Temperatuur starter bij ondergister

Gestart door Albertus, 27-11-2008 09:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus

Volgende week wil ik een LenteBock brouwen. Mijn eerste ondergister. :dansen:

Waar ik niet goed uit kom is de temperatuur van de starter op moment dat deze aan het wort wordt toegevoegd. Wanneer ik op het forum rondkijk dan kom ik temperaturen tegen van 20 ºC, 12 ºC en 8 ºC voor een (ondergistende) starter.
In "New Brewing Lager Beer" wordt aanbevolen de temperatuur van de starter ongeveer 3 ºC hoger te houden dan de temperatuur van het wort.
Welke temperatuur van de (ondergistende) starter houden jullie aan?

Een vraag die daar mee verbonden is:
Bij welke temperatuur maken jullie de starter, moet dat voor een ondergister de (toekomstige) vergistingstemperatuur zijn?
Wat is de temperatuur van het aangemaakte moutextract op het moment dat je daar de gist aan toevoegt?

Bert

Edgar

Kweken rond kamertemperatuur zal je meer gist opleveren. 'Nee' dus op vraag 2. 'Kamertemperatuur' op vraag 3.

Jacques

Voor een starter houd ik altijd kamertemperatuur aan. Geeft gewoon meer gist.

Adrie

Ha Bert,

Welke gist ga je gebruiken? Hoe grote starter ga je maken?

Je kunt gewoon kweken op kamertemperatuur en dan in de koelkast de gist laten bezinken als de starter uitgegist is. Vervolgens de vloeistof afhevelen en de gistkoek in het (gekoelde) wort kieperen. Het schijnt belangrijk te zijn om de gist te enten bij een graad of 7 tot 8 als je de de ester- en diacetylproductie tenminste binnen de perken wilt houden.

Albertus

Citaat van: Adrie op 27-11-2008  10:06 uWelke gist ga je gebruiken? Hoe grote starter ga je maken?
Wyeast 2206 Bavarian Lager.
Ik wil een XL pak gebruiken in ruim 1,5 liter starter.
De batchgrootte moet 20 liter worden.

CiteerIn de koelkast de gist laten bezinken als de starter uitgegist is.
Dan krijgen de door kamertemperatuur verwende gistje tenminste geen koudeschok.

CiteerHet schijnt belangrijk te zijn om de gist te enten bij een graad of 7 tot 8 als je de de ester- en diacetylproductie tenminste binnen de perken wilt houden.
Dus direct uit de koelkast in het wort?


Bert

Adrie

Citaat van: Albertus op 27-11-2008  11:45 uDus direct uit de koelkast in het wort?

Ja, maar dan moet het wort natuurlijk al wel lekker koud zijn. Je kunt eventueel de gist eerst nog even enten in een litertje (afgekoelde) wort om hem alvast aan de gang te krijgen.

Albertus

Dit is het recept dat ik wil gaan brouwen:

BrouwHulp recept rapport


Naam bier: LenteBoompje
Biertype: Meibock & Blonde bock


==== Eigenschappen van het recept en het brouwsel =====================

Gepland volume: 20 liter
Geplande begindichtheid: 1065 g/l
Geplande kleur (Morey): 28 EBC
Geplande bitterheid (Tinseth): 27 IBU


==== Maischen =========================================================

Mout, graan en suikers
Mout/graan/suiker                        EBC      kg       %
Pilsmout 3                                 3    2,310    45,0
Munich mout 15                         6    2,310    45,0
CaraMunich (Cara 120)            123    0,513    10,0

Maischwater en maischschema
Graantemperatuur: 18

                      Temperaturen       Tijden                           
Stap naam             begin   eind    opwarm  rust   stap type           
Inmaischen              54     54        0     10    Infusie                 
Beta-amylase           62     62        8     40    Directe verwarming       
Alfa-amylase            71     71        9     40    Directe verwarming
Uitmaischen             78     78        7      5    Directe verwarming               


==== Filteren en spoelen ==============================================
Spoelwater:             6,24 liter
Temperatuur spoelwater: 78,00°C
Filtertijd:             0:00


==== Koken, hop en kruiden =============================================

Totale kooktijd: 75 minuten

Hop
Hopsoort                    %a    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)  IBU
Tettnanger                 3,8            50,0           75        20,5
Hallertau Mittelfrüh       3,0            40,0           10         4,5
Hallertau Mittelfrüh       3,0            40,0            3         1,5


Kruiden
Kruid                    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)



==== Vergisting =========================================================

Gist en giststarter
Gebruikte gist:          2206 Bavarian Lager
Gistvorm:                Vloeibaar
Gisttype:                Bovengist
Giststarter gemaakt?:    Ja
Volume giststarter:      1,5 liter
Dichtheid giststarter:   1040 g/l
Starter belucht:         8 uur
Temperatuur giststarter: 20,0°C
Gistvoeding:             YeastVit
Hoeveelheid gistvoeding: 10,0 gram


Adrie

Met het recept lijkt me helemaal niets mis (misschien wat veel aromahop en smaakhop), maar ik vrees dat je giststarter te klein is. De zaaihoeveelheidrekenmachine geeft aan dat je een starter van 5,5 liter nodig hebt...

Albertus

Citaat van: Adrie op 27-11-2008  14:56 uMet het recept lijkt me helemaal niets mis (misschien wat veel aromahop en smaakhop), maar ik vrees dat je giststarter te klein is. De zaaihoeveelheidrekenmachine geeft aan dat je een starter van 5,5 liter nodig hebt...

Merkwaardig, wanneer ik de gegevens invoer bij Mr Malty kom ik (met 4 packs, een XL bevat 4x zoveel cellen, continue belucht) op 1,52 liter uit. :weetniet:
BrouwHulp (nieuwste versie, heel handig kun je de hoeveelheid gist mee uitrekenen) komt met een XL pack uit op 0,8 liter. :nut:
(Niet helemaal eerlijk, daarbij kun je niet aangeven of het een ondergister is).

Is een starter van 5,5 liter op 20 liter wort ook niet een beetje veel van het goede?

Bert

Adrie

Citaat van: Albertus op 27-11-2008  15:55 uMerkwaardig, wanneer ik de gegevens invoer bij Mr Malty kom ik (met 4 packs, een XL bevat 4x zoveel cellen, continue belucht) op 1,52 liter uit. :weetniet:
BrouwHulp (nieuwste versie, heel handig kun je de hoeveelheid gist mee uitrekenen) komt met een XL pack uit op 0,8 liter. :nut:
(Niet helemaal eerlijk, daarbij kun je niet aangeven of het een ondergister is).

Is een starter van 5,5 liter op 20 liter wort ook niet een beetje veel van het goede?

Bert

Volgens mij gaat MrMalty uit van XL packs en niet van Propagator packs, dus je moet er 1 invullen. En BrouwHulp leest in wat je erboven hebt ingevuld of het een boven- of ondergister is. Zo te zien aan je recept heb je niet ingevuld dat het een ondergist is, dus rekent hij met een bovengist.

Albertus

Citaat van: Adrie op 27-11-2008  15:58 uZo te zien aan je recept heb je niet ingevuld dat het een ondergist is, dus rekent hij met een bovengist.

Dat is stom  :verbergen:

Bert

Albertus

Citaat van: Adrie op 27-11-2008  15:58 uEn BrouwHulp leest in wat je erboven hebt ingevuld of het een boven- of ondergister is.

Inderdaad,  wanneer je het goed invult komt BrouwHulp met 4,1 liter aardig in de buurt. Dan moet Mr Malty met XL-packs rekenen, wordt een (te) dure grap dus dan de starter maar langzaam opbouwen.
Toch lastig zo'n eerste keer.

Bert

Johannes

Wordt wel wat donker voor een Lentebok Bert, hoeft geen probleem te zijn hoor, mijn te donker uitgevallen Lentebok werd een super gewone bok (Duitse type).

Albertus

Omdat ik niet persé zo'n lichte MaiBock wilde hebben heb ik maar gekozen voor Lentebock. Beetje donker vind ik niet zo erg.

Bert

Albertus

Gisteren een starter van 4,5 liter gemaakt.
Rook de starter gisteren een beetje zwavelig, vandaag doet de geur het meest aan broodgist denken.
De starter wordt continue belucht.

Bert

Albertus

Gistermiddag de Lentebock gebrouwen. De starter was crêmekleurig en behoorlijk actief.
Bij het leeggieten van de fles had ik te weinig geschud zodat er van het sediment nogal wat achter bleef.
Temperatuur van het wort 13 ºC
Vanmorgen twee centimeter schuim en een pruttelend waterslot. :hoera:
Temperatuur naar 12 ºC verlaagd. De komende tijd wil ik zakken naar 10 ºC.

Bert

Albertus

Conform de aanbeveling van Wyeast één dag de temperatuur verhoogd voor de diacetyl rust.
Na acht dagen het bier overgeheveld naar de fles: SG 1022.
De temperatuur wil ik in twee dagen verlagen tot 3 ºC

Bert

Oscar

Citaat van: Albertus op 10-12-2008  14:52 uNa acht dagen het bier overgeheveld naar de fles: SG 1022.
De temperatuur wil ik in twee dagen verlagen tot 3 ºC

Vind je 1022 niet een beetje hoog om nu al meteen naar 3°C te gaan zakken ? Het lijkt mij verstandiger om de vergisting nog even op die 10-13°C te houden zodat ie nog wat punten kan zakken....

Adrie

Eens met Oscar. Een ondergister overhevelen na acht dagen is vrij snel. Ik ga mijn pils twee weken in de hoofdvergisting laten en zwaardere ondergisters minstens drie weken.

Daarnaast kun je de diacetylrust beter op de gistkoek doen, want dan heb je veel meer gist om het werk te doen. Na overhevelen is er nog maar weinig over en is de diacetylrust minder effectief. Trouwens, proefde je wel diacetyl? Zo niet, dan hoef je ook geen diacetylrust te doen.

Oscar

Citaat van: Adrie op 10-12-2008  15:26 uEen ondergister overhevelen na acht dagen is vrij snel.

Inderdaad, dat is meestal de tijd dat de hoofdvergisting net klaar is en de schuim begint te zakken. Een ondergister mag zeker wel 2 weken op de hoofdgist staan. En zoals Adrie aangeeft is een diacetylrust optioneel en afhankelijk van de gebruikte gist... Nu weet ik ff niet wat de Bavarian Lager doet voor wat betreft diacetyl?  :weetniet:


Albertus

Citaat van: Oscar op 10-12-2008  15:22 uVind je 1022 niet een beetje hoog om nu al meteen naar 3°C te gaan zakken? Het lijkt mij verstandiger om de vergisting nog even op die 10-13°C te houden zodat ie nog wat punten kan zakken...
Het schuim was voor een groot deel verdwenen en de activiteit liep behoorlijk terug. Waarschijnlijk is het SG bij nader inzien nog wat aan de hoge kant. Ik zal nu niet te snel naar 3 ºC gaan.

Citaat van: Adrie op 10-12-2008  15:26 uDaarnaast kun je de diacetylrust beter op de gistkoek doen, want dan heb je veel meer gist om het werk te doen.
Diacetylrust heb ik eerst gedaan, vóór het overhevelen.
Ik proefde overigens niets van diacetyl (althans ik kon mij geen boterbabbelaars voorstellen bij dit bier :weetniet:).

Citaat van: Adrie op 10-12-2008  15:26 uEen ondergister overhevelen na acht dagen is vrij snel.
Ik ben een beetje afgegaan op New Brewing Lager Beer waarin 6-10 dagen als gebruikelijk werden genoemd. Samen met het verdwijnen van schuim en teruglopen van activiteit leek mij het moment gekomen. In het boek wordt ook gewaarschuwd voor het te lang laten doorlopen van de hoofdvergisting, er zou dan te weinig gist overblijven voor de tweede vergisting.
Beetje bang geworden door stokkende vergistingen in het verleden.

Bert

Oscar

Citaat van: Albertus op 10-12-2008  15:42 uIk ben een beetje afgegaan op New Brewing Lager Beer waarin 6-10 dagen als gebruikelijk werden genoemd.

Een beetje oppassen... voor je het weet sta je met een kookwekker te brouwen/vergisten  >:D >:D

Citaat van: Albertus op 10-12-2008  15:42 uIn het boek wordt ook gewaarschuwd voor het te lang laten doorlopen van de hoofdvergisting, er zou dan te weining gist overblijven voor de tweede vergisting.

Voor de 2e vergisting c.q. lagering is er meestal nog wel voldoende gist over, het moet wel raar lopen wil dat niet zo zijn.


Citaat van: Albertus op 10-12-2008  15:42 uBeetje bang geworden door stokkende vergistingen in het verleden.

Dat waren toch bovengisters? :weetniet:

Henielma

Bijkomend voordeel van een diacetylrust is dat je ondergister beter uitvergist.

Albertus

Nog even gekeken, het bier is nu helemaal helder. Het waterslot vertoont, als je geduld hebt, wat activiteit.
De temperatuur is nu 8 ºC, ik zal het daar nog een tijdje op houden.
Ik heb nog een ondergister in de planning. Kan ik het weer goedmaken :stom:  ;D

Bert

Adrie

Citaat van: Albertus op 10-12-2008  15:42 uIn het boek wordt ook gewaarschuwd voor het telang laten doorlopen van de hoofdvergisting, er zou dan te weining gist overblijven voor de tweede vergisting.

Dat vind ik een rare redenering. Omdat je bang bent te weinig gist over te houden, ga je de gist eerder verwijderen.  :weetniet:

Citaat van: Albertus op 10-12-2008  15:42 uBeetje bang geworden door stokkende vergistingen in het verleden.

De sleutel tot een goede doorvergisting is juist niet té snel af te hevelen, maar het bier wat langer op de gist te laten staan. Bijkomend voordeel is dat vergistingsbijproducten zoals diacetyl en acetaldehyde (groene appeltjes) beter en sneller door de gist weer worden opgeruimd. Ik had ook altijd de neiging om te snel naar de lagering over te hevelen, maar bij mijn laatste bier heb ik het bier (bovengister) gewoon 9 dagen (dus twee keer zo lang als normaal) in de hoofdvergisting gelaten. Resultaat: ver doorgegist bier zonder een spoor van diacetyl of acetaldehyde.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.