Rochefort 10 en naspoel Belgische pale ale

Gestart door RobinB, 24-11-2008 19:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Afgelopen zaterdag met een aantal vrienden gebrouwen en bier geproefd! Het was erg gezellig maar door de gezelligheid gaat het bijna altijd net niet helemaal goed, maar ach valt ook wel mee te leven... :)

Deze keer had ik de ambitieuze plannen om maar liefst 2 brouwsels in 1 sessie te maken en wel:

- een Rochefort 10 achtige
- een Belgische pale ale

Hier de recepten:
Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptRochefort 10
Brouwdatum22-11-2008
BiertypeQuadrupel
Aantal liters25
Gewenst begin SG1095 (11 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater38.24 liter
Maischdikte4.00 l/kilo
Maischwater35.57 liter
Spoelwater8.49 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur48 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid30 EBU (Mark Garetz)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC65.0 %6084 gram3 EBC
Caramunich11.0 %1030 gram123 EBC
Special B4.0 %374 gram391 EBC
Kristalsuiker15.0 %1404 gram0 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target11.0 %30 gramFWH25 EBU
Styrian Golding4.6 %20 gram30 min.4 EBU
Hallertau Hersbrücker2.1 %20 gram30 min.2 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander2,5 gram10 min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort1762 Belgian Abbey II
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter2000 ml
Beluchtings tijd16 uur
Temperatuur giststarter18°C
Gist voedingyeastvit
Hoeveelheid5g

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
255°C10 minuten4.00 l/kg
262°C40 minuten4.00 l/kg
372°C30 minuten4.00 l/kg
478°C5 minuten4.00 l/kg

En de Belgische pale ale:

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptKoninck
Brouwdatum22-11-2008
BiertypePale ale (Belgisch)
Aantal liters8
Gewenst begin SG1050 (5,3 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater11.99 liter
Maischdikte4.00 l/kilo
Maischwater7.15 liter
Spoelwater4.84 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur7 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid27 EBU (Mark Garetz)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC100.0 %1788 gram3 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target11.0 %7 gramFWH21 EBU
Saaz (CZ)3.0 %15 gram30 min.7 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort3655 Schelde Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter750 ml
Temperatuur giststarter18°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
263°C30 minuten4.00 l/kg
272°C30 minuten4.00 l/kg
278°C 5 minuten4.00 l/kg

De Rochefort is met suiker uitgekomen op 1090, iets lager dan gepland, maar ik was niet van plan nóg meer suiker toe te voegen  :-\ dan maar een Rochefort 9,5 ;D

Voor de Belgische pale ale heb ik een november experiment uitgevoerd.
Deze stort geeft natuurlijk geen amberkleurige Belgische pale ale. Om dat wel te krijgen heb ik gemaischt in mijn kleine pan (13 l) en na het filteren van de Rochefort 10 de maisch op het bostel in mijn HERMS geschept.
Dit heb ik nog een paar minuten laten recirculeren waardoor er wat kleur (en smaak?) van de kleurmouten van de Rochefort 10 in de Belgische pale ale kwam.
Uiteindelijk is het een mooie rode kleur geworden, precies zoals gepland! :D

Vervolgens weer normaal gespoeld en gekookt in de kleine pan, terwijl de Rochefort 10 ook aan het (over-  >:( )koken was in het kookvat van de HERMS!

RobinB

De Schelde Ale -gist (Koninck) was al gauw klaar met het wort, viel me bij het opkweken uit de vriezer ook al op dat hij sneller actief was (schuimen) dan de Rochefort-gist van Wyeast.
Dinsdag overgeheveld bij 1016, dus mooi op weg. Zondag misschien wel bottelen? Zit al niet veel activiteit meer in...

De Rochefort pruttelt nog gestaag de laatste puntjes weg, maar is in het begin ook aardig actief geweest. Die ga ik zondag hevelen denk ik!

Adrie

Ik weet niet of de Schelde ale zich hetzelfde gedraagt als de Koninck gist van de Zeeuwse gistbank, maar die laatste gist langzaam maar gestaag heel ver door. Zowel Theo als ik mochten ervaren dat onze Koninck-kloon maar door bleef gisten tot een eind SG van rond de 1000. Niet te vroeg bottelen, dus.

Edgar

Bij mij gedroeg de Schelde-ale zich vrij normaal. Bij een andere brouwer waren er gushers, maar dat lag vermoedelijk aan de brouwer.

RobinB

Ik zal eerst een monstertje nemen en anders nog laten staan! :)

RobinB

Net mijn Belgische pale ale gebotteld, precies een kratje. Hij was geëindigd op 1015. Misschien wat hoog, maar er zat echt geen leven meer in?
Gebotteld met 5.5g/l bottelsuiker en daarmee komt hij op 4,8%. Smaak was al aardig, best Koninck achtig :)

Ook de Rochefort overgeheveld. Die zit op 1010, dus bijvoorkeur nog 2 puntjes af. Smaakte ook al lekker, met een duidelijk herkenbaar Rochefort-gistprofiel!
Toch best een plakgist? Had ik niet zo verwacht...

RobinB

Zondag de R10 gebotteld!
Hij was 1008 en ik heb er 6.5 g/l bottelsuiker bij gedaan, hiermee moet hij toch nog 11,1% worden, bijna hetzelfde als het origineel dus.
De smaak was al veelbelovend, al is hij wel een stuk lichter...

Ik heb ook een 2 l fles afgevuld, hopelijk is hij al een beetje drinkbaar met Oud en Nieuw?

René K

Citaat van: RobinB op 09-12-2008  20:49 uIk heb ook een 2 l fles afgevuld, hopelijk is hij al een beetje drinkbaar met Oud en Nieuw?

Ik hoop het voor je Robin. Toch hebben sterke jongens naar mijn mening wel aardig wat tijd nodig om echt goed op dronk te zijn.


Henielma

Keurig eind SG die 1008.

Kan je iets meer vertellen over je giststarter en de vergistingstemperatuur van het wort?

2 liter starter lees ik en 16 uur belucht. Gemaakt uit een Wyeast verpakking?

En het temperatuursverloop tijdens de vergisting?

RobinB

Citaat van: René K op 09-12-2008  23:50 uIk hoop het voor je Robin. Toch hebben sterke jongens naar mijn mening wel aardig wat tijd nodig om echt goed op dronk te zijn.

Klopt, de rest zal ik ook wel wat langer laten staan, echter was het brouwsel wel bedoeld voor O&N :)
Maar nadat we alle agenda's bij elkaar gelegd hadden bleek dat het wat krap zou worden in de planning. We zullen wel zien!

Citaat van: Henielma op 09-12-2008  23:53 uKan je iets meer vertellen over je giststarter en de vergistingstemperatuur van het wort?
2 liter starter lees ik en 16 uur belucht. Gemaakt uit een Wyeast verpakking?
En het temperatuursverloop tijdens de vergisting?

Die 16 uur is een beetje uit de lucht gegrepen en slaat voornamelijk op de laatste dag. Ik heb dit zo geschreven omdat onderstaand verhaal veel te lang en omslachtig is en ik daarom niet echt kan aanraden.

Zo heb ik het écht gedaan:
Ik ben gestart met 0.5l + Wyeast propagator, voeding, roeren en beluchten. Bij zichtbare activiteit (verandering kleur) op geschaald met 2 liter wort 1040. En hierna gradueel opgeschaald met kleinere volumes maar wel 2% suikers van het totaal volume. Uiteindelijk kwam ik op een totaal starter volume van ca 4 liter. Op de laatste dag dus gestopt met beluchten en roeren na het toevoegen van de laatste suikerinjectie. De volgende ochtend in de koelkast gezet om te bezinken gedurende 24u.
Omdat hij op de brouwdag nog niet geheel bezonken was heb ik 2 liter afgeheveld en de rest toegevoegd. Eigenlijk was het dus niet 2 liter startervloeistof, maar 2 liter semi-slurry :)

Temperatuurmanagement heb ik niet voor mijn grote vat, logging evenmin. De omgevingstemperatuur was ca 18 ºC en ik heb gepoogd de biertemperatuur niet verder te laten klimmen dan 21 ºC (te zien op plakstrip). Bij enten was het wort vrij koel (schat <20 ºC), wat er in de eerste nacht gebeurt is weet ik niet maar de volgende ochtend lag er al veel schuim op. (En hij was een paar uur na enten al begonnen met blubben.)

Henielma

Okay, dit was dus de starter waar je een soort van batch fed hebt toegepast. Bedankt voor het beschrijven van je starter. Het lijkt wel wat op die laatste starter van mij. Van die drie liter is ook maar de helft bezonken zodoende heb ik 1,5 liter toegevoegd.

Einstijn

Beste RobinB,

Dit lijkt mij een interessant recept.  Weet je nog of het bier een lekkere smaak had?  Hier vind ik niets van terug.

groeten
stijn

RobinB

Beide waren naar mijn idee aardig gelukt! :)
Geen echte klonen, maar gezien de dominante smaak van de rochefortgist kwam die toch aardig in de buurt.
 

Joran

Hoe was je koolzuur? Niet te weinig?

RobinB

Nee, voor mij ruim voldoende, maar ik ben geen schuimhapper. Toch een normale hoeveelheid koolzuur, vergelijkbaar met bijv. Leffe enz.
Geen Duvel of zo.

Wamser

Citaat van: RobinB op 09-12-2010 &nbsp;22:32 uBeide waren naar mijn idee aardig gelukt! :)
Geen echte klonen, maar gezien de dominante smaak van de rochefortgist kwam die toch aardig in de buurt.

Hi RobinB

You have photos?

 :degroeten:

RobinB

No sorry, imagine pouring a Rochefort 10...;)

RobinB

Naar aanleiding van deze post een kleine correctie in de receptuur. Er kwam nog 10% tekort, dat bleek (zoals gedacht) pilsmout te zijn! ;D

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptRochefort 10
KenmerkR023
Brouwdatum22-11-2008
BiertypeQuadrupel
Aantal liters25
Gewenst begin SG1095 (9,8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater39,7 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater33,2 liter
Spoelwater8,5 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur42 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid31 EBU (Ray Daniels)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC70,0 %6843 gr3 EBC
Caramunich11,0 %1075 gr123 EBC
Special B4,0 %391 gr391 EBC
Kristalsuiker15,0 %1466 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target11,0 %30 grFWH25 EBU
Styrian Golding4,6 %20 gr30 minuten5 EBU
Hallertau Hersbrücker2,1 %20 gr30 minuten2 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander5 gr10 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1762 Belgian Abbey II
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter2000 ml
Beluchtingstijd16 uur
Temperatuur giststarter18°C
Gistvoedingyeastvit
Hoeveelheid5

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C10 minuten4,0 l/kg
263°C30 minuten4,0 l/kg
372°C40 minuten4,0 l/kg
478°C5 minuten4,0 l/kg


John


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.