Beveiliging elektrische weckketel

Gestart door ed, 16-11-2008 14:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ed

Nou ik heb de pan opengeschroefd. Het was even zoeken nar de schroefjes maar die zaten onder de witte dopjes.

De bodem trek je er dan makkelijk af. Je ziet nu dat de beveiliging tegen de bodem aan zit geplakt. De witte stip in het midden van de zwarte bodem is de beveiliging. Je kunt aan de linkerkant nog zien waar die vast geplakt zat.

Je kunt de beveiliging makkelijk uit een plastic houdertje schuiven.

Alleen uit het houdertje is niet genoeg. Toen ik hem weer dicht schroefde kwam de voeler toch te dicht tegen de bodem, waardoor de ketel afsloeg voordat het water kookte. Nadat ik hem nog een keer heb opengeschroefd en met plakband tegen het plastic heb geplakt (zo ver mogelijk van de bodem) kookte het water lekker door.

Gisteren met de ketel gemaischt en gekookt. Werkte perfect.  :elifant:

Ed


ed

Ik zie nu dat de topic op het prikbord staat.
:neenee:
Misschien dat 1 van de beheerders het onder apparatuur kan zetten.  :biersmile:

Ed

goom

Ok je kunt wel maischen? ofwel dat je ene temperatuur instelt en dat die daat ong aanhoud?
Het is dus alleen om er voor te zorgen dat je er mee kunt koken

ed

Bij het maischen gebruik ik een thermometer en niet de thermostaat van de ketel. Deze is niet echt precies. Als ik de pan aanzet dan roer ik de hele tijd zodat het beslag niet aanbrand. Ook als ik de pan uitzet dan roer ik nog even door omdat het verwarmingselement nog nagloeit.

Ed

goom

Dat snap ik, maar slaat die dan wel af? Of gata die steeds door met verwarmen?

ed

Gewoon de knop naar links draaien. Dan slaat die af. De temparatuur klopt niet meer omdat ik de thermostaat van de ketel heb verplaatst. Deze meet dus niet meer de temparatuur van de ketel.

Ed

Robertw


Is het wel verstandig plakband te gebruiken onder een hete pan?
Ik heb het opgelost m.b.v 2 tie-raps. Als de metalen opnemer van de thermostaat en het metalen buisje er naartoe loskomt bestaat de mogelijkheid dat dit tegen de elektrische aansluitingen komt met alle mogelijke nare gevolgen van dien.
Er zitten wat gleufjes in het plastic waar de tie-raps zo doorheen kunnen, is prima vast te zetten. foto:


wilko

Citaat van: Robertw op 16-11-2008  17:21 uIs het wel verstandig plakband te gebruiken onder een hete pan?
Ik heb het opgelost m.b.v 2 tie-raps. Als de metalen opnemer van de thermostaat en het metalen buisje er naartoe loskomt bestaat de mogelijkheid dat dit tegen de elektrische aansluitingen komt met alle mogelijke nare gevolgen van dien.
Er zitten wat gleufjes in het plastic waar de tie-raps zo doorheen kunnen, is prima vast te zetten. foto:



Mijn idee.  Plakband is rommel.  Tie-wraps heb je overigens ook in allerlei kwaliteiten, even opletten dat het fatsoenlijke exemplaren zijn dus.

Wilko

Jacques

Citaat van: ed op 16-11-2008  14:38 uIk zie nu dat de topic op het prikbord staat.
:neenee:
Misschien dat 1 van de beheerders het onder apparatuur kan zetten.  :biersmile:

Ed

Is gedaan.

halikidee

Bij mijn weckketel zit er achter de bediening (thermostaat knop) een ruimte waarachter ik de voeler door de opening tussen de onderkant ketel en bedieningspaneel heb gewurmd.
Op deze manier heb ik geen last van de warmte onder de ketel zodat hij niet alsnog thermisch afslaat.

Heb nu 1 keer gebrouwen met een "onbeveiligde" ketel en heb hierbij geen problemen ondervonden.

Groetjes
    RenĂ©

ed

Citaat van: Robertw op 16-11-2008  17:21 uIs het wel verstandig plakband te gebruiken onder een hete pan?
Ik heb het opgelost m.b.v 2 tie-raps. Als de metalen opnemer van de thermostaat en het metalen buisje er naartoe loskomt bestaat de mogelijkheid dat dit tegen de elektrische aansluitingen komt met alle mogelijke nare gevolgen van dien.
Er zitten wat gleufjes in het plastic waar de tie-raps zo doorheen kunnen, is prima vast te zetten. foto:

Met zo'n tie-rapje is inderdaad een beter idee als met plakband. Ik had er inderdaad niet aan gedacht als de plakband los zou komen dat er dan kortsluiting zou kunnen ontstaan.  :verbergen: Zo zie je maar weer, dat we van elkaar kunnen leren.  :duimop:

Ik ga mijn plakband vervangen door een tie-rap.

Ed

Turin

Ik heb dezelfde ketel en ik heb er bakpapier tussen gepropt, tussen die voeler zeg maar .
Kan hij gewoon blijven zitten.
Dan slaat hij bij een ingestelde temperatuur nog wel af de maximale temperatuur is nu iets van 120 graden.

Het is even wat proberen tot je op de goede dikte van bak papier zit maar een laagje of 6 moet je een eind komen.
Dat zou ik dan wel met water doen en niet met bier LOL


ed

Gaat dit bakpapier niet langzaam verkolen?

Ed

Turin

Dat zal toch niet zeker in de oven kan het tegen temperaturen van 250 graden.
Als het dat wel zou doen kun je misschien ook aluminium folie gebruiken.

Ik zal als ik hem weer heb gebruikt eens controleren.

wilko

Citaat van: Turin op 18-11-2008  06:47 uDat zal toch niet zeker in de oven kan het tegen temperaturen van 250 graden.
als het dat wel zou doen kun je misschien ook aluminium folie gebruiken.

Ik zal als ik hem weer heb gebruikt eens controleren.


Eh... alu folie geleidt warmte als de pieten..  Aluminium is een van de betere warmtegeleiders.  Dus dat is geen goede keuze als je die sensor wilt isoleren.

Wat betreft dat bakpapier: zolang er iets van water in die pan zit zal de sensor echt niet veel boven de 100 gr C uitkomen.

Wilko

Robertw

In hetzelfde plastic waarin de sensor geklemd zit, zit ook nog een thermische zekering (dat witte kousje met tie-raps en die rode draad). Dit is de droogkookbeveiliging, deze zekering brandt door als de pan aanstaat zonder vloeistof erin. Opletten dat hier geen papier tussen zit of verder van het metaal van de pan komt te zitten, anders wordt deze beveiliging mogelijk ook uitgeschakeld!


Turin

Wat die zekering betreft die heb ik gewoon nog zitten.
Daar zit geen bakpapier omheen.
Wat dat aluminium folie betreft, als je maar genoeg laagjes neemt waar genoeg lucht tussen zit moet dit toch geen probleem zijn.

Je zou natuurlijk ook van dat spul kunnen nemen waar ze hitte bestendige kabel mee in pakken(wat om je zekering zit).

Maar voorlopig houd ik het bij mijn bakpapier.

wilko

Citaat van: Turin op 18-11-2008  17:20 uWat die zekering betreft die heb ik gewoon nog zitten.
Daar zit geen bakpapier omheen.
Wat dat aluminium folie betreft, als je maar genoeg laagjes neemt waar genoeg lucht tussen zit moet dit toch geen probleem zijn.

Je zou natuurlijk ook van dat spul kunnen nemen waar ze hitte bestendige kabel mee in pakken(wat om je zekering zit).

Maar voorlopig houd ik het bij mijn bakpapier.

Hittebestendig siliconenrubber isolatie doet het inderdaad ook.  Of teflon.  Maar de hele sensor uit de buurt van de eigenlijk pan halen zoals Robert heeft gedaan is het simpelste uiteraard.

Wilko

Wild Chocolate

Ik heb het al eens ergens anders op het forum vermeld, maar toch nog eens:

Ik heb alleen de witte geleidingspasta van de sensor verwijderd, en daarna de sensor teruggeplaats zoals hij zat. Bij mij gaat de ketel als hij op maximaal staat gewoon door met verwarmen en de thermostaat werkt verder nog gewoon naar behoren (al is dat voor het maischen niet nauwkeurig genoeg).

Groet,

Remco

Ronnie

Citaat van: wilko op 18-11-2008  19:07 uMaar de hele sensor uit de buurt van de eigenlijk pan halen zoals Robert heeft gedaan is het simpelste uiteraard.
Maar vind je dat dan nog veilig genoeg?  :weetniet:

Robertw

De thermostaat heeft naar mijn idee niets met veiligheid te maken. De thermische zekering moet je beslist op de plaats laten, die gaat stuk als je de pan laat droogkoken, ook als de thermostaat nog orgineel is neem ik aan.

wilko

Citaat van: Ronnie op 18-08-2009  11:56 uMaar vindt je dat dan nog veilig genoeg?  :weetniet:

De thermostaat is alleen voor het instellen van de gewenste temperatuur.  Er zitten in dit soort apparaten ook zgn. thermische zekeringen, ze worden ook wel droogkookbeveiligingen of zo genoemd.  Die zorgen ervoor dat als je zonder vloeistof komt te zitten de temperatuur van het apparaat niet tot ongezonde waarden kan oplopen. 

Om maar eens iets te noemen, een elektrische waterkoker heeft ook geen thermostaat.  Maar zeker wel een thermische beveiliging tijdens droogkoken.

Wilko

Croch

Gegroet,

Ik heb ook een elektrische ketel (29 liter), maar loop tegen het volgende aan. Het maischen gaat prima; temperatuursteiging van een graag per minuut, maar het koken verloopt vrij moeizaam. De temperatuur komt nooit voorbij de 100 graden. Omdat het maischen wel goed gaat met een snelle temperatuursteiging vermoed ik dat het toch in die beveiliging zit en niet aan het vermogen van het element. Ik heb onlangs de onderkant van mijn ketel opengeschroefd:  


Het leek mij alsof het onderste metalen plaatje de thermostaat was, deze heb ik uit zijn houder gehaald en klem gezet tussen de andere bedrading, zodanig dat er absoluut geen contact meer kon zijn met de bodem van de ketel. Hiernaa weer gemaischt, maar het koken ging nogsteeds moeizaam.

Toen heb ik het ijzeren draadje wat aan de thermostaat vastzit gebruikt om het aan de onderkant van de ketel vast te maken zodat er zo'n 8 cm zat tussen de thermostaat en de bodem van de ketel.


Wederom weer gemaischt en zeer moeizaam gekookt. Ik vroeg mij af of iemand tips heeft zodat het koken een stuk beter gaat.

Groet, Jelmer

Hopmans

Thermostaat eruit slopen of bypassen.

Oxhead

En de ketel natuurlijk goed isoleren.
Gaat goed met die zilveren radiatorfolie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.