Thomas Fawcett probeersels: MO Pale Ale & Robust Porter

Gestart door Herman, 15-11-2008 22:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Ter lering ende vermaeck toch maar even mijn laatste twee recepten op het forum zetten. Uiteraard heb ik hier gebruik gemaakt van de mout van Thomas Fawcett. Op 27 oktober heb ik een pale ale gemaakt en gisteren (14-11) een robust porter, beide in de avonduren.

Maris Otter Ale

Batch Size (L):          10.50    Anticipated OG:          1.044   
Anticipated EBC:          26.7    Anticipated IBU:          35.8

Formulas Used
-------------
Color Formula Used:   Daniels
Hop IBU Formula Used: Daniels


   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 90.9     2.00 kg.  MO Pale Malt                     Groot Britanië 1.038      4.5
  9.1     0.20 kg.  MO Crystal                        Groot Britanië 1.034    120


   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 15.00 g.     Challenger                        Pellet   6.60  28.0  80 min.
 13.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.00   5.9  15 min.
 10.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.00   1.9  0 min.

Wyeast 1968 London Extra Special Bitter, maar dan opgekweekt uit een fles Fullers.

Eenstapsmaisch bij 66C gedurende 60 minuten, 4,5 l/kg.

Dit bier was vreselijk troebel en tijdens het maischen stond er een behoorlijke schuimkraag op de maisch. Heel apart. Ik heb het bier op 2-11 geheveld op 1.020 en gisteren nog eens, 1.016.

Na de Maris Otter Pale Ale, vond ik het gisteren tijd worden om eens wat anders hiermee te fabrieken. Het begon met het drinken van Hook Norton's Double Stout. Dit leek me wel een leuk bier om te brouwen. Maar gaandeweg de receptformulering kwam ik toch ietwat anders uit en besloot er een Robust Porter van te maken. Tijdens het brouwen ging ik naar de vriezer voor Challenger, maar kwam ik terug met een ongeopend foliepakje Chinook bloemen (oogst 2003!). Ik maakte deze open met de gedachte dat dit wel nergens meer naar zou ruiken, dus om deze weg te gooien. De grap was echter dat deze fris groen was als verse hop en ook als dusdanig rook. Ik heb dus meteen besloten de Challenger te vervangen door de Chinook. Niet echt volgens stijl, maar dat boeit me niet zo. Dan wordt het maar een Amerikaanse Robus Porter voor mijn part. Hierop meteen maar de geplande EK Goldings en Fuggles vervangen door een gift Crystal uit MO's levering (2006?).

Het recept:
Robuuste Poorter

Batch Size (L):           8.00    Total Grain (kg):         2.46
Anticipated OG:          1.061    Anticipated EBC:         104.7
Anticipated IBU:          84.8    Brewhouse Efficiency:       64 % (niet spoelen)
Wort Boil Time:             90    Minutes

Color Formula Used:   Daniels
Hop IBU Formula Used: Daniels

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 65.0     1.60 kg.  TF MO Pale Ale                Groot Britanië 1.038      7
 24.4     0.60 kg.  TF Mild Malt                  Groot Britanië 1.037      9
  4.1     0.10 kg.  Zwarte Mout                   België         1.030   1882
  6.5     0.16 kg.  Chocolade Mout                België         1.030   1209


   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 28.00 g.     Chinook                           Whole    8.03  72.0  75 min.
 24.00 g.     MO Crystal                        Pellet   2.71  12.8  20 min.



Wyeast 1968 London Extra Special Bitter


                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Eiwitrust              3      5     58      58   Infuse    64        7.06   2.87
Beta amylase           5     40     61      61   Infuse    99        0.59   3.11
Alpha Amylase         10     15     70      69   Infuse    99        2.84   4.26
Mashout                5      5     78      78   Infuse    99        4.85   6.23

Total Water L:             15.33 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       16.97 - After Additional Infusions


De Chinook was oorspronkelijk 12,4 en is nu gerekend als zijnde 8%. De Crystal is van 3,5% naar 2,7% bijgesteld. Hop is bewaard in de vriezer.

Ik heb het bier direct geheveld in de mandfles waaruit ik zojuist de MO Pale Ale had geheveld. Gisting kwam snel op gang.



MaartenM

Wauw, die porter zal wel heel donker worden! Mijn porter zat op iets van 6 EBC en die was al echt donker, jij hebt bijna het dubbele Waarom ga je voor én chocolademout én zwarte mout? Ben benieuwd wat je van mijn porter gaat vinden, ik hoop dat hij beter bevalt dan de IPA  :clownsmile:

RobinB

Citaat van: MaartenM op 16-11-2008  07:50 uMijn porter zat op iets van 6 EBC en die was al echt donker

Das geen porter, das een pils!

Adrie

Wordt ie met zoveel zwarte en chocolademout niet veel te geroosterd voor een robust porter?

De-Geert

Ennuh:
CiteerAnticipated IBU:  84.8   
Da's geen bier voor mietjes!

MaartenM


Herman

Ik wil ook wel eens iets proberen, vandaar de in mijn ogen forse stort choco & zwarte mout. Ik proefde overigens net van het bier (hij heeft een blow-off), mega bitter! (uiteraard). OVerigens hoeft e.e.a. niet binnen de stijl te passen. De bierstijl was maar een richtlijn voor dit bier.

Adrie

Het zal meer op een Russian Imperial Stout gaan lijken, denk ik.

Herman


Anton

Citaat van: Herman op 16-11-2008  13:31 uIk wil ook wel eens iets proberen, vandaar de in mijn ogen forse stort choco & zwarte mout. Ik proefde overigens net van het bier (hij heeft een blow-off), mega bitter! (uiteraard).
Ik heb ook eens een stout gebrouwen met veel choco en zwarte mout erin. Dit doe ik nooit meer, vies scherp bitter.

Johannes

Citaat van: Anton op 16-11-2008  20:23 uIk heb ook eens een stout gebrouwen met veel choco en zwarte mout erin. Dit doe ik nooit meer, vies scherp bitter.

Een stout brouw je ook met gebrande gerst. In de meeste stoutrecepten kom je amper tot geen choco en zwartmout tegen (zit nog in de research-fase voor mijn stout van volgende week).

Herman

Ik zit te dubben of ik nog suiker aan dit bier moet toevoegen. Bij de samenstelling van het recept heb ik dit ook al overwogen, ca 300 g suiker. Dit zou het begin-SG op 1.075 brengen en dan praten we inderdaad over de spec's van een Russian Imperial Stout. Ik kan de batch natuurlijk splitsen in een deel zonder suiker en een deel met. Ik heb nog wel twee 1-gallon flessen om dit te doen. Dan doe ik dus bij hevelen 150 g suiker in de ene en niks in de andere.


Herman

Zo, eindelijk geheveld. SG 1.016/8,4 Brix. Heel mooi helder. Ik heb geheveld op 300g suiker, m.a.w. het bijgestelde begin-SG is nu 1.075. De porter promoveert tot RIS  :gistsmile:

De smaak was heel mooi. Een mooie milde beginsmaak met veel mout, chocola en beetje koffienuances, gevolgd door een enorme nabitter. De bitterheid viel mij tegen of moet ik zeggen mee. Ik ben er wel blij mee hoe hij is uitgevallen, ik schat zo'n 60-70 IBU en dus niet 80+.

Ik ben benieuwd hoe dit bier zich ontwikkeld, ik ben nu alvast enthousiast!  :elifant:

Herman

Vanavond de Ale gebotteld. Het eind-SG is niet gedaald, dus 1.016. Een lichte ale dus, zo rond de 4 vol% alcohol.

Lekker bittertje, maar beetje wrange nasmaak. Proefde niet zoet(ig) ondanks hoge eind-SG. Een sg-proef kwam overigens tot 1.014. Da's nait veul. Het bier was nog een beetje troebel, maar niet overmatig meer. Het lijkt er op dat 2*hevelen hier de truc was. Er zat nog aardig wat depot in de mandfles, terwijl de gisting dus al gereed was.


Herman

De Robust Porter/Imperial Porter is gebotteld! Allemachtig, wat een lekker bier belooft dit te worden.

Ik heb gebotteld met 6g/l suiker. Eind-SG 1.016 (net als voor de suikertoevoeging), Brix 9,8. Het bier was al mooi helder, heerlijke plakgist die Fuller's.

Smaak: lekker moutzoetig, chocolade/koffie smaken met een stevige nabitter. Niet gebrand, dus meer in lijn van de porter dan stout. Een Russian Imperial Stout zou je het echter ook kunnen noemen, gezien recente door mij geproefde exemplaren.

Oscar

Citaat van: Herman op 16-12-2008  22:18 uAllemachtig, wat een lekker bier belooft dit te worden.

Dan ga je goed het jaar uit  :proost2:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.