Fustjes kopen: zoveel keus, zo weinig kennis...

Gestart door JWVG, 11-11-2008 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ik ben een eind verder gekomen sinds ik dit topic opstartte  :biersmile:. Mijn gekozen optie (Cornelius vaatjes van vooral 9L, drukregelaar met twee drukmeters en tap met compensator kraan) bevalt heel goed! Ik mag de Sint assisteren bij zijn aankopen voor 5 december a.s., en er is zojuist een bestelling uitgegaan naar Candirect voor nog een set van drukregelaar en tap met compensatorkraan). Dan kan ik tenminste stereo tappen, en als het moet op twee verschillende drukniveaus  8).

 :degroeten: JW.

Herman

Heb je nog overwogen om zo'n regelkraan te bestellen? Dan kan je meerdere fusten op een regulator aansluiten. Middels het afsluiten van een kraan kun je het andere vat van meer koolzuur voorzien.

Ik klik meestal gewoon de snelkoppeling over als ik switch van bier. 2 regulatoren heb ik overigens wel, maar de ene is een beetje lek. Nog geen zin gehad om dit op te lossen, bovendien lekt ie slechts minimaal.

Henielma

Herman, wat bedoel je met regelkraan. Een open/dicht kraan of twee verschillende drukinstellingen op 1 koolzuurcylinder?

Die 9 liter fustjes zijn inderdaad erg fijn. Inmiddels heb ik twee drukregulaars en twee koolzuurcylinders. Maar beide drukregulaars staan meestal dichtbij de 1 bar. Dat tapt wel fijn bij mijn omstandigheden.

Herman

Hoi Herman,

Ik bedoel . Maar dan met kraantjes... mmh, uit het assortiment?

Ik heb hier gezocht op CO2-Verteiler.

Herman

Nu ja, misschien is dit ook een leuke optie:

Zoek op "Zwischendruckregler-Batterie 2-leitig"

Henielma

Ja die laatste is leuk. Ik kan al twee fustjes op 1 regelaar aansluiten maar die hebben dan dezelfde druk.

Zo te zien kan ik mijn regelaar ombouwen met een tweede regelaar en dan twee verschillende drukken maken met 1 fles.  Voorlopig niet nodig maar wie weet toch nog eens interessant.

JWVG

Tja, ziet er wel mooi uit, maar ik vind dit wel handig, dan ben ik lekker flexibel. Bovendien heb ik altijd twee koolzuurflessen staan voor het geval er eentje leeg is, dus dat kost me verder niets extra.

 :degroeten: Jw.

Caspar

Citaat van: Herman op 10-11-2010  22:17 uNu ja, misschien is dit ook een leuke optie:

Zoek op "Zwischendruckregler-Batterie 2-leitig"

Ik heb er zo eentje met twee individuele regelaars, werkt erg fijn! Hij kostte 80 euro ex BTW bij Candirect (catalogusprijs).

Caspar

Nou jongens, ik heb het voor elkaar hoor! Ik tape consequent de CO2 tank vans aan een wand zodat deze niet om kan vallen... in een seconde van onoplettendheid heb ik dat een keertje niet gedaan... en ja hoor, hij kantelt over en één van de nanometers is gebroken :-[ !!!!

Ik heb net als Rene mijn regulator retour gestuurd naar Candirect zodat zij het kunnen maken. Ik kreeg met geen mogelijkheid de kapotte meter losgeschroefd. Als ie weer retour is ga ik meteen een soort bescherming van piepschuim maken! De komende weken heb ik dus even geen tapbier :'( .

dennis

Citaat van: Caspar op 30-11-2010  18:39 uNou jongens, ik heb het voor elkaar hoor! Ik tape consequent de CO2 tank vans aan een wand zodat deze niet om kan vallen... in een seconde van onoplettendheid heb ik dat een keertje niet gedaan... en ja hoor, hij kantelt over en één van de nanometers is gebroken :-[ !!!!
Ik heb dat ook gehad, al maak ik de tank niet consequent vast.  Volgens mij horen ze eigenlijk op hun kop te staan, daarvoor zit die stevige beugel daar.
Laatst was ik een keer in Remmerden om mijn propaan gastank te wisselen en daar zag ik alle soorten manometers aan de muur hangen, kosten een tientje of zo, maar wel een degelijker apparaat dan dat ik van candirect heb gehad.  Voor het losschroeven had ik een werkbank nodig, dat ging inderdaad erg lastig.  Daarna maar vastgezet met gewoon gastape in plaats van de 'lijm' die candirect gebruikt.
Ter voorkoming zou je eigenlijk een sjorband gemonteerd willen hebben op de plek waar de tank altijd staat zodat hij altijd vastgezet kan worden.

Mijn tankje staat dus ook onstevig met die ronde bodem en ik heb nu een pvc buis eindstuk gekocht voor een paar euro bij de gamma. 

Met een stuk karton erin staat de fles klem en mooi stabiel, ook als ik hem meeneem en op locatie wat wil tappen.

Herman

Ik denk dat je manometers bedoeld, volgens mij meten nanometers iets anders ;)

Lullige actie. Ik gebruik tiewraps om de fles aan de kast vast te maken.

Caspar

Klopt.. manometer haha. Nou ja, waarschijnlijk wordt ie volgende week weer retour gezonden... In Amerika verkopen ze ook wel handige bescherm kooien.

http://morebeer.com/view_product/16201/102237/Gauge_Cage

René K

Citaat van: Caspar op 30-11-2010  18:39 uNou jongens, ik heb het voor elkaar hoor! Ik tape consequent de CO2 tank vans aan een wand zodat deze niet om kan vallen... in een seconde van onoplettendheid heb ik dat een keertje niet gedaan... en ja hoor, hij kantelt over en één van de nanometers is gebroken :-[ !!!!

Ik heb net als Rene mijn regulator retour gestuurd naar Candirect zodat zij het kunnen maken. Ik kreeg met geen mogelijkheid de kapotte meter losgeschroefd. Als ie weer retour is ga ik meteen een soort bescherming van piepschuim maken! De komende weken heb ik dus even geen tapbier :'( .

Balen is dat! Ik dacht ook van dat overkomt mij niet en tja het kan gebeuren. Mijn manometer komt als het goed is deze week weer retour. De manometer zat echt muurvast gelijmd.
Ik heb Candirect gevraagd of ze ook zo'n kooi verkopen:

Hier heb ik nog geen antwoord op gekregen, maar in de webshop kan ik zoiets niet vinden.

Herman

Koop een broodtrommeltje en maak hier uitkepingen in?

hirsnl

Citaat van: Caspar op 30-11-2010  19:59 uKlopt.. manometer haha. Nou ja, waarschijnlijk wordt ie volgende week weer retour gezonden... In Amerika verkopen ze ook wel handige bescherm kooien.

http://morebeer.com/view_product/16201/102237/Gauge_Cage
Past deze beschermkooi ook op jou meters?
Flesje met een haakje ergens aanhangen dit valt nooit om en nog goedkoop ook.

hirsnl

Citaat van: René K op 30-11-2010  21:58 uBalen is dat! Ik dacht ook van dat overkomt mij niet en tja het kan gebeuren. Mijn manometer komt als het goed is deze week weer retour. De manometer zat echt muurvast gelijmd.
Ik heb Candirect gevraagd of ze ook zo'n kooi verkopen:

Hier heb ik nog geen antwoord op gekregen, maar in de webshop kan ik zoiets niet vinden.
De schroefdraad van de meter voorzichtig met een gasvlammetje verwarmen en je draait de meter er zo uit.

Caspar

Er is weer een nieuwe gadget op de markt voor de echte "real ale" liefhebbers. Ik heb mezelf voorgenomen om even rustig aan te doen... moeilijk :D !


koffie

Als het goed is, krijg ik deze week mijn keg systeempje binnen  :groots:
Het zijn 2 kegs van 5 gallon met een picnick tapje erop.
Voorlopig wil ik het even zo laten, later in het jaar wil ik het naar een kegerator systeem ombouwen.

Normaal bottelen we altijd 'gewoon' flesjes en soms mini drukvaatjes van 5 liter. In beide gevallen gaat er vlak voor het bottelen nog wat suiker in.
Als ik een keg ga vullen, moet dat dan nog ook?
Ik begreep uit dit topic dat ik al in principe zou kunnen afvullen, en dan verzadigen met CO2, waardoor je eigenlijk behoorlijk snel al kunt tappen.

Waar laten jullie je flessen vullen? Ik woon in Lelystad maar heb nog niets gevonden (Brouwmarkt doet niet aan vullen, alleen omruilen volgens mij).

Adrie

Citaat van: koffie op 05-01-2011  10:49 uWaar laten jullie je flessen vullen? Ik woon in Lelystad maar heb nog niets gevonden (Brouwmarkt doet niet aan vullen, alleen omruilen volgens mij).

Ik neem aan dat je CO2 flessen bedoelt? Die ruil ik om voor volle. Voordeel van deze methode is, dat je niet je eigen flessen hoeft te laten keuren elke paar jaar. Er zit bij mij in de buurt nergens een vulmogelijkheid, helaas, want ik heb nog een eigen CO2-fles waar ik nu niet zoveel mee kan.

dennis

Citaat van: koffie op 05-01-2011  10:49 uWaar laten jullie je flessen vullen? Ik woon in Lelystad maar heb nog niets gevonden (Brouwmarkt doet niet aan vullen, alleen omruilen volgens mij).
Ik ruil mijn fles ook gewoon om voor een volle, is daar wat mis mee?  Hiervoor ga ik overigens naar een gashandelaar op een industrieterrein in de buurt.

Henielma

Omruilen en aanschaf van koolzuurflessen kan meestal bij een lokale slijter of wijnhuis.

koffie

*Ik* heb geen probleem met ruilen, maar dacht te begrijpen dat handelaren daar niet zo op zitten te wachten als de fles niet bij hun vandaan komt.
Overigens lijkt Brouwmarkt niet moeilijk te doen toen ik ze daar net even over belde.

dennis

Citaat van: koffie op 05-01-2011  11:07 u*Ik* heb geen probleem met ruilen, maar dacht te begrijpen dat handelaren daar niet zo op zitten te wachten als de fles niet bij hun vandaan komt.
Overigens lijkt Brouwmarkt niet moeilijk te doen toen ik ze daar net even over belde.
Mijn handelaar niet.  De fles van Candirect heeft hij zonder problemen omgeruild voor zijn type.

Caspar

Er zit in Eemnes ook een gashandelaar, die ga ik binnenkort ook eens een bezoekje brengen.

koffie

Sinds vanmiddag heb ik dus deze in mijn bezit:



De CO2 fles is toch zo'n standaard 2 kg fles?
Morgen even langs Brouwmarkt om te vullen/ruilen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.