De korrelgiststarter

Gestart door Hopmans, 05-11-2008 23:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Beste brouwmaatjes,

Dit is mijn experiment voor deze maand:
Een starter maken met een paar korreltjes s-33 korrelgist.
Door dit procedé raak je waarschijnlijk van de korrelgistsmaak af.
Deze ontstaat vermoedelijk door de coating om de korrels, of door
een bepaalde reactie van de gist door het plotseling in en uit lagfase gaan.
Nu kan de gist met dit rustige verdubbelingsproces wennen aan de omgeving,
en een aantal generaties vermeerderen.

Als het goed is wordt het mondgevoel dan beter van dit bier ten opzichte van direct de korrel in het hoofdwort.
Een bijkomend voordeel is dat je een jaar over de gist doet.
Ik denk dat je de gist nog in kan vriezen ook (2e experimentele aspect).
Dit door de coating.
De gist is immers gevriesdroogd geweest.
Lukt dit niet, dan durf ik te wedden dat de gist langer dan een week goed blijft.
Bij mijn drogist lag de korrelgist jaren op de schappen in zelf gevulde zakjes.
Dus het zakje weer goed afsluiten, en je hebt er heel lang plezier van.



Het bier wat ik ermee ga brouwen wordt een blonde.

 :degroeten:


Jacques

Hoi Louis,

Ik ben heel benieuwd of je door een aantal vermenigvuldigen inderdaad de korrelgistsmaak kwijt bent.

Goed experiment!  :duimop:

Oscar

In het verleden hebben wij als gilde ooit eens een 500 gr verpakking Safale xx (?) gist gekregen van de Grolsch. Deze hebben we in kleine zakjes over verpakt en dicht geschroeid met zo'n waardeloze krups vacuüm apparaat. Deze gist hebben we toen binnen ons gilde uitgedeeld. Een groot deel had ik enkele jaren geleden nog.

Zonder de kennis de ik nu heb, hebben we de een keer gebruikt (vrij veel gist) voor een demonstatiebrouw. Hieruit bleek dat de gist uiteindelijk wel zijn werk deed, maar zeer zwak was. Het uiteindelijk resultaat was feitelijk een matig tot slecht bier. Wellicht met een "korrelstarter" was het beter gegaan, omdat je dan die ene levende gistcel toch nog redelijk goed in conditie brengt.

Dus wat de houdbaarheid betreft, deze neemt duidelijk af in de tijd. Hoe dit reageert bij bewaren in de vriezer weet ik niet...

Hopmans

Mocht dit experiment lukken, dan hou ik deze manier van werken vast.
Een mooi bier met lage gistkosten, en de starter is ook zuiver ten opzichte van een fles-opkweek.
Ook hier was de boel binnen een uur aan het gisten.
Vanochtend vermeerderd van 50 cc naar 200 cc.

 :degroeten:

RobinB

Bij mijn Amarillo-Ale en Bigfoot heb ik ook starters gemaakt van de korrel, inderdaad om de al aangegeven redenen, die ook in het korrelgist hype topic naar voren waren gekomen.
Om hier dan meteen even op in te haken; korrelgist is niet gevriesdroogd (of geweest), maar gewoon gedroogd op lage temperatuur.

Bij de Amarillo Ale heb ik niet het idee dat het anders is geworden, maar de US05 is ook niet een erg goed voorbeeld met betrekking tot korrelgistsmaakjes...

Hopmans

De US-05 is een korrelgist met de minste korrelgistsmaak vind ik.

CiteerBij mijn Amarillo-Ale en Bigfoot heb ik ook starters gemaakt van de korrel,
inderdaad om de al aangegeven redenen

Krijg nou wat; twee zielen, en één gedachte.
Ik volgde de korrelgist hype niet meer, omdat ik de hype geen hype meer vond.
Dom, achteraf gezien.

Als ik jou verhaal zo lees, dan heb ik wel goede hoop dat ik van de korrelgist-smaak af ben
als dit bier af is. Het klopt wel allemaal.

 :degroeten:

Gerb

Ga je nog iets van gistvoeding gebruiken? Alleen appelsap is wel een beetje schraal, en als je enorme groei en vitaliteit wilt krijgen. moeten er ook voldoende bouwstoffen en (sporen)elementen aanwezig zijn.

Hopmans

Hey Gerb,

Ja, ik ga voeding gebruiken.
Vanavond ga ik verdubbelen met wort incl. voeding.
Appelsap is altijd makkelijk ivm die kleine beetjes op het begin.

 :degroeten:

Ronnie

Citaat van: Jacques op 05-11-2008  23:27 uIk ben heel benieuwd of je door een aantal vermenigvuldigen inderdaad de korrelgistsmaak kwijt bent.

Zal wel, ben ik eigenlijk zeker van.

Ik heb pas begin dit jaar eens met uitsluitend korrelgist gewerkt, namelijk overschotten die op moesten wegens bijna overtijd. En ook om mijn rest granen op te werken. Ik heb een brouwsel gedaan voor de kinderen want voor mezelf moest ik matigen n.a.v. een operatie.

Ik heb toen bij een donker bier, genre Scotch gemaakt met één pakje SO4, één pakje T58 en één pakje US-05 samen gedaan en er 50 L bier mee gedaan.
Start SG was 1083 eind SG 1016.
Pas toen heb ik kennis gemaakt met korrelgistsmaak. Een smaak die ik bij sommige van onze gildeleden hun bier ook ondervond.

Maar: Toen we begin de jaren 90 begonnen met brouwen, gebruikte ik ook korrelgist, maar met één zakje deed ik wel 5 brouwsels, want we kweekten onze gist op met moutextract (en een beetje gistvoeding voor wijngist). Dat bier was best lekker en had niet die typische korrelgistsmaak.

Hopmans

Ik ruik het nu al.
Die typische korrel-lucht ruik ik ook niet meer.
De starter ruikt weer naar het alom bekende witte wijntje.
Dat wordt een geslaagd proefje.

 :degroeten:

bjgodefr

Hopmans, is je proef nu al afgelopen? Ik ben wel benieuwd naar het resultaat.

 :degroeten:

Hopmans

Hey Bjgodefr,

De proef is met de s-33 voor een groot gedeelte geslaagd.
Het mondgevoel was goed (stukken zachter), en het muffige was weg.
Wel miste ik nog iets van diepgang (oa iets van fenolen).
Ik had nog wat meer diepgang verwacht, en helemaal gezien de fantastische geuren uit het waterslot.
Maar dat kan ook aan de giststam liggen; grote mond uit het waterslot, maar uiteindelijk..........

Ik heb de proef herhaald met de T-58.
Gezien de smaak van de samples tussendoor, verwacht ik daar meer van.
Ik hoop dat het bier volgende week op dronk is, maar zoals het er nu naar uitziet wordt het een goede pot bier.
Ik kan in ieder geval geen korrelsmaak ondekken.

Voorlopige conclusie: Ja, het bier wordt er duidelijk beter van als je een starter gebruikt.

 ;) :duimop:

De-Geert

Interessant zou zijn om een brouwsel te splitsen. De een vergist met "gewone" korrelgist, en de andere met een starter ervan. Dan kan je met iets meer zekerheid zeggen of het verschil maakt.


bjgodefr

Uitstekend! Moet ik ook eens proberen.

Groeten
Bart

Adrie

Interessant, mooi experiment, Hopmans! Heb je het bier ook nog aan anderen laten proeven? Kwamen zij tot dezelfde conclusie?

Hopmans

Citaat van: Adrie op 13-01-2009  15:24 uInteressant, mooi experiment, Hopmans! Heb je het bier ook nog aan anderen laten proeven? Kwamen zij tot dezelfde conclusie?

Ik heb het bier aan anderen laten proeven, maar niet met de vermelding dat het een korrelstarter was.
Degene die het proefden vonden het een lekker biertje.
Oscar heeft 'm geproefd.
Misschien dat hij  wat meer kan vertellen vanuit zijn belevenis.

Voor mijzelf hou ik deze handelswijze aan.
Een voordeel is ook dat het SVG iets hoger lijkt te zijn met deze procedure.
Een SVG van 74% heb ik nog nooit gehaald met een s-33.

 :degroeten:

Ronnie

Bij de Reynaert (z)Wijn- en Brouwersgilde worden de gildebieren gemakshalve (maar ook zekerheidshalve..) altijd met korrelgisten gebrouwen.
Echter steeds met een starter, wij deden dat nooit, x pakjes toevoegen, het was steeds dat ene pakje + moutextractkooksel of diepvrieswort vorig brouwsel dat 's ochtends van de brouwdag opgezet werd.

Vandaar dat die rage over de "korrelsmaak" iets nieuws voor me was.

Ronnie.

Ronnie

Citaat van: Hopmans op 13-01-2009  16:26 uVoor mijzelf hou ik deze handelswijze aan.

Ik begin er stilaan ook meer en meer over te denken, soms wil ik eens wat lui zijn.

Ga eerstdaags ook starten met proefjes en opdelen met Windsor, Nottingham (SO-4 contra Windsor en US-05 contra Nottingham) en ook lagers als de W34/70 (die laatste is nu ook in kleine pakjes te krijgen.)
Ben bezig met een heel programma om diverse verschillende korrels bij onze gilde te promoten en op voorraad te nemen.

Hopmans

Ik zit nu aan de T-58, maar ik kan er nog niet echt wat zinnigs over zeggen.
De T-58 zit nu in zijn rauwe fase.
Op het begin is deze honing-achtig, en daarna krijgt deze een rauwe scherpe smaak
om vervolgens weer zachter te worden met een karakteristiek smaak-pallet.

Ik had net een geinfecteerde.
Ik schrok me de pl**ris.
Gelukkig lag het aan het flesje.

Tja, dat krijg je als je flesjes omspoelt, en dan ondersteboven in het krat.

 :degroeten:


RobinB

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 13-01-2009  16:48 uW34/70 (die laatste is nu ook in kleine pakjes te krijgen.)

Waar!?! Ben nl zeer geinteresseerd in deze!
Dit is dezelfde stam als de Bohemian Lager van Wyeast en allebei dus afkomstig van Weihenstephan (34/70 = Weihenstephan's codering :D )

Citaat van: Hopmans op 13-01-2009  17:19 uIk schrok me de pl**Russian Imperial Stout.

Hahaha! LOL @ automatische spellingscontrole! :D

Ronnie

W34/70: Bij Siris, heeft ze al op voorraad

RobinB

Wordt het toch echt eens tijd dat ie zn site af krijgt!
't Is nog altijd een mysterie wat die man in zn assortiment heeft! ???

Oscar

Citaat van: RobinB op 13-01-2009  21:40 uWordt het toch echt eens tijd dat ie zn site af krijgt!

Wordt hard aan gewerkt.... :bijdrage_forum:

Citaat van: RobinB op 13-01-2009  21:40 u't Is nog altijd een mysterie wat die man in zn assortiment heeft! ???

De korrelgisten van Fermentis, SirisYeast Vit en Siris Mash Zym  :weetbeter:

RobinB

Ja, logisch (en nog de Coopers Windsor Nottingham en Danstar gisten), Maar niet alle korrels van fermentis zijn in kleinverpakking.
VdKooy herverpakt wel de K97, maar een herverpakte W34/70 was ik (in NL) nog niet tegen gekomen?

Maar ik zie net op de (ook vernieuwde) site van Fermentis, dat ze hem nu ook leveren in 11,5 g zakjes!
Niet herverpakt dus!

Nu nog de S189 en je hebt een mooi assortiment onder-korrel-gisters!
 :duimop:

De-Geert

Het zou niet gek zijn als Siris een assortiment en prijslijst op dit forum zou posten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.