Vuile kraan

Gestart door Edgar, 05-11-2008 21:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Het is één van mijn mantra's: de plastic kranen in de Brouwland vaten moeten helemaal uit elkaar om schoon te worden. Laatst bij MO weer een mooi voorbeeld gezien van een kraantje dat (helaas of gelukkig sneuvelend tijdens het dissemblage proces) van binnen-binnen flink was aangeslagen met, tsja, niet iets dat je in je bier wil. Laten we zeggen Bretjes-extract met een sausje van zuurtjes.

Met mijn watervat ben ik (ten onrechte) niet zo precies, omdat er eigenlijk niks in kan groeien aangezien er altijd alleen maar osmosewater in komt. Het kraantje zat er dus al een tijdje in. En ik had het vat nodig om die 90 liter pilswort in op te vangen, dus: tijd voor een grondige inspectie en reiniging.

Hier fotootjes van de binnenkant van zo'n standaard kraantje. Zie hoe vocht in de tussenruimte kan komen en daar allerlei schepselen kan herbergen. Wees dus gewaarschuwd en klaag niet over rare smaakjes totdat dit bij je standaardwerkwijze hoort ;)

Tip: Haal ze uit elkaar na gebruik schroevendraaier erdoor, met een doek de buitenste helft pakken en héél hard trekken, en bewaar ze in spiritus+20% water. Geen zin in: kook ze dan uit voor gebruik.

RobinB

Haal ze sinds kort ook uit elkaar, zit soms best wat in inderdaad...  :-[

Piet_v

Waarom die kranen sowieso nog gebruiken?
Je kan toch ook zonder.
Monstername met wijndief, transfers via hevel...

René K

Goeie tip Edgar. Dacht altijd dat het om andere kraantjes ging.
Heb ze net ook voor het eerst uit elkaar gehaald. (Geen idee dat dit kon :weetniet:)

Zat niet heel veel troep tussen maar zeker wel wat! Gele plakkerige troep. Dit wil je inderdaad niet in je bier....

René K

Citaat van: Piet_v op 05-11-2008  21:36 uWaarom die kranen sowieso nog gebruiken?
Je kan toch ook zonder.
Monstername met wijndief, transfers via hevel...

Ik gebruik de kraan niet eens. Toch kan er wel troep in komen als het vloeistofniveau boven de kraan komt.

thibolleke

Ik heb vorige brouwdag bijna mijn kraantje kapot getrokken omdat ik het eens wou open hebben.
Heel de plastik plooide mee, ik kreeg er geen beweging in.

Kom niet af dat mijn kraantje aan elkaar is gekoekt of zo. Want mijn kraantje ziet er echt nog veeel gezonder uit dan op jouw foto.

René K

Mijn kraantje was aan de buitenkant ook helemaal niets te zien. Toch zit er nog wat drap binnenin. Gewoon ff een pen door de kraanopening gedaan. doekje om de rest en trekken maar!

thibolleke

Dus die kraanopening is de kant met schroefdraad?
Dan duuw je dus met een pen die delen uit elkaar?

Piet_v

Citaat van: René K op 05-11-2008  21:52 uIk gebruik de kraan niet eens. Toch kan er wel troep in komen als het vloeistofniveau boven de kraan komt.

Als je de kraan niet gebruikt, waarom schroef je er dan niet gewoon het dopje in ipv de kraan.

thibolleke

oké ik heb het! Eindelijk.

Toch wel een beetje vettig van de gist vanbinnen.

René K


Dit moet een en ander wel verduidelijken.

Om het dikke stuk van de kraan doe je een doek of iets dergelijks om meer grip te krijgen. Nu trek je aan de schroevendraaier (of wat je ook door de kraan steekt) en je kraan gaat open. Bij de rode pijl gaan de delen van elkaar.

oranjeboombiertje

Een tijdje terug haalde ik ook de kraantjes altijd volledig uit elkaar tot ze begonnen te scheuren op de hoeken van dat pijpje waar het werkelijke kraantje in zit. Toen kon niemand hier vertellen hoe je die dingen uit elkaar krijgt zonder ze te slopen.

Tegenwoordig haal ik alleen nog maar dat pijpje er uit en het ringetje er af. De kraantjes gaan na gebruik in de chemipro caustic (zoals alles aan het gistvat). Tot nu toe gaat dit prima. Ik heb ook nog geen vieze troep in het kraantje gezien.

 :degroeten:
Wesley

Henielma

Ik zet de kraan nooit op het vat. Gebruik altijd de blinde dop. En die haal ik er af als het vat leeg is zodat ook de schroefdraad schoon en droog wordt.

MO

Ik bottel nog met zo'n kraantje. Er zou eigenlijk een RVS kraan op moeten kunnen. Edgar heeft gelijk, dit is verre van beste praktijk (best practice).

Edgar

Bedankt René voor de extra uitleg.

Inderdaad kan je het kraantje slopen zoals Wesley vertelt, alleszins slijt het sneller. Het helpt echter om het buitendeel even onde de hete kraan te houden voor het lostrekken. Het plastic wordt flexibeler en komt gemakkelijker los. Zelf heb ik een stuk of 6 van die kraantjes liggen, en er nog maar 1 gesloopt.

In de Chemipro Caustic leggen is natuurlijk geen top-idee. Als er wort in kan, kan er ook chloor uit. Zeker omdat de caustic de oppervlaktespanning verlaagt zodat het gemakkelijker zal vrijkomen. Lijkt mij een no-no. Dan beter spiritus, Wes. Of Stroh-rum, dat smaakt beter.


Wat betreft Piet's voorstel over een wijndief/hevel ben ik daar persoonlijk niet zo voor omdat ik het vat graag dicht laat als het even kan. Op deze manier ben je zeker van een schone kraan, en kan je rustig, zeker als je voor (en na) monstername het kraantje spoelt met spiritus uit de spuitfles, het kraantje gebruiken. Ook voor transfereren is het toch wel heel fijn om niet te hoeven aanzuigen zoals bij hevelen.

Edgar

Oh ja: Ik heb nog nooit een infectie kunnen (of laten) vaststellen. Alleen vorige maand kaam in een fust, (omdat het lekte). Dit ter info.

Jacques

Citaat van: Edgar op 06-11-2008  00:25 uOh ja: Ik heb nog nooit een infectie kunnen (of laten) vaststellen. Alleen vorige maand kaam in een fust, (omdat het lekte). Dit ter info.

Daarom is het voor mij de vraag of die kranen nu zo'n probleem zijn. Hele generaties hobbybrouwers gebruiken die kranen zonder problemen. Waarschijnlijk komt dat doordat het contact-oppervlak zeer klein is.

Maar ik ben wel met je eens dat voorkomen beter is dan genezen. Die demontabele kogelkranen zijn denk ik een goed alternatief (als ze ook daadwerkelijk  uit elkaar gehaald worden).

epiphonix

Citaat van: Jacques op 06-11-2008  08:30 uMaar ik ben wel met je eens dat voorkomen beter is dan genezen. Die demontabele kogelkranen zijn denk ik een goed alternatief (als ze ook daadwerkelijk  uit elkaar gehaald worden).

Dat wilde ik ook even zeggen, ik heb geen last van vuile kranen, ik heb er een heleboel in metaal en verder: spoelen, spoelen, spoelen!

Edgar

Citaat van: Jacques op 06-11-2008  08:30 uDaarom is het voor mij de vraag of die kranen nu zo'n probleem zijn. Hele generaties hobbybrouwers gebruiken die kranen zonder problemen.

Het probleem is: Wanneer weet je precies wanneer een probleem een probleem is? 'T is niet dat er plots een rode stip op je flesje verschijnt met 'INFECTIE!' erop. Hele generaties hobbybrouwers klagen regelmatig over 'rare smaakjes' (ofwel in hun eigen, danwel in andermans bier), hebben last van gushing, of anderszins vroeg verouderend bier. Hele generaties hobbybrouwers brouwden (een generatie geleden) met EDME korrelgist, zonder pH-controle, digitale thermometers of UT-100 thermostaten. Ik denk dat als je 't hen vroeg, ze ook nergens last van hadden. Toch is naar verluidt het hobbybier er intussen zwaar op verbeterd. Ik ben er vrij zeker van dat zo'n kleine maatregel als dit de gemiddeld kwaliteit op het ONK volgend jaar weer een klein stukje opkrikt. Alle beetjes helpen.

Jacques

Citaat van: Edgar op 06-11-2008  09:13 uIk ben er vrij zeker van dat zo'n kleine maatregel als dit de gemiddeld kwaliteit op het ONK volgend jaar weer een klein stukje opkrikt. Alle beetjes helpen.

:hoera: Edgar, je maakt ons allen en vooral de keurmeersters volgend jaar gelukkig!  :groots:
Overigens kan de zoektocht naar mogelijke infectiebronnen worden uitgebreid. Er zijn zo hier en daar nog wel meer bronnen.

Toch denk ik dat de sterk verbeterde kwaliteit eerder gezocht moet worden in andere oorzaken. Meer gist toevoegen, oppassen voor oxidatie en snel koelen zijn de voornaamste redenen volgens mij waarom we tegenwoordig een beter bier brouwen. Aandacht voor hygiëne was er al veel langer.

Edgar

Citaat van: Jacques op 06-11-2008  09:38 u:hoera: Edgar, je maakt ons allen en vooral de keurmeersters volgend jaar gelukkig!  :groots:

Hmmmm... Ik ruik een kleine infectie van sarcasme...


Het ergste is, dat ik het nog meen ook. Ik beweer niet dat dit het belangrijkste aandachtspunt is, of dat er geen aandacht was voor hygiëne. 'T is wel een simpele maatregel die je natuurlijk niet moet nemen, als je het nut er niet van inziet. :weetniet: Vrijheid blijheid.

Jacques

Ieder pikt uit het forum het zijne uit.

Aandacht voor hygiëne is super belangrijk. Maar zo links en rechts zie ik dat men zeer vergaande maatregelen treft terwijl men niet in een steriele ruimte werkt.

Edgar

We zijn het niet eens (ik begrijp dat je dit een zeer vergaande maatregel vindt).

November-experiment: Maak eens een starter van een ongereinigd, niet-uitgekookt kraantje. (kan ik helaas niet uitvoeren)

JWVG

Dit lijkt me van Jacques typisch een geval van stokpaardjes-nijd  ;D. Volgens mij hebben jullie beiden gelijk met jullie aandacht voor oxidatie en infectie. Het argument van Jacques dat er al heel lang genoeg aandacht is voor hygiene (ik simplificeer even) is, lijkt me niet veel hout snijden. Natuurlijk is het belangrijk om die kraantjes schoon te houden! Een klein oppervlak is zat genoeg voor infectie, als het maar vies genoeg is. En Edgar heeft volgens mij ook gelijk dat dit weer een beetje zou kunnen helpen om het gemiddelde niveau weer een beetje op te krikken. Ik neem ook eigenlijk aan dat dat sarcasme van Jacques niet helemaal serieus was.

Daarnaast neem ik oxidatie gevaar ook heel serieus. We streven toch allemaal naar perfectie, al is dat in dit aardse tranendal natuurlijk nooit te bereiken.

 :degroeten: Jw.

JWVG

Ik maak zelf trouwens mijn kraantjes nooit schoon  ;D. Maar ik gebruik kraantjes uitsluitend voor ik ga koken. En dan mijn brouwlandkraantje nog alleen maar in de warmwaterketel, dus daar komt uitsluitend water door. In mijn spoelvat heb ik een metalen kraan zitten - die haal ik ook niet uit elkaar, al spoel ik wel heel goed met heet water met Sun afwaspoeder.

Na het koken doe ik alles met de hevel. En die vervang ik om de 7-8 brouwsels.

 :degroeten: JW.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.