Variatie op een thema: 2 ketels en een pomp

Gestart door Edgar, 30-10-2008 16:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

In het kader van de Alternatieven Voor Hermsen mijn volgende projectje...


Op tafel op een brander een ketel met een kraantje. Op de vloer, een beetje geïsoleerd, een ketel met een kraantje, met binnenin een slangmantelfilter en daarop de maisch. De uitloop van de maischketel loopt naar een pompje, dat de hogere ketel vult. Vanaf een bepaalde vulhoogte loopt  er wort terug, door het kraantje, op zwaartekracht, naar de lager gelegen maischketel.

De temperatuur wordt geregeld door de brander. Na het maischen kan worden gespoeld door gewoon water op de maisch te gieten. Er kan onmiddellijk worden gestart met het verhitten van het (helder) wort.

Koken van de hop in een hopzak/hopsok. Dit om een filter in de kookketel te voorkomen (dit zou problemen geven bij het rondpompen van het troebele beginwort). Eventueel een grof gaasfilter.

Koelen in de kookketel zodat eiwitten rustig kunnen bezinken of evt whirlpoolen.


Is dit een idee? Een soort Herms zonder stellage, dacht ik. Uw commentaar is welkom.


Adrie

Is geen armeluis HERMS, maar meer een RIMS. Lijkt me prima kunnen. Ik neem aan dat er aan het kraantje aan de bovenste ketel een slang zit waardoor het wort terugstroomt naar de onderste ketel, toch?

Johannes

Ik ken nog een heel uitstekend alternatief voor een herms: maischketel met brander, lekker roeren, hevelfilter...

Zonder gekheid: onderste ketel op juiste temperatuur houden lijkt me vrij kritisch. Een elektrische weckketel met goede termostaat zou een uitstekend alternatief zijn voor de niet automatisch te regelen brander.


Adrie

Citaat van: Johannes op 30-10-2008  16:38 uIk ken nog een heel uitstekend alternatief voor een herms: maischketel met brander, lekker roeren, hevelfilter...

 ;D Inderdaad. Waarom moeilijker doen dan nodig.

Als je de vergistingstemperatuur kunt sturen, heb je het meest kritische gedeelte van het brouwen onder controle. De rest is van minder belang.

Edgar

Citaat van: Adrie op 30-10-2008  16:32 uIk neem aan dat er aan het kraantje aan de bovenste ketel een slang zit waardoor het wort terugstroomt naar de onderste ketel, toch?

Precies.

Citaat van: Adrie op 30-10-2008  16:41 u;D Inderdaad. Waarom moeilijker doen dan nodig.

Nou, daar heb ik dan toch 2 goede redenen voor. Of eigenlijk 3.

-tijdwinst
-helderheid
-niet hoeven sjouwen met ketels

Na het maischen: kraantje 1 dicht, beetje spoelen, aflopen en de boel kookt al bijna. Dat lijkt me toch wel heel fijn. Zeker omdat ik een nogal slome brouwer ben.

Die lastig te regelen brander is een punt. Maar daar komt mijn mierenneukerijfetisj goed van pas. Oftewel ik denk dat dat wel zal lukken.

thibolleke

Citaat van: Johannes op 30-10-2008  16:38 uIk ken nog een heel uitstekend alternatief voor een herms: maischketel met brander, lekker roeren, hevelfilter...

Daar wil ik ook nog even op ingaan: mijn Herms heb ik toch ook al lang terug 'omgebouwd' naar een basic setup waar ik lekker kan roeren.
Veel leuker zo brouwen dan met een Herms vind ik.

Edgar, nu heb je toch nog een 3e ketel nodig om je spoelwater mee op te warmen. En dat is zowat de enige reden dat ik ooit terug begin te Herms-en. Je spoelwater kan je gewoon uit je warmwatervat pompen.

Edgar

Die derde ketel gebruikte ik toch al. Maar: Ik heb een boiler die precies op 80° staat. In een plastic emmer (tegen warmteverlies) gieten, even aanzuren en spoelen maar! (Ik ben aan't denken om die boiler op één of andere manier aan te passen zodat ik er gefilterd of aangezuurd water in kan pompen. Moet kunnen, maar zal nog wel effe duren.)

Ik ben erg voor simpel. Maar ook voor vlot, en ik stoor me al lang aan het wort dat lang duurt om echt helder te filteren.

Johannes

Kom op Edgar, die drie argumenten zijn in drie regels onderuit te halen. De vermeende voordelen van een herms t.o.v. een gewone installatie zijn er wat mij betreft absoluut niet. Ik snap ook niet waarom hele volksstammen toch zo'n ding bouwen. Afgezien van dat je knutselen leuk zou vinden.

Wat had je dan in gedachten qua temperatuurcontrole? Voor de relatief lage hoeveelheid wort die in die ketel zit is een brander al snel overkill, en een elektrische ketel een simpele eenvoudig te sturen oplossing.

thibolleke

Dan kan je toch ook een maischketel met een filter maken. Directe verwarming en rond circuleren in 1 ketel. Komt op hetzelfde neer, alleen nog simpeler. En temperatuur is ook goed onder controle te houden.
Dit systeem heb ik zo'n beetje in gedachten om eens te proberen.

Edgar

Hoe haal je die 3 argumenten onderuit dan? Ik zie geen andere manier waarop ik

-kan maischen en koken op dezelfde brander zonder sjouwen
-zo snel (helder) kan omschakelen/filteren

Een elektrische ketel zou leuk zijn, maar dat vergt een investering. Die zou pas gerechtvaardigd zijn als dit blijkt te werken.


De kleine hoeveelheid wort in de ketel is een punt, maar die kan je aanlengen met water.

Citaat van: thibolleke op 30-10-2008  17:19 uDan kan je toch ook een maischketel met een filter maken. Directe verwarming en rond circuleren in 1 ketel. Komt op hetzelfde neer, alleen nog simpeler. En temperatuur is ook goed onder controle te houden.
Dit systeem heb ik zo'n beetje in gedachten om eens te proberen.

Dat heb ik eens gedaan met een filterzak. Is leuk, maar ofwel moet je aflaten naar een andere ketel (2e brander of sjouwen) of je moet moeilijk doen met het verwijderen van de bostel. Plus je kunt niet roerend verwarmen als je een slang- of hevelfilter gebruikt. Filterbodem is bijna noodzaak.

PietO

Citaat van: thibolleke op 30-10-2008  17:19 uDan kan je toch ook een maischketel met een filter maken. Directe verwarming en rond circuleren in 1 ketel. Komt op hetzelfde neer, alleen nog simpeler. En temperatuur is ook goed onder controle te houden.
Dit systeem heb ik zo'n beetje in gedachten om eens te proberen.

En zoiets is bij mij nu in de maak met nog een variatie: kook- en maischketel in elkaar voor demo groot publiek:

1. kookketel (gamel) met brander er onder
2. maischketel (koperen 30 l boilervat) er in
3. indien gewenst rondpompen van kookketel (tussenruimte) op binnenvat anders roeren in binnenvat.

Het koperen boilervat gaat op zijn kop in de gamel.
- de nieuwe onderkant is voorzien van een 16 cm filterplaat.
- de nieuwe bovenkant wordt (oude bolle onderkant) omgetoverd tot glimmend deksel.
- blijft rondom 1 cm over, bodem 10 cm; soort au-bain-marie verwarmen.

Voordeel:
- minder warmte verliezen (1 vat)
- goede warmte overdracht van buiten naar binnenketel (koper) en eventueel tegelijk rondpompen; minder afhankelijk van pompsnelheid / maischfilter-doorlaat.
Nadeel:
- ophijsen binnenketel (voor spoelen/koken)
Doel:
- demo installatie met koperen accent
- iets te doen voor kijkers (schroten, roeren, hijsen)
- relatief snel zonder spoelen (geen 3e ketel)

Edgar

Dat is een soortgelijk systeem als in de Maaslandbrouwerij in Oss. In feite hetzelfde als dat met die filterzak die je uit je ketel kunt tillen. Dat ophijsen vind ik een te groot bezwaar

Johannes

Citaat van: Edgar op 30-10-2008  17:21 uDe kleine hoeveelheid wort in de ketel is een punt, maar die kan je aanlengen met water.

Je hebt toch continue wort in die ketel? Dat kun je toch niet steeds aanlengen?

Dezelfde brander zonder sjouwen wordt lastig inderdaad. Die laatste brander had ik nog niet aan gedacht. En jou kennende heb je er vast twee.

Wat dat helder worden betreft, dat is bij mij een kwestie van een kwartiertje bezinken (sommige forummers doen dat niet eens) en 2 liter wort teruggieten. 20 minuten werk. En daar krijg je veel gepiel voor terug om de boel op temperatuur te houden. Al schrijvende lijkt dit me dus een uitstekend Edgariaanse brouwmethode  :duimop:  ;D


PietO

Citaat van: Edgar op 30-10-2008  18:03 uDat ophijsen vind ik een te groot bezwaar
Oke, volledig mee eens voor thuisbrouwen. In dit geval een aardigheid voor "on-the-road":
- minder in de auto te slepen
- minder technisch dan pompen voor publiek.

Zelfs de goede oude weckpan (so simpel als mogelijk) is misschien beter om publiek niet af te schikken maar te interesseren. Ze moeten het kunnen vertalen naar hun keuken. Eens zien wat de reacties zijn als bovenstaand klaar is.


Adrie

Beste Edgar,

Als je het brouwen simpel én reproduceerbaar wilt houden, doe het dan op z'n Amerikaans: eenstapsinfusie in een geïsoleerde pan of koelbox, hevelfilter erin, eventjes circuleren en klaar. De koelbox zet je op het aanrecht, op de grond de brander met de kookketel erop. Na het koelen pomp je het afgekoelde wort naar je gistingsvat: geen gesjouw met volle vaten.
Besla voortaan dun en spoel niet meer en je hebt je flinke tijdwinst.

EBC

Edgar, ik denk niet dat je je temperatuur kunt beheersen met die twee pannen en twee branders. Dan vind ik het voorstel van Thibolleke beter, gewoon circuleren in 1 pan.

Nog iets om te overdenken voor de niet spoelers maar dun inmaischers... je laat je wort toch langzaam uit je maischketel lopen? Als je niet spoelt, maar je spoelwater als maischwater gebruikt, dan heb je evenveel vloeistof die door je bostel moet lopen. Met dun inmaischen win je dus geen tijd.
Bij niet spoelen win je alleen tijd als je meer mout gebruikt en je wort in de kookketel aanvult met leidingwater.
En dan nog, het gaat over een minuut of 30 meer niet. Die 30 minuten kun je gebruiken voor andere zaken.

Geen tijd? Ga extract brouwen, of koop bier.
Jongens toch, je hobby mag toch wel wat tijd kosten?

Edgar

Leuk, een hoop om tegein te gaan ;D

Ik heb toch maar één brander Johannes. Daar komt bij, dat ik verhoogd moet koken, om in de buurt van de afzuiging te zitten. Adrie: Eénstapsmaisch! En dan mijn geliefde eiwitrust overslaan! En de limit-dextrinaserust! Dat zal helaas niet gaan.

Johannes: Aanlengen kan natuurlijk prima. Ik bedoel gewoon een volumevergroting met aangezuurd water. De maischketel is niet zo groot (35 liter), en dan kan je gewoon (als het ware) wat dunner maischen over een groter totaalvolume (verdeeld over 2 pannen).

Helder worden: Ik vraag mij af of jouw wort dan ook echt hélderhelder is, Johannes. Het mijne niet. Het duurt liters en liters voordat het echt helder is, en meestal wacht ik niet zo lang. Ik bedoel dus kristalhelder he, niet min-of-meer helder. Als ik zie hoelang ze bijvoorbeeld in Brouwerij 't Anker hercirculeerden, is dat volgens mij ook vrij normaal. Hoe zit dat met de Hermsers? Zien die verschil in helderheid tussen hun Hermsbrouwsels en hun ambachtelijke brouwsels?

Inderdaad, het handhaven van de temperatuur zal niet zo simpel worden. Volgens Adrie is dat niet erg. Je kunt die Mammuth-branders vrij goed regelen, maar het zal een uitdaging worden. Thibolleke's systeem in één pan vraagt dan weer die filterbodem en een tweede brander...


Ik vrees toch dat ik 't morgen ga testen met mijn Strong Wheat Lager...

thibolleke

Citaat van: Edgar op 30-10-2008  18:49 uThibolleke's systeem in één pan vraagt dan weer die filterbodem en een tweede brander...

Een tweede brander? Je spoelwater kwam van de boiler. Dus na maischen kan je die brander toch gebruiken voor het koken. Heb je maar 1 brander nodig.
Toch zou ik je systeem gewoon eens proberen. Zien wat het geeft.

Edgar

Nee, dan moet je je volle ketel verslepen. Tenzij je je binnenketel er uit tilt. Ook niet lekker.

thibolleke

Verslepen? Waar wil je naartoe met die ketel?

Edgar


thibolleke

Ja tuurlijk, ik zag de installatie geplaatst op mijn Herms-stellage. Niet het geval bij jouw natuurlijk.

oranjeboombiertje

Mijn installatie is ook met 1 brander. Heel simpel:

een maischketel waar na het maischen een hevelfilter in gaat. Pomp hier op zetten en even circuleren terwijl diezelfde brander het spoelwater opwarmt. Dan kan je de kookketel op die brander zetten en gaan klaren naar de kookketel. Na het koken met de pomp door de koeler duwen en klaar is Kees, heel simpel.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 30-10-2008  20:15 uHeel simpel: heel simpel

Maar slepen met ketels. Ik weet wel dat het simpel kan, ook met 1 brander, dat doe ik namelijk al. Dit gaat over sneller, helderder en gemakkelijker (dan die methode).

Johannes

Citaat van: Edgar op 30-10-2008  18:49 uHelder worden: Ik vraag mij af of jouw wort dan ook echt hélderhelder is, Johannes. Het mijne niet. Het duurt liters en liters voordat het echt helder is, en meestal wacht ik niet zo lang. Ik bedoel dus kristalhelder he, niet min-of-meer helder. Als ik zie hoelang ze bijvoorbeeld in Brouwerij 't Anker hercirculeerden, is dat volgens mij ook vrij normaal. Hoe zit dat met de Hermsers? Zien die verschil in helderheid tussen hun Hermsbrouwsels en hun ambachtelijke brouwsels?

Deze voelde ik allang aankomen natuurlijk. Wat is nou echt het belang van de kristalheldere filtering? Wat zegt Kunze hierover? Tijdens ons brouwsel in Putten (of hoe heette dat daar ook alweer) was Jacques van mening dat het allemaal niet zo helder hoefde (en dat was nog best troebel). Volgens mij heeft Jacques laatst op een bijeenkomst/forum/lezing weer een verslag geschreven waar dit belang wel werd onderschreven.

De vergelijking met een commerciële brouwerij overtuigd mij niet. De schaal en soort installatie zal ook van belang zijn. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.