Urtyp, welke gist

Gestart door goom, 30-10-2008 08:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

goom

Ik wil een urtyp gaan maken binnenkort.
Welke gist zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken?

Heb nu 3 gisten van Whyeast op het oog :
2000 budvar lager
2308 munich lager
2206 bavarian lager.

Hoe herken je een recept van een urtyp? Bedoel welke kenmerken heeft die?

Edgar

Da's makkelijk. De Budvar is de enige gist uit dit lijstje waarmee je een Urtyp kunt maken.

Een Urtyp is bitter, volmout, heeft veel Saaz (meestal) hop, een iets hoger eind-SG, veel smaak en is gemaakt met zacht water. Meestal ook iets donkerder dan een standaard pils.

Adrie

De Budvar Lager past het best bij een Urtyp. De andere gisten zijn meer iets voor bokken, Munchener helles, oktoberfesten en dergelijke.

De specs voor een urtyp kun je lezen op de site van het bierkeurmeestersgilde.

De-Geert

Ik heb zelf een keer een Urtype gemaakt met Bavarian lager, en die was erg lekker.
Toch denk ik dat dat niet de gist is voor een urtype. Vraag me niet waarom.

Volgens mij heeft Wesley een keer een Urtype gemaakt met de Munich lager, en was hij daar niet echt over te spreken.

Ik heb er nu een in de vergisting met Budvar lager. Ik vind de Budweiser Budvar erg lekker, dus van de 3 voorgestelde zou ik die kiezen.

Waarom heb je die 3 eigenlijk op het oog? Er zijn nog wel andere te verzinnen die geschikt zijn.

Op de site van Wyeast worden geschikte gisten gegeven voor een biertype, en ook wat recept richtlijnen.
Kijk hier eens.



goom

Bedankt voor de informatie.
Ik zal binnenkort een recept plaatsen.

Jacques

Citaat van: goom op 30-10-2008  08:23 uIk wil een urtyp gaan maken binnenkort.

Ik neem aan dat je een urtyp pils bedoeld. De aanduiding urtyp kan namenlijk op allerlei biertypen slaan, zoals een dormunder of een weizenbock.

goom

Klopt ik bedoel een urtyp pils.

De-Geert

Citaat van: Jacques op 30-10-2008  10:18 uDe aanduiding urtyp kan namenlijk op allerlei biertypen slaan, zoals een dormunder of een weizenbock.
Huh?  :weetniet:

Jacques


De-Geert

Grappig, ik dacht dat Urtype altijd op pils sloeg. Blijkbaar niet.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.