Cryobank met glaspareltjes

Gestart door PietO, 12-10-2008 13:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PietO

Een forum-zoekopdracht met CRYOBANK leverde geen resultaat op, daarom de vraag:

Wie heeft er ervaring met het product "CRYOBANK" van "Mast diagnostics" (gebruikt glaspareltjes om gistcellen te bewaren in plaats van de schuine buis. Een amateur-brouwer heeft hier zeer positieve ervaring mee (eenvoudig enten van kweek, jarenlang bewaren in gewone diepvriezer en eenvoudige sample afname).

Zie http://www.mastgrp.com/catalogue_products_fulldetails.asp?SubProduct_Type=782&cat=1889&product=CRYO/B

Hopmans

O-N-G-E-L-O-V-E-L-I-J-K dat hier niet op wordt gereageerd !!!

Dit is gewoon fantastisch !!!

Top topic in spé!

Ik wil meer weten over die CRYOBANK glasparels.

 :dansen: :elifant: :hoera:

William

Citaat van: Hopmans op 12-10-2008  20:48 uIk wil meer weten over die CRYOBANK glasparels.

Het ziet er leuk uit. Bacteriesuspensie mengen met de parels / vloeistof. De vloeistof verwijderen en dan de parels in de vials bewaren bij -70 ºC. Bewaren bij -70 ºC lijkt me voor de hobbybrouwer nogal lastig al kan het misschien ook wel bij hogere temperatuur (maar dan minder lang te bewaren dan de geclaimde 5 jaar).

Het lijkt me wel prijzig. Eens informeren op ons werk, volgens mij gebruiken we deze dingen ook  ::) .

Hopmans

Mmm, duik er eens in.
Ga je ook naar Oss?
Dan wil ik wel een paar buisjes overnemen als het redelijk te betalen is.

 :biersmile:

Hopmans

Kan het niet gewoon met zand?
Zat zand hier.
 ;D

oranjeboombiertje

Citaat van: Hopmans op 12-10-2008  21:28 uZat zand hier.
 ;D

je moet dat zand ook geen bier geven :D

PietO

De brouwer die ik recent heb leren kennen (niet actief hier op het forum naar mijn weten), zal ik binnenkort bezoeken en foto's / zijn verhaal / prijzen en ervaring in ieder geval posten. Een paar buisjes met pareltjes ook voor mij! Mogelijk dat Biotrading in Mijdrecht dit levert; ik zal daar eens informeren naar prijzen. Voorzover ik begrijp wordt geleverd in 64 buisjes tegelijk maar 6 zijn voor mij voldoende (dus 6 gisten).

Ik had gedacht dat dit wel een bekend topic zou zijn en was verbaasd niets d.m.v. een zoekopdracht te vinden.


Edgar

Toch is dit onderwerp al eerder gepasseerd. Ik kon ook zo snel niet vinden waar.

PietO

Citaat van: William op 12-10-2008  20:58 uHet lijkt me wel prijzig. Eens informeren op ons werk, volgens mij gebruiken we deze dingen ook  ::) .

De Cryobank met 64 vials kost 201 euro ex. = 3,76 euro incl per vial met 25 beads.

Een alternatief met hetzelfde principe

De Microbank met 80 vials kost 137 euro ex = 2.05 euro incl per vial met 25 beads.
(zie http://www.pro-lab.com/products-microbank.php)

De gist opkweken voor een brouw met 1 bead zal dus ongeveer 10 tot 20 cent kosten. Niet te duur vergeleken met Wyeast echter veel meer werk. Dus iets voor de brouwer met tijd zoals ik.

De-Geert

Ziet er interessant uit.
Voor 2 euro per "vial" wil ik er ook wel een stuk of 6.

Citaat van: PietO op 12-10-2008  22:11 uDe brouwer die ik recent heb leren kennen, zal ik binnenkort bezoeken en foto's / zijn verhaal / prijzen en ervaring in ieder geval posten.
Dat maar eerst afwachten.

Edgar

Mooi spul! Hoe is de houdbaarheid van die buisjes? Zijn die gewoon bij kamertemperatuur te bewaren? Ik bedoel vóórdat er gist in zit. En de procedure, is dat simpel? Ik lees:

Citeer5. At this point the microorganisms will be bound to the
   porous beads. The excess cryopreservative should be
   well aspirated leaving the inoculated beads as free of
   liquid as possible. Close the vial finger tight.

Dus er moet iets uitdampen? Da's voor ons lastig, aangezien dat in een steriele omgeving zou moeten gebeuren lijkt me. Tenzij die vloeistof zeer vluchtig is.

RobinB

Op het lab gebruiken we dergelijke buisjes ook. Ze zijn erg handig aangezien je er in bevroren toestand enkele kraaltjes uit kan peuteren -> minder vries en dooischade.
Je kan 1 buisje maar voor 1 stam kan gebruiken, maar gezien deze meerdere keren te openen is hieruit meermaals opkweken.
De buisjes zijn voor gebruik steriel (althans de versie bij ons op 't lab).
Je neemt een suspensie van je gist en spuit dit in het buisje, daarna een paar keer zwenken en je zuigt de suspensie weer uit het buisje (hoeft niet volledig, als het maar geen grote ijsklomp wordt). De kraaltjes laat je achter, waar al voldoende gist aan gehecht is, en kan dan te zijner tijd enkele eruit peuteren! :)

Je moet dus wel iedere keer opkweken op plaat en hiermee doorwerken. Dit maakt het wat bewerkelijker.

Citaat van: Hopmans op 12-10-2008  20:48 uO-N-G-E-L-O-V-E-L-I-J-K dat hier niet op wordt gereageerd !!!

Soms zit je een dagje niet op het forum he? ;) ;D

RobinB

Citaat van: PietO op 13-10-2008  10:35 uDe gist opkweken voor een brouw met 1 bead zal dus ongeveer 10 tot 20 cent kosten. Niet te duur vergeleken met Wyeast echter veel meer werk. Dus iets voor de brouwer met tijd zoals ik.

+ het maken van platen en dergelijke. Allemaal wel leuk natuurlijk, maar toch kosten (en tijd) die meegenomen moeten worden.
Ook zal het je niet altijd lukken om slechts 1 kraaltje eruit te pulken (vaak 2-3) waardoor je niet mag verwachten daadwerkelijk 25 keer op te kunnen kweken met 1 buisje.
:D

De-Geert

Je hoeft toch niet uit te platen? Gewoon een kraaltje in wat starterwort gooien, lijkt me de manier.

RobinB

Dat is wel een manier, maar er kleven wat nadelen aan:
- Soms wil een kraaltje geen groei geven en moet je het met een nieuw ander kraatje doen. Het lijkt me handiger om hier op een plaat achter te komen dan in je starterwort.
- met betrekking tot infectiegevaar is het handiger eerst uit te platen. Het zijn maar enkele-tientallen gistjes die uitgroeien, wat het in het begin kwetsbaar maakt. Door van je plaat een kolonie te pakken en dit in je startwort te enten begin je met ca 108 cellen, wat wel een vrij groot verschil is ;)

PietO

Citaat van: RobinB op 13-10-2008  13:18 u+ het maken van platen en dergelijke. Allemaal wel leuk natuurlijk, maar toch kosten (en tijd) die meegenomen moeten worden.
Op het ogenblik steriliseer ik 1-2x per jaar een serie reageerbuisjes met wort (hogedrukpan) en bewaar deze gewoon in een koelkast; scheelt weer wat werk. Het enten zou ik dan in zo'n buisje met een glaspareltje ipv een sample uit een schuine buis willen doen. De ervaringen van een amateur worden nog gepost.

William

Citaat van: William op 12-10-2008  20:58 uHet ziet er leuk uit. Bacteriesuspensie mengen met de parels / vloeistof. De vloeistof verwijderen en dan de parels in de vials bewaren bij -70 ºC. Bewaren bij -70 ºC lijkt me voor de hobbybrouwer nogal lastig al kan het misschien ook wel bij hogere temperatuur (maar dan minder lang te bewaren dan de geclaimde 5 jaar).

Het lijkt me wel prijzig. Eens informeren op ons werk, volgens mij gebruiken we deze dingen ook  ::) .

Het prijzige aspect valt dus nog wel mee.

Ik heb het vandaag ook nog even op mijn werk nagevraagd. Ze worden bij ons niet gebruikt omdat men doorgaans een cryovaatje uit de vriezer haalt en er een klein beetje materiaal uit krast wat verder wordt opgekweekt. Die methode schijnt goed te werken.

Voordeel van de beads is dat je er gemakkelijker eentje uit kunt nemen maar wordt niet als een groot voordeel gezien

RobinB

Citaat van: William op 13-10-2008  18:32 uZe worden bij ons niet gebruikt omdat men doorgaans een cryovaatje uit de vriezer haalt en er een klein beetje materiaal uit krast wat verder wordt opgekweekt. Die methode schijnt goed te werken. Voordeel van de beads is dat je er gemakkelijker eentje uit kunt nemen maar wordt niet als een groot voordeel gezien

Ligt eraan waar je aan gewend bent natuurlijk, maar ik vind het wel een voordeel dat je in ieder geval ziet (indirect) dat je daadwerkelijk bacterien/gist op de plaat brengt.
Ook wel eens wat gekrabt aan oudere stocks maar dan kan het gebeuren dat je alleen wat oppervlakkig ijs wegkrabt en er dus niks opgroeid...

PietO

We kunnen natuurlijk lang theoretiseren maar nu een proef op de som genomen.

Uit een bestaande bier gistbank met cryobuisjes 8 verschillende samples - o.a. bekende Wyeast stammen- genomen (ouderdom 1 tot 4 jaar geleden). 1 pareltje genomen en geënt in een reageerbuisje op 2 ml starter-wort. Zie hier het resultaat:



Na 2 dagen waren 2 duidelijk aan het gisten (koolzuur met mouse schuim), 5 met grotere bubbels met depot (geen koolzuur te zien) en 1 niets te zien! Voorbeeld:



Allemaal op agar plaat gezet: en dit is een van de mooiere uitstrijkjes



vandaag 5 op cryobuis gezet, morgen nog twee te gaan en 1 twijfelachtig of hij nog komt (deed het in juni dit jaar nog)



Daarnaast nog drie eigen gisten van schuine buis over geent op cryobuisjes. Over een week wordt uit een van de laatsten een echte starter gemaakt. Al met al een succes mijns inziens: binnen 2 dagen bij 25 graden is 1 pareltje in een reageerbuisje met 2-6 ml wort normaal gezien dus aktief en kan verder in een erlenmeyer opgekweekt worden. Mijn eigen schuine buizen blijven zeker geen 4 jaar goed en er kunnen per buis zeker geen 10-20 starters mee gemaakt worden.

Als met al een leuke bezigheid die echter maar 1 keer in de paar jaar doorgevoerd hoeft te worden. De opkweek van Wyeast packs / korrelgist / is natuurlijk minder werk maar naar in de bierwinkel een kratje halen natuurlijk ook.

RobinB

Mooi dat het werkt!
Het is inderdaad een mooi systeem, omdat je makkelijk een kraaltje kan uitnemen zonder het hele buisje te hoeven ontdooien!
Meer werk dan een normale gistbank met epjes is het niet.

Wat betreft je plaat: Misschien wat minder opbrengen en/of minder lang wachten op groei?
Het is mooi als je losse kolonies hebt! :)
 :duimop:

William

Citaat van: PietO op 22-12-2008  21:29 uWe kunnen natuurlijk lang theoretiseren maar nu een proef op de som genomen.

Gelukkig hebben we hier ook een paar doeners ;)

Piet: hoe heb je de gist op de pareltjes gekregen? Heb je nog moet drogen / verdampen of heb je de pareltjes in een starteroplossing met de gewenst gist gebracht en hecht er dan voldoende aan zo'n pareltje?

Jacques

Mooi werk Piet.  :duimop:

Deze manier van gist bewaren werkt dus. Jammer dat één gist niet wilt werken maar je kunt niet alles hebben. Hoeveel ruimte nemen de parels in beslag in jouw diepvrieser?

En hoelang had je de parels nu in de vriezer? Begrijp ik het goed 1 tot 4 jaar of moet ik jouw bericht anders lezen?

RobinB

Citaat van: William op 22-12-2008  21:38 uPiet: hoe heb je de gist op de pareltjes gekregen? Heb je nog moet drogen / verdampen of heb je de pareltjes in een starteroplossing met de gewenst gist gebracht en hecht er dan voldoende aan zo'n pareltje?
Ben dan wel geen Piet, maar met bacterien weet ik dat het voldoende is om een (gestandaardiseerde) suspensie bij de pareltjes te voegen, een minuutje wachten en weer afpipetteren!
Daarna kunnen ze zo de vriezer in! :)

PietO

Citaat van: WilliamPiet: hoe heb je de gist op de pareltjes gekregen? Heb je nog moet drogen / verdampen of heb je de pareltjes in een starteroplossing met de gewenst gist gebracht en hecht er dan voldoende aan zo'n pareltje?

William: heel simpel. Neem met de entnaald 3-5 kolonies en doe die in de cryobuis waarin al een beetje steriele vloeistof zit (zo worden ze geleverd door de fabriek). Verdeel de "kolonies" in de vloeistof door 10x goed schudden, even neer leggen, weer schudden (de gistcellen hechten zich aan de parels) en dan de vloeistof zoveel mogelijk afzuigen met een steriele pipet / injectienaald!!. That's all en direct in de vriezer.  Dus geen drogen / verdampen. Totaal werk per buisje: 2-3 minuten.

Er hechten zich naar het schijnt zo ongeveer 100 cellen. Indien verdubbeling bij 25 graden in 2 uur, dan voldoende uitgegist in 24-48 uur voor verdere opkweek.

Een detail van zo'n parelje:




William

Citaat van: PietO op 22-12-2008  22:08 uWilliam: heel simpel.

Dat klinkt alsof zelfs mij dit zou moeten lukken. Bedankt voor de uitleg (jij ook Robin  ;))

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.