Von Trappe Weizen

Gestart door William, 11-10-2008 14:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Vorige week heb ik een poging gestart de Witte Trappist gist op te kweken. Dit is goed gelukt en inmiddels staat 1500 ml giststarter in de koelkast bezinken voor de brouwdag van morgen  :brouwen: .

Het plan is een Weizen, ook om direct de Witte Trappist gist te leren kennen en om wat ervaring op te doen met brouwen met een overmaat tarwemout. Om filtreren te bevorderen ga ik eens klam schroten (1.5% vocht over mout verdelen).

startsg: 1050
IBU: 12
EBC: 12

Mout:
60% tarwemout (50% licht (4) / 50% donker (15))
30% palemout (7)
10% munich (15)

De verhouding pale/munich ligt vast omdat ik een zak met mengmout heb.

Hop:
6 IBU Hallertau Hersbrucker  (90 min)
3 IBU Hallertau Hersbrucker  (15 min)
3 IBU Hallertau Hersbrucker  (5 min)

Relatief veel late hop om nog wat meer hoparoma te krijgen dan misschien normaal is voor een Weizen.

Maischschema:
10 min 40 ºC
10 min 52 ºC
30 min 62 ºC
20 min 72 ºC

Vergisten bij 17 ºC om niet te veel banaantjes te krijgen.

Roept u maar  :)



Caspar

Is 30% donkere tarwemout niet een beetje te veel van het goede? Verder ziet het er wel smakelijk uit :biersmile:.

William

Citaat van: Caspar op 11-10-2008  14:18 uIs 30% donkere tarwemout niet een beetje te veel van het goede?

Denk je dat dit te veel overgistbare suikers geeft? Ik heb deze mout pas één keer gebruikt in een DunkelWeizen waarvan de smaak werd gedomineerd door de chocolademout (was niet zo geweldig  :( )
Helaas kan ik hier niet veel aan veranderen omdat ik niet meer lichte tarwemout heb maar wel meer dan 50% tarwemout in de stort wil hebben (het moet wel een Weizen zijn  :weetbeter:)

Henielma

Citaat van: William op 11-10-2008  14:23 uHelaas kan ik hier niet veel aan veranderen omdat ik niet meer lichte tarwemout heb maar wel meer dan 50% tarwemout in de stort wil hebben

Je kan een deel van de donkere tarwemout vervangen door tarwebloem. Dat is altijd wel te krijgen. Het is natuurlijk wel zo dat een Weizen normaal gebouwen wordt met tarwemout. Een nadeel van bloem is dat het minder goed filtert.

Leuk dat het opkweken van de Witte trappist gelukt is.

SiriS

Citaat van: William op 11-10-2008  14:11 uOm wat ervaring op te doen met brouwen met een overmaat tarwemout. Om filtreren te bevorderen ga ik eens klam schroten (1.5% vocht over mout verdelen).

Om filtreren te bevorderen (met of zonder) tarwe en/of tarwemout zou je ook 0.5 ml SiriS Mash Zym per kg graan stort kunnen gebruiken.

Groet, SiriS

RobinB

Hoi Siris,
Kan je niet een site maken met je hele aanbod en prijzen?
Vaak heb je interessante producten, maar bijna niemand weet wat precies.

Dit klinkt ook weer erg interessant, maar komt (voor mij) vanuit het niets?
Is het iets met ß-glucanase?

William

Citaat van: SiriS op 11-10-2008  17:07 uOm filtreren te bevorderen (met of zonder) tarwe en/of tarwemout zou je ook 0.5 ml SiriS Mash Zym per kg graan stort kunnen gebruiken.

Citaat van: RobinB op 11-10-2008  17:12 uIs het iets met ß-glucanase?

Als het ß-glucanase is zou je hetzelfde effect toch ook met een glucanase rust bij 38 ºC moeten krijgen. Misschien is het spulletje van Siris toch iets anders. Vertel eens Siris?

William

Ik heb net voor het eerste klam geschroot (1.5% water toegevoegd aan de mout). Het water al roerend langzaam toegevoegd aan de mout wat al direct heel veel weerstand gaf tijdens het roeren.
Na 1 minuutje intensief roeren heb ik het mengsel door de walsenmolen gehaald. Dat ging heel goed maar mijn 550 W boormachine had het er erg moeilijk mee, er kwam al een klein beetje rook uit  :(.

Maar, uiteindelijk wel een veel mooiere schrootsel dan anders met veel meer intacte kafjes.  :)


RobinB

Citaat van: William op 11-10-2008  17:20 uAls het ß-glucanase is zou je hetzelfde effect toch ook met een glucanase rust bij 38 ºC moeten krijgen. Misschien is het spulletje van Siris toch iets anders. Vertel eens Siris?

Op zich wel, maar de ß-glucanase in mout degenereerd snel (bij hogere temperaturen). Er zijn wel enzym preparaten (bijv. Erbsloh beerzym multi) die glucanase activiteit tot 85 ºC houden.

William

Citaat van: RobinB op 11-10-2008  17:51 uOp zich wel, maar de ß-glucanase in mout degenereerd snel (bij hogere temperaturen). Er zijn wel enzym preparaten (bijv. Erbsloh beerzym multi) die glucanase activiteit tot 85 ºC houden.

Op zo'n manier, want anders zou zo'n enzympreparaat tijdens een normaal maischschema weinig zin hebben.

William

Ik ben nu halverwege mijn brouwdag.

Het filtreren ging wonderwel heel goed ondanks de 60% tarwemout. Binnen 70 minuten had ik met een constante snelheid de 20 liter wort door de mout gefilterd. Misschien komt dit door één of meerder factoren die ik anders heb gedaan dan anders: klam schroten; een 40 ºC rust; dun inmaischen; een hoge temperatuur bij de start van het spoelen.

Het maischrendement is op 81% uitgekomen wat normaal voor mijn brouwsels is.

Nadat ik een litertje wort op het gistdepot van de Witte Trappist starter had gebracht was deze binnen een half uur al met een snelheid van 1 blub per 5 seconden actief: een potente gist!

William

Het zit allemaal in het vat op een sg van 1050 en de giststarter zit er bij. Ik hoop dat het allemaal in het vat blijft.
Zelfs de giststarter kwam na het opstarten al zowat uit de fles. Dat kan nog wat worden met al die schuimstabiele tarwe-eiwitten.  :-\

SiriS

Citaat van: William op 11-10-2008  17:20 uAls het ß-glucanase is zou je hetzelfde effect toch ook met een glucanase rust bij 38 ºC moeten krijgen. Misschien is het spulletje van Siris toch iets anders. Vertel eens Siris?

SiriS Mash Zym is bestaat uit o.a. een thermostabiele ß-glucanase. Het is niet nieuw voor het gebruik tijdens het brouwen, maar wel voor het eerst beschikbaar voor amateur brouwers.

Groet, SiriS

William

Citaat van: SiriS op 12-10-2008  20:46 uSiriS Mash Zym is bestaat uit o.a. een thermostabiele ß-glucanase. Het is niet nieuw voor het gebruik tijdens het brouwen, maar wel voor het eerst beschikbaar voor amateur brouwers.

Ben je komende zaterdag in Oss op de hobbybrouwendag om ook dit soort spullen te verkopen of lever je het ook aan Frans?

Hopmans

Heb je ook glasparels?
 :weetniet:


William

Na twee dagen vergisten is deze op een sg van 1014 gekomen en heb ik het net overgeheveld naar de mandfles. Een lichte kruidige geur, een weeige smaak, een mooie troebeling en een hagelwit fijn schuim, zoals het hoort. De banaantjes kan ik nog niet vinden.

MO

Hoe laag heb je de temperatuur kunnen houden?

William

Citaat van: MO op 14-10-2008  23:03 uHoe laag heb je de temperatuur kunnen houden?

Ik denk op maximaal 18 ºC bierkerntemperatuur, dus omgeving op 15 ºC

MO

William, weet je zeker dat de Witte Trappist zo donker is? 12 is toch aan de blonde tot donkerblonde kant. Ik heb het bier een tijd niet meer gedronken, maar ik meen me te herinneren dat het een vrij licht bier is.

RobinB

Citaat van: William op 14-10-2008  23:02 uDe banaantjes kan ik nog niet vinden.
Citaat van: MO op 14-10-2008  23:03 uHoe laag heb je de temperatuur kunnen houden?
Citaat van: William op 14-10-2008  23:05 uIk denk op maximaal 18 ºC bierkerntemperatuur, dus omgeving op 15 ºC
Was het de bedoeling om geen banaantjes in het bier te krijgen?
Dat hoort toch best wel bij een weizen lijkt me...?

Moet ook geen bananenbom (zoals een op hol geslagen S33) worden, maar een beetje banaantjes mag toch wel?

William

Citaat van: MO op 15-10-2008  19:58 uWilliam, weet je zeker dat de Witte Trappist zo donker is? 12 is toch aan de blonde tot donkerblonde kant.  Ik heb het bier een tijd niet meer gedronken, maar ik meen me te herinneren dat het een vrij licht bier is.

Het was niet de bedoeling om nu al een kloon te maken maar om opkweekbaarheid en smaak van de gist te leren kennen. Inderdaad is de kleur van een Witte Trappist veel lager, rond 6 - 8 schat ik zo. Daarnaast zat ik door een foutje bij Frans nog met een mengsel pale/munich mout

Citaat van: RobinB op 15-10-2008  20:19 uMoet ook geen bananenbom (zoals een op hol geslagen S33) worden, maar een beetje banaantjes mag toch wel?

Een beetje banaantjes mag wel maar niet te veel, vandaar de lage vergistingstemperatuur. Dit was ook een beetje gebaseerd op ervaringen van Adrie in de Ideale Weizen. Eerst maar eens zien of deze gist een beetje gedraagt als een Weizengist  :weetniet:

William

Na een week na het brouwen heb ik maar eens een glaasje uit de mandfles gehaald waarin de Von Trappe met z'n navergisting bezig is. In de geur is duidelijk de kruidnagel aanwezig en op de achtergrond een licht banaantje.

Hij zit nu op een Brix=6.1/ sg=1010, eigenlijk zou ik hem nu al kunnen bottelen.

William

Dit bier is gebotteld 12 dagen na het brouwen.  ::)

Het sg is de afgelopen 4 dagen niet meer veranderd en is dus geëindigd op 1010 (vergistingsgraad van 80%). De geur is een mooie mengeling van kruidnagel en banaan waarbij de banaan iets intenser lijkt te zijn dan een paar dagen geleden.

William


En dit is het logo geworden voor dit bier. Hij staat al lekker te hergisten op de fles. De druk is binnen twee dagen al opgelopen tot 2.3 bar (bij 23 ºC). Hij is gebotteld met 6 gr suiker per liter.

RobinB

Mooi logo! (Inkscape? Misschien toch maar eens in verdiepen)
Heb je al een flesje losgetrokken?

Zo ja, wat zijn de eerste bevindingen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.