Ruilbieren Hobbybrouwdag Oss 2008

Gestart door Gerb, 09-10-2008 16:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Menno

Ik ben dan niet geweest, tóch een bier van Wesley gekregen via Caspar. En wel de IPA Amarillo (35)!

Helaas was deze niet helder (eigen schuld... :-\), toch een mooie kleur, schuimkraag zakte langzaam in. De geur was onmiskenbaar lekker! De smaak was mooi bitter maar niet overdreven, koolzuurrijk, zacht zelfs. Ik vond het een prachtig bier! En ik niet alleen, ook mijn vrouw vond het goed. En tot op heden heeft ze nog geen enkel Amerikaans bier of bier met Amarillo kunnen waarderen... ;)

Bedankt, Wes! :duimop: Ben nu helemaal nieuwsgierig geworden naar je Bijdehandje :D

Edgar

Hopmans' Dubbelbok 'DB'

Kleur: bruin, licht troebel
Schuimkraag: mooi, normaal, blijvend laagje
Geur: eerste geur opvallend zurig, ik dacht 'oei, daar is iets mis', maar dat verdween. Daarna moutige, koffie-achtige geuren, alcohol
Smaak: (geen fout zuur dus) veel moutsmaken, caramel, gebrande mout, duidelijke koffie- en drop-smaken (iets zoutigs), cleane alcoholsmaak, weinig hopbitter, aanzienlijk maar mild moutbitter, overall zoet maar in balans
Mondgevoel: redelijk vol, vrij zacht, aangenaam
Nasmaak: koffie-achtige moutsmaken blijven goed hangen, lichte nabitter

Hoppie zei dat het bier een beetje op een Quadrupel zou kunnen lijken. Dat vond ik zeker niet, vanwege het cleane gistprofiel en de rustige alcoholen. Het was echt wel een dubbelbok. Voor mijn persoonlijke smaak nogal donkermoutig, maar een goed bier. :duimop:

Hopmans

Hey Edgar,

Bedankt voor het proeven.
Knap dat je het zuurtje eruit wist te halen.
Mij is deze nauwlijks opgevallen.
De eerste week alleen (ik dacht dat het door de gist kwam).
De cara-120 is hier waarschijnlijk debet aan geweest.
Die was op het randje van "wel niet gebruiken".
Deze was ietsje aan het verzuren (heel licht maar hoor).
Ik dacht: Als ik dit gebruik, dan hoef ik niet meer aan te zuren met melkzuur.
Een beetje het reinheitsgebot principe dus.  ;)

Het doet me deugt dat jij het bier echt ervaart als een dubbelbok,
dan rij ik tenminste niet helemaal voor niets naar het BONK.  ;D

Volgend jaar maak ik het bier weer een heel klein beetje lichter.

 :degroeten:

Caspar

IPA MO

Kleur: Goudblond, helder.
CO2: Tamelijk veel, royaal schuim.
Geur: Gistig, iets hoppig, marsepijn?
Smaak: Hoppig, bitter, droog, iets zoetig.
Body: Medium.
Mondgevoel: Samentrekkend bitter.
Nasmaak: Droog, wrang bitter.
Conclusie: Lijkt een beetje op een IPA meets Tripel, best een goed bier. Ik moet wel eerlijk zeggen dat er een soort smaakje aan zit dat ik niet zo prettig vind, kelderachtig, zurig... ik weet het niet. Proef jij niet iets vreemds?

Alt Oscar

Kleur: Roodbruin, kraakhelder.
CO2: OK, royaal schuim.
Geur: Iets gistigs (Wyeast German Ale?), iets gebrand.
Smaak: Bitter, gort droog, iets moutig, iets gebrand / koffie.
Body: Medium.
Mondgevoel: Samentrekkend bitter.
Nasmaak: Bitter.
Conclusie: Mooie Alt, lekker droog en bitter!

Edgar

Thibo's Alt "G4"

Kleur: amber, vrij licht voor een Alt, troebel op keldertemperatuur
Schuim: vrij weinig, blijvend laagje
Geur: vrij moutig, tikje zwavel, caramel
Smaak: zurigheid (geen infectiezuur) domineert, droge, iets fruitig, iets kruidig, heel licht caramel/laurierdrop, matige bitterheid, beetje vlak
Mondgevoel: behoorlijk stroef en droog, wat weinig koolzuur
Nasmaak: kruidige hopsmaken, lichte bitterheid, laurierachtig

Overall: beetje dun voor een alt, beetje teveel zurige smaken ook en onvoldoende moutigheid. Toch een heel genietbaar bier. Vergisting denk ik niet helemaal optimaal gegaan?

thibolleke

Citaat van: Edgar op 28-10-2008  20:24 uThibo's Alt "G4"

Kleur: amber, vrij licht voor een Alt, troebel op keldertemperatuur
Schuim: vrij weinig, blijvend laagje
Geur: vrij moutig, tikje zwavel, karamel
Smaak: zurigheid (geen infectiezuur) domineert, droge, iets fruitig, iets kruidig, heel licht karamel/laurierdrop, matige bitterheid, beetje vlak
Mondgevoel: behoorlijk stroef en droog, wat weinig koolzuur
Nasmaak: kruidige hopsmaken, lichte bitterheid, laurierachtig

Overall: beetje dun voor een alt, beetje teveel zurige smaken ook en onvoldoende moutigheid. Toch een heel genietbaar bier. Vergisting denk ik niet helemaal optimaal gegaan?

Ik ben het helemaal met je eens. Alleen vind ik de zurigheid niet domineren. Ik dacht al dat hij te dun was voor een Alt. Nuja ook maar de eerste keer dat ik zo'n ding brouwde.
Vergisting was zo met koude doeken buiten. Vergisting zal geschommeld hebben van 10 tot 17 graden.  :P

MO

Goed geproefd Caspar. Mijn IPA smaakt goed maar er zit iets geks in, het bier is niet helemaal zuiver.

Edgar

Thibolleke's Imperial APA (12%, 110 IBU, dubbele maisch)

Kleur: koper, tweeschijn
Geur: mout! Münchener mout achtig, broodgeuren, een klein beetje fruitigheid en een beetje alcohol
Smaak: vanaf het eerste moment: BITTER! Overheersende bitterheid. Verder heel ingetogen eigenlijk, gezien de specs. De alcohol is zéér keurig aanwezig, flinke (donkere) moutigheid, maar niet voldoende tegenwicht tegen de bitterheid
Mondgevoel: vrij neutraal, ik had het véél voller verwacht. rolt soepel naar binnen
Nasmaak: Tja... BITTER natuurlijk. Hoewel de bitterheid extreem is, en voor mij veel te sterk, blijft de nabitter binnen de perken. Er lijkt wel een flinke moutbitter te na-ijlen maar dat is lastig met zekerheid te zeggen. Ik denk dat zo'n bier met enkel lichte mouten gebrouwen zou moeten worden want één soort bitterheid is genoeg. Maar misschien is dat ook zo?

Overall: mijn eerste reactie was: medicijn. Dit drink je niet voor je plezier. Ik vrees dat het daar bij blijft. Het concept rammelt, maar het is wel een zeer keurig gebrouwen bier.

Edgar

Henielma's Rochefort-achtige (Quadrupel?), 8,8% 1.080

Kleur: koper, tweeschijn
Schuim: normaal, blijvend laagje
Geur: rozijnige mouten, gebrande mout
Smaak: flinke moutsmaken, rozijntjes, gebrande mout, weinig bitterheid
Mondgevoel: normaal, klein beetje drogend, aangenaam
Nasmaak: warm alcoholisch, (typisch Rochefortgevoel), rozijntjes blijven hangen

Mooi bier, maar (alweer, het spijt me echt) niet mijn ding. Die Rochefortgist kan me gestolen worden, vooral dor die warme alcoholen. Geen afwijkingen geproefd.

thibolleke

Citaat van: Edgar op 28-10-2008  22:10 uThibolleke's Imperial APA (12%, 110 IBU, dubbele maisch)

Kleur: koper, tweeschijn
Geur: mout! Münchener mout achtig, broodgeuren, een klein beetje fruitigheid en een beetje alcohol
Smaak: vanaf het eerste moment: BITTER! Overheersende bitterheid. Verder heel ingetogen eigenlijk, gezien de specs. De alcohol is zéér keurig aanwezig, flinke (donkere) moutigheid, maar niet voldoende tegenwicht tegen de bitterheid
Mondgevoel: vrij neutraal, ik had het véél voller verwacht. rolt soepel naar binnen
Nasmaak: Tja... BITTER natuurlijk. Hoewel de bitterheid extreem is, en voor mij veel te sterk, blijft de nabitter binnen de perken. Er lijkt wel een flinke moutbitter te na-ijlen maar dat is lastig met zekerheid te zeggen. Ik denk dat zo'n bier met enkel lichte mouten gebrouwen zou moeten worden want één soort bitterheid is genoeg. Maar misschien is dat ook zo?

Overall: mijn eerste reactie was: medicijn. Dit drink je niet voor je plezier. Ik vrees dat het daar bij blijft. Het concept rammelt, maar het is wel een zeer keurig gebrouwen bier.
Jammer dat je hem niet lekker vond, nog zo mijn best gedaan.  ;D
Het bier doet inderdaad wel moutbitter vermoeden, dat dacht Oscar en vond ik ook.
Toch geen gebrande mouten, geen bitterheid van de mout, redelijk wat suiker. Ver/ droog uitgegist (1098-1012).

Brouw wat je zelf lekker vind natuurlijk!  :proost:

Oscar

Dark lager van Tsjerk:

Een beetje licht van kleur voor een dark lager, prima schuimkraag, glasplakkend en romig van structuur. Mooie koolzuurstroom.
De geur is mooi hoppig met een fijne karamel/chocolade geur. Koolzuur in de mond is ook prima.
De smaak van dit bier is licht moutig, bitterig en heel ietsje chocolade-achtig in de smaak. De bitterheid is niet echt erg lekker en komt wat raar over (moeilijk te omschrijven) De bitterheid blijft tot in de nasmaak hangen en zakt daarna langzaam weg.

Ik vermoed dat er een kleine afwijking in dit bier zit, maar kan het helaas niet benoemen....

Hooguit 65 punten voor dit bier... :-\

Tsjerk

Oscar, deze mocht je niet openen voor de kerst 2008 (zie etiket)

Het bier stond gisteren precies 14 dagen op fles.

Oscar

Oeps... :verbergen:  had ik wel gezien, sorry... :pan:  Ikhoop dat ie met de kerst beter is. 14 dagen is inderdaad wat jong voor een lager (alhoewel..) wellicht dat daardoor de smaak nog niet optimaal was.

MO

Maar het bier is in ieder geval op druk, ik zal hem koud wegzetten.

Tsjerk

Ik heb ook maar even 1 gedopt.

Er moet inderdaad meer donkere mout in maar een vreemd smaakje proef ik niet.

Ik denk dat je de tarwe en een ondefinieerbaar vleugje zoethout proeft.




Gerb

Ik zit nu aan het aspergebier van Henielma.

Een van de meest opmerkelijke openingen ooit. Als een fallus steeg de asperge op uit de hals van de fles, waarbij het schuim langs de asperge langzaam uit de fles schuimde.
Geur: ik heb de asperge meegeschonken in het glas, dus die ruik je wel. Als ik de asperge verwijder, is de geur een stuk minder, maar toch wel aanwezig. Samen met de asperge ruik ik een prettige witbier geur. De biergeur is wel licht. Een 'groente' geur en het is geen DMS.
Smaak: De aspergesmaak is duidelijk aanwezig. Persoonlijk houd ik wel van asperges, maar het is zeker niet overheersend. De witbiersmaak wordt wel wat weggedrukt door de asperges en hier blijft dan ook niet veel van over. Koolzuur is zeer fijn en heel erg zacht op de tong. De asperge zelf heeft niet veel smaak meer.
Oordeel: toch werkt dit wel, maar ik zie het mezelf niet echt kopen.


Oscar

Citaat van: Tsjerk op 31-10-2008  17:44 uIk denk dat je de tarwe en een ondefinieerbaar vleugje zoethout proeft.

En daarbij het je het ondefinieerbare gedefinieerd.. ;D  Nee, het was geen zoethout , want dat ken ik wel. 't zat 'm in de bitterheid en de body was ook wat "leeg" maar ik hoop dat deze nog wat bijtrekt zodat ie wel lekker wordt.

Zeg eens eerlijk: vond jij 'm al lekker?

Oscar

Citaat van: Gerb op 31-10-2008  18:12 uAls een fallus steeg de asperge op uit de hals van de fles, waarbij het schuim langs de asperge langzaam uit de fles schuimde.
...
Oordeel: toch werkt dit wel, maar ik zie het mezelf niet echt kopen.

't zal 'n typisch vrouwen biertje zijn denk ik..... ;D

Tsjerk

Citaat van: Oscar op 31-10-2008  18:14 uZeg eens eerlijk : Vond jij 'm al lekker ?

Ik moet toegeven, ik had mij er iets anders bij voorgesteld. Ik vind 'm niet super maar op een warme dag doet ie het denk ik wel goed genoeg.
De body is wat te dun, persoonlijk stoort mij dat niet maar ik mis wat droppigheid.

De Wyeast 2206 is wel een mooie gist moet ik toegeven. In twee weken al op druk en het bier trekt ook al mooi helder. De S-23 heeft hier veel meer moeite mee.

Maar hij wordt vast nog iets beter.  ;)


Hopmans

Ik zit nu aan dopje 35.
Ik weet niet van wie die is.
Dat is wel leuk eigenlijk.
Duidelijk is, dat het hier een hopliefhebber betreft.
Zo te proeven is het een Amerikaanse ale.
Het koolzuur is niet veel, maar wel glas plakkend en stabiel.
Bij de eerste slok proefde ik iets gisterigs, maar bij iedere slok
wordt het bier lekkerder.
Dit is een mooi bier voor op het terras.
Een mooie body, en een goed mondgevoel.
De geur is ook lekker hoppig.
Jammer dat het al zo koud is in de schuur.
Het bier had iets warmer gemoeten.

 :degroeten:

Gerb

Een Quatripel van Herman Verbeek (Henielma, toch?)

type: Quadrupel
8,8% alc.
23 EBU
69 EBC
Wyeast 1762 Belgian Abbey II
Uiterlijk: Donker koper, bruinig, inzakkend schuim, glasplakkend.
Geur: gebrand, koffie, chocolade, alcohol, koriander, kruidig.
Smaak: Warm van de alcohol, licht gebrand, kandijksuikersmaak. De koriander is duidelijk aanwezig. De Rochefort gist is duidelijk aanwezig. Toen ik eenmaal gewend was aan de alcohol, was het een zeer drinkbaar biertje.

Henielma

Citaat van: Gerb op 31-10-2008  18:12 uEen van de meest opmerkelijke openingen ooit. Als een fallus steeg de asperge op uit de hals van de fles, waarbij het schuim langs de asperge langzaam uit de fles schuimde.

Gerb,

Bedankt voor het proeven. Inderdaad bij het openen kun je allerlei associaties maken. Het ziet er best leuk uit. Dit zou commercieel nog wel uit te buiten zijn.

Ik kan me wel vinden in je smaakomschrijving. Ik vind dat er toch nog wat minder aspergesap bij gemogen had zodat de aspergesmaak wat minder duidelijk naar voren komt.

Hopmans

Dopje 33.

Het rook in het flesje heel zuur, maar bij uitschenken is er niets aan de hand.
Een saison dus.
Ik proef totaal geen gekke dingen, dus een goed bier sowieso.
Het schuim is wederom niet dik, maar wel stabiel en glasplakkend.
Ik vind het een lekker fris bier die ietwat droog is, maar wel lekker in balans.
Ja, dit is een goed bier.
 :duimop:

Gerb

Anti Oxy van William

Mooi etiket met veel info.
Uiterlijk; zwart, een dunne, romige schuimlaag.
Geur: licht gebrand, licht hoppig met een zurige geur van de kersen.
Smaak: zo, dit is bitter en lijkt de eerste paar slokken maar moeilijk te combineren met het zuur van het fruit. Ik proef de kersen, maar ik mis hier wel een klein beetje zoetigheid wat hiertegen over staat. De gebrandheid is vrij laag, terwijl er wel een redelijke moutbitterheid te proeven is. De hop komt bij de tweede slok vrij en heeft een kruidige, niet-Amerikaans bitterheid. Het aroma is dan wel een beetje citrus (Cascade?). Het bier drinkt goed weg, maar is voor mijn smaak toch iets te droog en iets te zurig.
Oordeel: lekker bier, maar het kan wat meer balans hebben.

William

Hoi Gerb,

Dank voor jouw gedetailleerde notities. Het zurige zal ongetwijfeld komen door de 1 liter ingedikte zwarte bessensap die hierin zit. In combinatie met de 60 gr/15 liter cacao en de chocolademout en geroosterde gerst zal dit de nodige bitterheid geven. Bij jou komt de cacao blijkbaar niet zo goed over, ik vind dit juist sterk aanwezig in geur en smaak.
De hop heb je goed geproefd, 56 IBU aan Cascade, Saphir en Magnum.

Het zure van de bessen zal waarschijnlijk de onbalans geven die je proeft. Daardoor had ik misschien niet de 6% suiker in de stort hoeven op te nemen.

Na één flesje van dit bier voel ik 'm altijd redelijk zitten  :nut:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.