Verkoop eigen gebrouwen bier.

Gestart door Tommybear, 05-11-2001 13:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Verkoop van een bepaalde hoeveelheid zelfgebrouwen bier moet kunnen:

ja
93 (80.9%)
nee
22 (19.1%)

Totaal aantal stemmen: 107

Tommybear

Hallo allemaal,

Hoe zit het met de verkoop van eigen gebrouwen bier?
Ik neem aan dat dit in eerste instantie niet mag..
Maar is er een gedoogbeleid of iets dergelijks? :shelp:


Jacques

Hoi Tom,

Bij mijn weten is er een gedoogbeleid ten aanzien van het hobbybrouwen, maar niet ten aanzien van de verkoop van zelfgebrouwen bier. Bij verkoop is er natuurlijk veel meer sprake van concurrentie ten opzichte van de officiële brouwerijen.
In ieder geval heb ik nog nooit een flesje zelfgebrouwen bier verkocht. Wel heel wat weggegeven. Door niet te verkopen ontsla ik me van de verplichting om te leveren en loopt de hobby niet uit de hand.  ;D
Jacques Bertens

papa

Bij mijn weten mag je alles verkopen.
Zolang je maar geen winst maakt.
Je mag alleen je materiaal kosten berekenen, maar niet je uren het is tenslotte je hobby, als je de uren gaat rekenen dan moet je dit opgeven en mag je een hogere prijs vragen.
Natuurlijk moet je dan ook staan ingeschreven bij de kamer van koophandel (als brouwer) en je moet de nodige vergunningen bezitten.En die vergunningen heb je niet dus....
alleen de materialen mag je berekenen.

Officeel voor de amateurbrouwer.
Een thuisbrouwer mag 100 liter per maand brouwen/nuttigen  :proost: in huiselijke kring d.w.z. je vrouw en je kinderen mogen meedrinken + het bezoek.Het bier mag het huis niet verlaten.

Frank

Tommybear

Is dit "officieele" ergens te vinden?

Want wat bevoorbeeld als ik het op een vereniging brouw?
Da's niet thuis? En wat is dan de huiselijke kring? De mensen die er komen?

Kan me voorstellen dat 't niet de bedoeling kan zijn dat je bij bijv. een voetbal vereniging gewoon wat brouwt in de kantine..
En dat iedereen die er komt dan ook mag drinken tegen onkostenvergoeding.

En nog een ander vraagje. Hoe zit 't met die materialen?
Bedoel je alleen grondstoffen of ook de afschrijving van je materialen?
Anders zou je je materiaal in bijv. 4x brouwen kunnen afschrijven. En dan kun je weer nieuw kopen..

Enfin.. Is dit allemaal ergens te vinden?

gr. Tommy




fritz

Kent er iemand de reglementering i.v.m. de toegelaten hoeveelheid een hobbybrouwer mag brouwen in België?   ??? Ik heb overal al gelezen dat dit voor Nederland inderdaad 100 l zou zijn om vrijgesteld te worden van accijns, maar voor België vind ik geen info.

papa

Hoe het zit bij een vereniging heb ik geen idee en de afschrijving van materiaal zou je in principe kunnen doorberekenen maar ik ken mensen die al jaren dezelfde spullen gebruiken en die brouwen toch een 10 x per jaar.
Ons materiaal verslijt niet.

al deze vragen moet je in principe terug kunnen vinden bij de belastingen, maar dan moet je wel 'moeilijk' Nederlands kennen.

Dit staat er bij de belastingdienst in zake de wet op accijns.

Onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden en beperkingen wordt ontheffing verleend van de in het eerste lid bedoelde verboden voor:

  a. .....
  b. .....
  c. het thuis vervaardigen van bier en wijn door particulieren, voor zover die goederen worden aangewend voor eigen verbruik;
http://www.belastingdienst.nl/belex/data/boeken/acc/001-0000/001-0000-17.htm#Top
OfPage



Onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden en beperkingen wordt vrijstelling van accijns verleend ter zake van de uitslag en de invoer van:

  a. bier, wijn, tussenprodukten en overige alcoholhoudende produkten die rechtstreeks of als bestanddeel van een halffabrikaat worden aangewend voor de vervaardiging van levensmiddelen, gevuld of anderszins, waarvan het alcoholgehalte niet meer bedraagt dan 8,5 L absolute alcohol per 100 kg produkt voor chocola, en 5 L absolute alcohol per 100 kg produkt voor andere produkten;
http://www.belastingdienst.nl/belex/data/boeken/acc/001-0000/001-0000-105.htm#To
pOfPage

en hier staan nog veel meer leuke weetjes maar zoek die zelf maar even op.

Ik denk (weet weel zeker) dat Belgie ook een accijnswet heeft alleen zal die wel een leukere naam hebben, zoals de meeste dingen in Belgie. Dus gewoon zoeken op internet.
Probeer eens Google.com werkt uitstekend.

Frank

Tommybear

Hartelijk bedankt..
Ik zal het aandachtig doorlezen en er eventueel een uitreksel van maken.. Dan wel het geheel samenvoegen..
Wellicht dat er dan een plekje voor is op deze site..

gr. Tommy

Jacques


CiteerWellicht dat er dan een plekje voor is op deze site..

Zeker! Het is duidelijk dat er behoefte bestaan aan dit soort informatie.

Omdat dit uitdrukkelijk een Nederlandstalige site is het ook van belang te weten hoe de Belgische fiscale kant van het hobbybrouwen er uit ziet. Welke Belgische bezoeker van dit forum kan ons helpen.  :shelp:

Overigens denk ik dat de informatie ook geschikt kan zijn voor een publicatie in het blad Proost.

Jacques Bertens

Cor Wildenberg

Hoi allemaal :)

Ik ben een brouwmaatje van Tom. Wij brouwen regelmatig samen met andere vrienden, bij mij thuis of `ij Scouting. Ook leggen we andere Scouts uit hoe je bier brouwt met eenvoudige hulpmiddelen, door naar een andere Scoutinggroep toe te gaan, of tijdens het Brouwers Interesse Kamp (een landelijk weekendkamp dat wij organiseren in Harderwijk).

Dat verklaart de vraag van Tom, hoe zit het met verenigingsgewijs brouwen? En hoe zit het met brouwen met vrienden... Wij hebben dit ook als "huiselijke kring" beschouwd...

Onderling rekenen wij de grondstofprijzen met elkaar af. En als we een barretje hebben met eigen gebrouwen bier, dan rekenen we 1 gulden per biertje (zal wel 0,50 Eur worden) omdat dit wel het minimum bedrag is wat je voor een biertje wilt vragen... en we houden er dus niet zoveel aan over.

We willen graag weten of het mogelijk is om een formele brouwvergunning te krijgen... en dan niet voor 1 lokatie, maar een soort "mobiele brouwerij". Wij brouwen immers niet elke keer op dezelfde plek, maar hebben al gebrouwen in alle delen van het land... in 5 provincies tot nu toe. Geen extreme hoeveelheden overigens, 100 l/mnd halen we lang niet!!!

Groetjes, Cor.

papa

Cor je spreekt jezelf een beetje tegen.
Op jullie site staat bij de wist je datjes dat een liter brouwen 1 gulden kost.
Nu zeg je hier dat je het per biertje verkoopt voor 1 gulden.
Ik neem aan dat dit een flesje van 30 ml is.
dus er gaan 3 flesjes in een liter<=> 3*1,00=3,00
Dat is 200 % winst.
en dan zeg je dat je er niet zoveel aan over houd?
Ik ken mensen met een eigen bedrijfje (waaronder mijn vrouw) en die zouden dolgraag 200% winst maken.

Even over die mobiele vergunning. Ik denk niet dat je dit voor elkaar krijgt. Wil je een vergunning krijgen voor een brouwerij dan moet je voldoen aan een aantal regels ivm hygiëne.
Aangezien je mobiel bent kun je je niet van een perfecte hygiëne verzekeren. Dus krijg je geen vergunning.
Dit is mijn gedachte of het zo is weet ik niet.
Maar probeer het gewoon, niet geschoten is altijd mis.

Frank

fritz

Voor de accijns in België zal ik m'n oor eens te luisteren leggen bij de dienst belastingen.  Als ik meer weet, post ik het hier wel  :brouwen:

Peter_van_den_Hurk

Vrienden van het bier,

Als je het gaat verkopen waar is dan het einde?
Ik heb een paar jaar geleden gezien op een beurs (Handige Handen) dat er iemand zijn eigengebrouwen bier verkocht en dat de inspecteurs van accijnzen de hele handel hebben meegenomen.

Als hobby-brouwer, brouw je bier voor jezelf en voor je vrienden.

Het is een te kostbaar vocht en er gaat teveel energie (arbeid) in zitten om het voor fl. 1.00 per flesje te verkopen.

Geniet en drink ervan met je maten.

groet Peter



Edwin

Ik kan me eigenlijk hier alleen maar bij aansluiten. Waar ligt de grens tussen hobbybrouwen en commercieel brouwen? Voor mijn gevoel ligt het verschil in de doelstellingen die je hebt bij een brouwsel. Brouw je, omdat je brouwen leuk vind, dan is er duidelijk sprake van hobbybrouwen. Als je de flesjes voor 1 gulden gaat verkopen en met dat doel ook brouwt dan weet ik het niet.  :-/

Cor Wildenberg

Het bier wat we verkopen bij een barretje, heeft tot doel mensen het bier te laten proeven. De omzet is niet het doel. Ik vind dat er een minimum bedrag voor een biertje moet zijn tijdens een activiteit met jongeren. Tijdens het ONK wordt toch ook zelfgebrouwen bier verkocht??? Ik kan me herinneren dat dat ook voor zo'n bedrag is, of zelfs meer...

En in de vorige reacties las ik dat men fl1,- per biertje veel vond. Procentueel gezien is dit misschien veel (200% "winst"), maar bekijk het eens absoluut. Als je een heel krat verkoopt "verdien" je fl16,-, maar dit wordt bij ons altijd in de activiteit of nieuw materiaal gestopt.

Cor Wildenberg

N.a.v. bovenstaande discussie zijn we binnen het leidingteam van ons Brouwerskamp de discussie aangegaan of het verkopen van bier op een kamp/activiteit wel kan.

Argumenten voor: 't Is hypocriet om het niet te verkopen, want we houden aan een flesje commercieel bier wat wordt verkocht net zo veel als aan een zelfgebrouwen biertje, we zijn sowieso niet commercieel bezig want al het geld wordt weer in de activiteit (kamp) gestopt.

Argumenten tegen:
1) imago van hobbybrouwers in Nederland, Scouting en brouwende Scouts hoog houden... wij willen ook nog lang bierbrouwen, ook bij Scouting, dus houden we ons 100% aan de wet.
2) als we bier verkopen, dan voor een laag bedrag, daardoor krijgt zelfgebrouwen bier een te laag aanzien.
3) we maken vrij zware bieren, die door sommigen als pils worden gedronken... zeker gezien de lagen prijs... met alle risico van dien.
4) we schenken 1 biertje p.p. om te proeven, dat kost deelnemers niets. deelnemers kunnen dus toch proeven, en we begroten+declareren de grondstoffen voor dat bier. Daarnaast krijgen de deelnemers een flesje met fraaie etiketten als kamptotem mee.

We hebben het nog niet met alle 7 stafleden overlegd... maar gezien bovenstaande zal duidelijk zijn wat we waarschijnlijk kiezen... niet verkopen dus. We geven dan wel bier weg, met mate, en wanneer wij dat willen.

MAAR: ik vind wel dat organisaties van evenementen als het ONK hier een voorbeeld aan mogen nemen... en dus ook geen bier verkoopt, dus ook niet 5 flesjes met 5 soorten gist/hop als thuisproef-pakket.

Groetjes, Cor.

papa

Ja dat is een idee
Ik verkoop mijn bier ook en stop het in de verbouwing van mijn huis dan ben ik ook niet commercieel bezig, dus niet strafbaar.

Jongens mijn zegen heb je en als je mensen je bier wilt laten proeven en er nog wat aan verdient wat weer terug vloeit in de clubkas, vind ik ook geen probleem, maar dit topic begon met de vraag of het mag en/of er een gedoogbeleid is.
Nee het mag niet en bij mijn weten is er ook geen gedoogbeleid.
Ik snap wel wat jullie bedoelen; een Heineken mag je wel verkopen ( ik neem tenminste aan dat jullie daar wel een vergunning voor hebben) en een eigen brouwsel niet.

Het bier wat op een ONK word verkocht is bij mijn weten van officieele kleine brouwerijen, die dus volledige vergunning hebben. Maar hier kan ik volledig naast zitten.

Frank

Ps Jaques ken kun kan  wil je hier ook een spellings controle plaatsen ? als dat lukt  :idea:

Jacques


CiteerMAAR: ik vind wel dat organisaties van evenementen als het ONK hier een voorbeeld aan mogen nemen... en dus ook geen bier verkoopt, dus ook niet 5 flesjes met 5 soorten gist/hop als thuisproef-pakket.

Al eerder is er in dit forum dit punt aangesneden. De opmerking van Frank is volkomen terecht! Het is inderdaad zo dat het wort dat voor dit experiment gebruikt is afkomstig was van een officiële brouwerij. Er is gewoon accijns over betaald en Brouwerij de 3 Horne uit Kaatsheuvel rekende weliswaar een schappelijke prijs maar kon het wort niet voor niets weggeven. In dit licht gezien vonden de organisatoren van het betreffende ONK (De Roerstok), dat twee jaar geleden is gehouden, dat er een redelijke prijs betaald moest worden voor het bier.
Het initatief van De Roerstok heeft trouwens veel waardering gehad. Ook van niet-brouwende bierliefhebbers. Het is natuurlijk heel uniek de mogelijkheid te hebben 10 verschillende bieren te kunnen proeven die allemaal gebrouwen waren met één en dezelfde wort! Bij 5 bieren was gevarieerd met de hopsoort en bij de 5 andere met de gistsoort. Het experiment was grootschalig aangepakt om zo veel mogelijk mensen in de gelegenheid te stellen de pakketten te kopen.

Wanneer overigens De Roerstok ergens in den lande promotie maakt voor de hobby wordt wel gratis zelfgebrouwen bier uitgeschonken. Verkoop van zelfgebrouwen bier om daar winst mee te maken wordt binnen deze vereniging niet gedaan.

Jacques


Jacques


CiteerPs Jaques ken kun kan  wil je hier ook een spellings controle plaatsen ? als dat lukt  :idea:

Dat zau ik ook wel wille!
Ook ik maak heel wat fouten tegen de Nederlands taal. Jammer genoeg voorziet de programmeertaal van dit forum hier (nog) niet in.

Jacques

Cor Wildenberg

Met een krappe meerderheid (4 van de 7) hebben we aangenomen geen eigen gebrouwen bier te verkopen aan het barretje. Hiermee hopen we ook een stukje duidelijkheid te geven aan de deelnemers dat verkoop niet mag. Er zal wel mogelijkheid zijn eigen gebrouwen bier te proeven (gratis).

Een link voor informatie over dit kamp:
http://hit.harderwijk.scoutnet.nl/bik

Groeten, Cor.

Gangel

Enkele jaren geleden hebben we iemand van de douane/accijns gesproken. Wat ik me kan herrinneren is het volgende. Thuisbrouwen mag, mits het voor eigen gebruik wordt aangewend. Hierbij geldt iemand op een feestje uitnodigen bij je thuis mag. Een vaatje bier schenken aan je buurman schenken om daar te drinken mag niet! Iemand anders geld vragen om een biertje bij jouw thuis te drinken mag ook niet. Ergo verkoop van bier kan niet.

Wat wel kan, en redelijk gemakkelijk is om toch een vergunning aanvragen. De eisen voor de accijns zijn redelijk eenvoudig.  Brouwen moet gebeuren in een pand wat eigendom is van de brouwer ( in een huurpand zou het niet kunnen!) De brouwlocatie moet van de openbare weg benaderbaar zijn. In dat geval kun je een douanedepotvergunning krijgen. Voor het brouwen geldt dan als voorwaarde dat minimaal 24 uur voor de brouwdag een aantal gegevens ( o.a. liters en stamwort) moet opgevern, ze kunnen komen controleren. Verder moet je een sluitende administratie hebben voor de in en uitgaande bieren. Voor de priveconsumptie gebruikte bieren zijn accijnsvrij. Voor bieren waarvoor op welke wijze dan ook geld wordt ontvangen of die het pand van de brouwer verlaten moet accijns worden afgerekend.  

Uiteraard moet over omzet etc nog BTW worden verrekend. Als je tegen kostprijs van de materialen levert hoeft dit geen probleem te zijn omdat het saldo BTW dan nihil is.

Waar je nog wel mee te maken zult krjgen is o.a. de warenwet etc. die nogal strenge hygieneregels etc hanteert.  Kortom veel te veel kosten voor ons amateurs en veel te veel werkzaamheden die niets meer met hobby van doen hebben.

Jacques

Naar aanleding van een discussie op dit forum is deze poll door mij op 6 januari 2002 oorspronkelijk gestart.

Jacques

sanderbrouwer

Dit is een leuk onderwerp, die al enkele jaren geleden gestart is en nog steeds actueel is.

Mensen die voor hun hobby iets maken (kleedjes, brood of bier) vinden in het algemeen dat als zij op beperkte schaal dat verkopen dat zij geen concurentie positie innemen en dat het dus geen kwaad kan. Maar veel kleine verkooppuntjes, maakt natuurlijk groot.

Stel dat er 5.000 hobbybrouwers zijn, die elk 100 liter per jaar zouden verkopen, dat zijn dan al een dikke 69.000 kratten bier per jaar. Als je op een kart slechts 5 euro verdient, is dat per brouwer gemiddelt maar 69,45. Al die kratjes per jaar is al een winst van 345.000 euro, misschien dat dit voor sommigen tot meer verheldering leidt.

grtz,

Sanderbrouwer

wim

STEL: Ik ga voor een vriend met oud en nieuw een flink aantal liters bier brouwen voor een feest bij hem (bv. een bonde lekkere doordrinker van plm 6%Alc.)
Hij gaat mij betalen, maar niet voor het bier, de tijd of de energie.
Nee voor de grondstoffen, schoonmaakmiddelen, gistvaten en lagerflessen. De hardware is achteraf voor mij.
Ik blij en hij is goedkoper uit dan kratjes pils kopen en dus ook blij. Daar is toch niets mis mee?
Het doel voor mij is ervaring opdoen met grotere hoeveelheden en een lekker bier brouwen, beter worden in mijn hobby dus. Niet commercieel dus én ik verkoop geen bier.

Je zou ook kunnen stellen dat hij de materialen koopt en ik met mijn vaardigheden er iets van maak waar hij wat aan heeft.
Als het brouwen dan ook nog eens bij hem thuis plaats vind en we niet meer dan 100L brouwen, kan niemand je toch iets maken?

:degroeten:

Wim

Jacques

Hoi Wim,

Juridisch gezien verricht jij arbeid waarvoor je niet betaald wordt. Je brouwt bier maar niet ten eigen nutte. Volgens de wet is het verboden bier te brouwen buiten een brouwerij. Voor eigen gebruik wordt een uitzondering gemaakt. In jouw voorbeeld ben je dus wel degelijk strafbaar.

:degroeten: Jacques

Bas

Als ik het goed herinner mag je per maand 100 liter bier voor eigen gebruik brouwen, maar mag dat bier niet je voor (of achterdeur) verlaten.

Grt, Bas H.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.