Remarks and experiments on different parts of the Process of Brewing uit 1807

Gestart door Henielma, 24-09-2008 20:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

In het onderwerp met oude Google boeken komt het onderstaande boek aan bod.

Citaat van: Adrie op 24-09-2008  13:04 uRemarks and experiments on different parts of the Process of Brewing uit 1807.

Dit boek heb ik afgedrukt en ben aan het lezen geslagen. Het is opvallend hoe weinig de Engelse taal veranderd is in 200 jaar. Volgens mij lezen Nederlandstalige boeken van 100 jaar geleden een stuk lastiger.

De eerste 10 bladzijden van het boek gaan over het in die tijd normale brouwproces voor een tafelbier. Het geeft een heel mooi inzicht in het brouwen in het Engeland van 200 jaar geleden.

Om het voor mezelf op een rij te zetten heb ik een mindmap gemaakt waarin de stappen achtereenvolgens aan bod komen.

Deze pdf kan je downloaden op onderstaande link:
http://verbeek.rr.nu/bp/Process%20of%20brewing%20uit%201807.pdf

RobinB

Mooie mindmap!
Ik vond dat first second en third wort ook al zo frappant?
Ze deden de temperatuurstappen niet als infusie maar los van elkaar!

Henielma

En uiteindelijk gooien ze alle drie de worten weer bij elkaar.

Volgens mij zijn het niet echt temperatuurstappen maar is het meer een soort spoelen om een hoger rendement te krijgen.

Ik had verwacht dat ze daar drie verschillende bieren van zouden maken. Een zwaarder, normaal en licht tafelbier. Maar het gaat allemaal in 1 gistvat.

Edgar

Spoelen, ja, dat begreep ik er ook uit. Batch-sparging, om precies te zijn. Héél moderne methode is dat, uitgevonden door Denny Conn dacht ik.  ;)

Henielma

Nu het hele boek uitgelezen.
Ik vind het interessant om over het brouwen in 1807 te lezen. Lezen wat men toen wist en wat niet. Het omrekenen van de Engelse eenheden van die tijd maakt het boek voor een deel ook een mooie puzzel waarbij op een gegeven moment de stukjes in elkaar vallen.
Bijvoorbeeld de eenheid gr, hierbij dacht ik direct aan gram maar het blijken grains (0,0648 gram) te zijn.

De experimenten in het boek zijn niet echt gestructureerd. Hij veranderd vaak meerdere parameters tegelijk. Na het lezen van het boek heb ik de voor mij meest opvallende conclusie op een rij gezet. Hieronder een plaatje hiervan:



Als samenvatting van het boek heb ik voor mezelf een mindmap gemaakt en deze als pdf afgedrukt. Hierin staat nog meer informatie over het brouwen en de experimenten destijds. Deze hele pdf kan je downloaden op onderstaande link:
http://verbeek.rr.nu/bp/Process%20of%20brewing%20uit%201807%20met%20conclusie.pdf

 

William

Bedankt voor deze mooie samenvatting Henielma.  :groots: Intrigerend om te zien dat men toen al temperaturen en gewichten redelijk nauwkeurig kon omschrijven.

Wat me opvalt is dat ze water en mout bij hoge temperaturen met elkaar combineren. Dat moeten redelijke dextrineuze bieren zijn geweest. Hier zal zeker ook wel veel uitloging van tannines zijn opgetreden.

Misschien dat ze de tannines uit een deel van de 1e en 2e wort gebruikten om in de 3e wort toch iets van vlokking tijdens het koken te krijgen (hot break als gevolg van tannines). Of misschien deden ze die rare combinatie van een gedeelte van 1e en 2e met 3e wort wel om logistieke redenen (gelijke volumes koken; alles op hetzelfde tijdstip klaar)

"Zuurstof" krijgt zo ook wel weer een functionele naam.

Edgar

Schitterend overzicht Herman! Ik kan iedereen aanraden om het ook te lezen, het is fascinerend en niet moeilijk te volgen.

Ben je zeker van die getallen? In die tijd waren er heel wat eenheden, soms verschillend per regio dacht ik. Engeland liep misschien voorop met standaardisering, maar toch.

Drents Hopbier

Citaat van: Henielma op 04-10-2008  23:55 uBijvoorbeeld de eenheid gr, hierbij dacht ik direct aan gram maar het blijken grains (0,0648 gram) te zijn.

De juiste afkorting voor gram is dan ook g. Misschien wel om bovengenoemde vergissing te voorkomen.

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.