Mooie Google-boeken over brouwen en bier

Gestart door Edgar, 24-09-2008 12:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Naar aanleiding van de draad over het onbekende België en de link daarin van joenix naar een Google-boek ben ik eens verder gaan zoeken in die geweldige Google boeken-dienst. Daar vond ik niet alleen de volledige versie van het mysterieuze boek van Mosher, maar ik kwam ook een schitterend boek tegen van William Cobbett uit 1822. Hij vaart daarin uit tegen de net ontstane gewoonte van de massa's om thee te drinken in plaats van bier. 40 jaar geleden was elke Engelsman nog thuisbrouwer zegt hij, en kijk nu eens wat er met de natie gebeurt! Schitterend.

Het Google-boek kan je hier vinden (en gratis helemaal downloaden!). Zie vooral de passages 23, 29,30 en verder.

Hier staan beter leesbare uittreksels uit het zelfde boek.

Voorproefjes:
CiteerThe drink which has come to supply the place of beer has, in general, been tea. It is notorious that tea has no useful strength in it; that it contains nothing nutritious; that it, besides being good for nothing, has badness in it, because it is well known to produce want of sleep in many cases, and in all cases, to shake and weaken the nerves. It is, in fact, a weaker kind of laudanum, which enlivens for the moment and deadens afterwards. At any rate, it communicates no strength to the body; it does not in any degree assist in affording what labour demands. It is, then, of no use.

De drank die in de plaats is gekomen van bier, is, in het algemeen, thee. Het is een berucht gegeven dat er geen kracht in thee zit; dat het niets van voedingswaarde bevat; dat het niet alleen waardeloos is, maar zelfs slecht, omdat het algemeen bekend is dat het vaak slaperig maakt en altijd de zenuwen aantast. Het is in feite een zwak soort opium, dat het moment verlevendigt maar met een doodse nawerking. In elk geval geeft het geen enkele kracht aan het lichaam en het levert niets dat de arbeid vraagt. Het is dus nutteloos.

CiteerI view the tea drinking as a destroyer of health, an enfeebler of the frame, and engenderer of effeminacy and laziness, a debaucher of youth, and a maker of misery for old age. In the fifteen bushels of malt there are 570 pounds weight of sweet; that is to say, of nutritious matter, unmixed with anything injurious to health. In the 730 tea messes of the year, there are 54 pounds of sweet in the sugar, and about 30 pounds of matter equal to sugar in the milk. Here are eighty four pounds instead of five hundred and seventy, and even the good effect of these eighty four pounds is more than overbalanced by the corrosive, gnawing, and poisonous powers of the tea.

Ik zie het theedrinken als een vernietiger van gezondheid, een verzwakker van de gestalte en veroorzaker van vervrouwelijking en luiheid, een verloederaar van de jeugd en oorzaak van ellende in ouderdom. In 15 bushels mout zit 570 pond zoetigheid, dat wil zeggen zuivere voedingsstof. In de 730 [2 x per dag] koppen thee in het jaar zit 54 pond zoet uit de suiker, en ongeveer 30 pond equivalenten uit de melk. Dat zijn vierentachtig pond tegen vijfhonderdenzeventig, en zelfs die vierentachtig pond wordt teniet gedaan door de vernietigende en giftige kracht van de thee.

CiteerIt is impossible for anyone to deny of this statement. Put it to the test with a lean hog: give him the fifteen bushels of malt and he will repay you in ten score of bacon or thereabouts. But give him the 730 tea messes, or rather begin to give them to him, and give him nothing else, and he is dead from hunger, and bequeaths you his skeleton, at the end of about seven days.

Het is niet te ontkennen. Probeer het maar uit met een zwijn: geef hem 15 bushels mout en hij betaalt je terug met zo'n 10 score [10 x 20 ounces (=5,6 kg)?] spek. Maar geef hem die 730 koppen thee, of liever, begin die te geven, en geef hem verder niets, en hij is dood van de honger, en levert je zijn skelet, na een dag of zeven.


Er zijn waarschijnlijk veel meer kostelijke oude boeken over bier en brouwen te vinden in Google Books. Als je er één vindt, post 'm hier.


MO

Dat 2e boek uit 1807 bevat schitterende teksten. Weliswaar niet zo baldadig opgeschreven als Edgars boek, maar wel met verbluffend veel kennis. Ik dacht dat Pasteur pas in 1857 ontdekte dat er gist moest worden toegevoegd aan bier. Toch spreekt dit boek daar al van. Na koken is snel koelen van belang, anders krijg je zuur bier. In 1807! Mooie ambacht hebben wij toch.

Edgar

Prachtig! Wie is de eerste met een boekbespreking?

Henielma

Google vind de boekdrukkunst opnieuw uit.  :hoera:

Dat Engelstalige boek uit 1807 ben ik aan het afdrukken en dan zal ik het eens lezen. Meer dan 200 jaar geleden zijn deze experimenten gedaan.  Nog voordat alles om pils draaide. Lijkt me leuk om te lezen.

Hopmans

Blijkbaar had je al veel eerder niet zuur bier.
Interessant.
 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.