Hop Hars - Belgische IPA

Gestart door Gerb, 21-09-2008 18:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Tijd voor een Belgisch bier. Nou ja, Belgisch-achtig. Het idee is om een IPA te maken, maar dan met een Belgische gist en continentale hoppen. Inspiratie haal ik daarbij uit de Hop-it, Melchior en deels uit de Chouffe Dobbelen Tripel IPA.

mout  gewicht  %
palemout     2,0  47,6
pilsmout     2,0  47,6
suiker     0,2  4,8

temperatuur [°C]  60  70  78
tijd [min.]  30  30  5

Maischwater 15 liter (3,6 liter/kg mout)
spoelwater 11 liter

Ik heb laatst een IPA van Caspar op die volledig met Fuggles was gehopt. Echt lekker. Nu is Fuggles al een tijd een van mijn favoriete hoppen, dus ik wil dat ook eens proberen. Het vermaarde zwartebessensmaakje van de Brewer´s Gold leek me wel goed passen. Ik zat nog even te dubben over de bitterheid. Het is een `IPA´, maar ik wil niet te bitter gaan, 40 IBU lijkt me redelijk.
hoppengewicht  kooktijd  IBU
Fuggles  10  FWH  5,9
Brewer's Gold  20  75  18,3
Fuggles  12  45  6,9
Fuggles  12  30  5,8
Fuggles  15  5  1,9

Gist: Chouffe (Wyeast Belgian Ardennes #3522)

kleur10,9 EBC
bitterheid   38,8 IBU
begin SG1065


De-Geert

Fuggles is toch geen continentale hop?

RobinB

Dan was Styrian Goldings beter geweest (en veel gebruikt in Belgische bieren) :)

MO

Alle bieren die jij noemt zijn rond de 8%. Jij maakt bewust een lichter bier?

En niets ten nadele van charmante kleine brouwerijen (waarom zou ik die afvallen), maar heb jij wel eens een Melchior geproefd die niet uit de fles spoot? Zo ja, kun je er een paar meenemen naar Oss 18-10?

Ik zou het bier volmout maken. Dat geeft bij mijn Ibunatoren (dank Edgar) toch altijd de beste smaken. Chouffe gist vergist natuurlijk uitstekend uit.

Gerb

Jullie hebben natuurlijk allemaal gelijk. Fuggles is niet continentaal, ik bedoelde het in de zin van niet-Amerikaans, mijn fout. Fuggles is volgens velen een prima vervanger van Styrian Goldings. Fuggles is het, en blijft het in dit recept.

Ik wilde dit bier inderdaad bewust wat minder alcoholisch maken. 6,5% ongeveer moet voldoende zijn. De Melchior is ook wel een variabel bier. De ene keer is die goed en de andere keer kan je je keukenplafond witten. Ik zei ook alleen maar dat ik geinspireerd was door deze bieren, ik kan dat natuurlijk beter.
Met de suiker wilde ik een Belgische toets aan het bier geven. De Belgische varianten zijn meest wat doordrinkbaarder dan de Amerikaanse IPA's.

Caspar

Ik moet nog even wennen aan de combinatie Fuggle en Chouffe gist (ik denk meer aan Saaz, of Cascade of zo), maar ik denk dat het erg lekker wordt :proost:. Als je die hopsmaak zoekt die ik in mijn Red Ale had, moet je denk ik wel dry-hoppen met 2 gr/l... durf je dat aan?

Op zich wel goed dat je het wat bescheiden houdt qua IBU's en begin SG. Ik zou al weer meteen 60 IBU en SG 1075 er in hakken ;D.

Veel brouwplezier :proost2:.

Gerb

Ja, die Cascade is wel weer erg verleidelijk, maar ik wilde nu juist eens geen Amerikaanse IPA maken. Feitelijk is dit natuurlijk gewoon een bittere tripel (zoiets). Dat drooghoppen zal het bier wel weer meer in de IPA-hoek trekken natuurlijk. Had ik ook al even aan gedacht. Ik denk er nog even over.

Gerb

Vandaag deze onder supervisie van het BCDH gemaakt. Uiteindelijk heb ik het recept toch nog veranderd. Ik wilde er graag nog een caramoutje in hebben, dus vandaar de carared. Verder heb ik de Amarillo aan het einde toegevoegd. Die past er volgens mij wel mooi bij. Zie verder het recept.

Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- :
Brouwdatum---------- :
Biertype------------ : C India Pale Ale           
Aantal liters------- : 15 liter
Gewenst begin SG---- : 1065
Brouwzaalrendement-- : 68 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 24 liter
Spoelwater---------- : 8 liter
Maischwater--------- : 16 liter
Kooktijd------------ : 75 minuten
Berekende kleur----- : 13.3 EBC
Berekende bitterheid : 39 EBU

Moutstort-------------------------------------------------
47.5% 2200 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC   
43.2% 2000 g Pale alemout                      5.5  EBC   
5% 230 g Kristalsuiker                     0    EBC   
4.3% 200 g Carared (D)                       40   EBC   

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Bloemen---00018 g  07.4 %az  075 min B Challenger                     
Bloemen---00015 g  04.1 %az  045 min B Fuggle (GB)                   
Bloemen---00015 g  04.1 %az  030 min B Fuggle (GB) 
Bloemen---00015 g  04.1 %az  010 min B Fuggle (GB)                 
Pellets---00015 g  08.2 %az  005 min P Amarillo

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : Wyeast Belgian Ardennes
Gist toegevoegd als- : gistkoek van vorige brouwsel
Volume-------------- :  2 Ltr
Beluchtingstijd----- :  - uur
Temperatuur--------- : 20 °C

Maischschema----------------------------------------------
30m/60°C Maischdikte is: 3.45 L/kg
30m/70°C Maischdikte is: 3.45 L/kg
10m/78°C Maischdikte is: 3.45 L/kg

Opmerkingen-----------------------------------------------

RobinB

Ligt het aan mij of is de gist het enige Belgische aan deze BIPA? ;)

Gerb

Nee, de mout is ook Belgisch. Wat had je nog voor suggesties om het meer Belgisch te laten zijn? Ik kan niets bedenken.

René K

Citaat van: Gerb op 18-01-2009  18:04 uNee, de mout is ook Belgisch. Wat had je nog voor suggesties om het meer Belgisch te laten zijn? Ik kan niets bedenken.

De hoppen?

Gerb

Wat zijn dan typisch Belgische hoppen? Goldings, Challenger, Fuggles? Die worden in Belgie gekweekt, maar je kunt mij niet wijsmaken dat die anders zijn dan dezelfde hoppen die 300 km verder in Engeland worden geteeld. OK de Amarillo is volledig misplaatst als je uitgaat van mijn eerdere onderbouwing, maar gist is toch een van de 3 pijlers (mout, hop en gist) waarop een bier staat, dus ja, het Belgische komt van de gist alleen.

René K

Zal er toch geen verschil zitten tussen deze hoppen of ze nu in Engeland of Belgie groeien? Waarschijnlijk niet veel inderdaad.

Maar de Amarillo die komt waarschijnlijk niet uit Belgie en ook niet uit Engeland ;).

Maar hier gaat het ook eigenlijk niet om natuurlijk. Het is een mooi recept wat vast een fantastisch bier zal worden.

RobinB

Tja, Belgische hoppen gebruiken ze niet meer, maar styrian Goldings en Northern Brewer wel vaak toch?
En natuurlijk niet teveel aromagift voor een echte Belg!
Suiker mag wel wat meer zodat het gistprofiel meer naar voren komt ten koste van de moutigheid (maar wel betere doordrinkbaarheid)

Maar aangezien voornamelijk het duidelijke (Belgische) gistprofiel een bier naar mijn idee Belgisch maakt, is een Belgische gist misschien al wel voldoende inderdaad.

(Amarillo is een nono! :police:)

Dat gezegd hebbende kan je het bier best wel zo brouwen hoor! Lijkt me wel lekker...  :lekkerbier:

Caspar

Ik denk dat je een Belgische IPA prima kan brouwen met Amerikaanse hop. De commerciële voorbeelden die gebrouwen worden zijn ook veelal bedoeld voor de Amerikaanse markt (denk aan de Houblon Chouffe). Het recept vind ik perfect voor een IPA... alleen zou ik de fuggle vervangen door Saaz, lekker kruidig hoppig, maar ja... die fuggle is ook wel weer super lekker :biersmile:. Ga je niet dry-hoppen Gerb?

Edit: Ik zie dat ik al eerder over de hop heb gepost in deze draad... ik krijg ineens flash-backs samenvol.

MO

Wat mij betreft is Amerikaanse hoppen genoeg om een Belgische IPA te maken. Ik denk dan aan Chouffe IPA. Tegelijkertijd besef ik me dat het eigenlijk nergens op slaat, IPA is net zo Engels als Amerikaans.

Gerb

Ik heb dit bier net gedrooghopt met een paar restjes Fuggles (8 gram) en Challenger (9 gram). Na het hevelen naar het lagervat stond er bovenop het bier nog een aantal dagen een kauwgom-achtige, bruine, bluppige hopjesvla, maar die is nu weg. Dit heb ik bij alle 3 de brouwsels met de Chouffe gist nu gezien.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.