Meibock

Gestart door Caspar, 18-09-2008 19:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Op het laatste moment heb ik toch besloten om maandag in plaats van een Dortmunder Strong een meibock te gaan brouwen. In eerste instantie leek mijn starter niet zeer actief, vandaar een bier met een wat minder hoog begin SG. Toen ik vandaag thuis kwam leek de starter toch een stuk actiever gelukkig :brouwen:... maar ik heb ineens meer zin in een hoppiger minder alcoholisch bier :proost:.

Dit wordt het recept:

meibock

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

00-C  Derek Walsh - klasse  C, Meibo(c)k & Blonde Bo(c)k

Min begin SG:  1.060   Max begin SG:  1.070
Min IBU:    20   Max IBU:    40
Min Clr:    18   Max Clr:    46  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          30.00    Wort Size (L):     30.00
Total Grain (kg):         9.00
Anticipated begin SG:          1.062    Plato:             15.22
Anticipated EBC:          20.2
Anticipated IBU:          35.2
Brewhouse Efficiency:       67 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   38.71    L
Pre-Boil Gravity:      1.048    SG          11.93  Plato


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 66.7     6.00 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 27.8     2.50 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19
  2.8     0.25 kg.  Carahell - Weyermann          Duitsland      1.036     39
  2.8     0.25 kg.  Melanoidin - Weyer            Duitsland      1.037    106

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 20.00 g.     Perle                             Whole    6.00   7.3  First WH
 20.00 g.     Magnum                            Whole   14.20  17.8  60 min.
 50.00 g.     Hallertauer Mittelfruh            Whole    4.00   7.6  20 min.
 25.00 g.     Hallertauer Mittelfruh            Whole    4.00   2.3  10 min.
 25.00 g.     Hallertauer Mittelfruh            Whole    4.00   0.3  1 min.


Yeast
-----

Wyeast 2206 Bavarian Lager


Mash Schedule
-------------

Mash Name:

Total Grain kg:     9.00
Total Water Qts:   31.56 - Before Additional Infusions
Total Water L:   29.87 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        18.28 C


                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Beta Amylase           0     40     63      63   Infuse    68       29.87   3.32
Alpha Amylase         11     20     73      73   Infuse    73        0.00   3.32
Spoelen                5      1     78      78   Infuse    78        0.00   3.32

Notes
-----

30 liter maischwater
21 liter spoelwater

1 gr CalciumSulfaat
2 gr CalciumChloride
1 gr MagnesiumSulfaat

3 liter starter + 15 gram Yeastvit + 5 druppels olijfolie

RobinB

*Kijkt op kalender* Nope, nog geen mei!
Of ben je van plan 6 maanden te lageren?

 :clownsmile:

JWVG

Laat ze maar kletsen, Caspar! Mijn Meibock is momenteel op zijn hoogtepunt - met dezelfde gist gebrouwen. Echt het beste bier dat ik momenteel in de aanbieding heb  :proost:. Alhoewel het ook wel iets minder hoppig had gemogen, misschien. Ik wil wel een flesje voor je meenemen volgende week, ter inspiratie  :idea:.

 :degroeten: JW.

Gerb

Ik bekeek ook nog even jouw recept van de Dortmunder Strong en de verschillen zijn niet erg groot. Is een Dortmunder doorgaans niet donkerder dan een Meibock? Verder een solide recept (met pas 1 ondergister op mijn lijstje, dus niet gehinderd door veel ervaring).

Caspar

Citaat van: JWVG op 19-09-2008  08:46 uLaat ze maar kletsen, Caspar! Mijn Meibock is momenteel op zijn hoogtepunt - met dezelfde gist gebrouwen. Echt het beste bier dat ik momenteel in de aanbieding heb  :proost:. Alhoewel het ook wel iets minder hoppig had gemogen, misschien. Ik wil wel een flesje voor je meenemen volgende week, ter inspiratie  :idea:.

 :degroeten: JW.

Ik drink ook barley wines in de zomer, voor mij is het begrip seizoensbieren niet van toepassing ;D. Ik ben niet bij het Altfestijn, maar op de hobbybrouwdag in Oss ruil ik graag wat :biersmile:!

@Gerb: Op zich lijken de recepten inderdaad erg veel op elkaar, ik vind persoonlijk dat een meibock iets lichter qua alcohol moet zijn, iets bitterder en moutiger... volgens mij is een traditionele Duitse bok donkerder qua kleur, maar van geen van beide ken ik veel voorbeelden :weetniet:.

RobinB

Je kan natuurlijk ook gewoon een blonde (Ur-)Bo(c)k gaan brouwen zonder hem Mei/Mai-bo(c)k te noemen?
Maakt verder natuurlijk niks uit, maar als je het een Mei/lente/herfst-naam geeft kan je dergelijke opmerkingen verwachten natuurlijk! ;D

Een barleywine vind ík bijvoorbeeld ook niet per se een winterbier, maar als je hem WinterBok zou noemen en maakt hem voor de zomer, lijkt me dat ook weer krom...

JWVG

Citaat van: Caspar op 19-09-2008  09:13 uIk ben niet bij het Altfestijn, maar op de hobbybrouwdag in Oss ruil ik graag wat :biersmile:!

Ai, nou ging ik er zo maar vanuit dat je ook bij het Altfestijn zou zijn. Je bent vast 1 van de weinigen die niet komt! Helaas is de hobbybrouwdag in Oss nou juist weer een evenement waar ik niet zou komen. Ik ga wel naar het BONK en naar Bergen op Zoom. Lukt het daar toevallig?

 :degroeten: JW.

Caspar

Dan wordt het 't BONK, kan ik je meteen mijn Meibok mee terug geven ;)... Twee bierfeestjes in een weekend zie ik (en mijn vriendin vooral) even niet zitten ;D.

@RobinB: Ach ja... what's in the name ;). Ik probeer gewoon bieren naar stijl te brouwen en hier had ik toevallig zin in. De opmerkingen zijn overigens we compleet begrijpelijk inderdaad :clownsmile:.

JWVG

Ik zat trouwens met hetzelfde dortmunder/meibock dilemma - ik vond MO's dortmunder erg lekker, maar besloot dat het eigenlijk meer een meibock was toen ik die na ging brouwen (en het recept toch nog wel wat ging aanpassen). Vandaar de naam Dorffmunder Meibock.... Ik denk dat het verschil tussen de beide stijlen inderdaad nog niet bij iedereen (zeker niet bij mij) volslagen helder is.

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: JWVG op 19-09-2008  09:30 uen naar Bergen op Zoom.

 :proost2: Kom dan ff bij de bar van Huttenkloas een biertje drinken.  samenvol

JWVG

Dat gaat zeker gebeuren. Als jullie nou allemaal jullie forumkleren aandoen, dan kan ik lekker eigenwijs doen zonder forumkleren en kunnen we elkaar toch vinden  ;D.

Trouwens, Geert komt ook mee. DE Geert, zelfs!

 :degroeten: JW.

De-Geert

Citaat van: JWVG op 19-09-2008  11:58 uTrouwens, Geert komt ook mee. DE Geert, zelfs!
LOL HOL (HardOpLachend), grote grapjas!
Maar het klopt wel.


Caspar

Hehe, de brouwdag zit er weer op :brouwen:. Het brouwen verliep probleemloos... Omdat de opbrengst iets meer was dan gepland is het SG 1061 geworden en de bitterheid iets meer dan 33 IBU. Ik ga het bier vergisten op een temperatuur van 10,5 tot 11 oC, dat lijkt me koud zat.

De starters waren behoorlijk dik en actief, ik ben benieuwd hoe soepel de vergisting verloopt. De Tripel met tuinhop (proefbrouwsel) lijkt al aangeslagen te zijn tenminste ;D.

Caspar

Tsjonge, wat een put-lucht produceert die Wyeast Bavarian Lager :o. Heeft iemand ook deze ervaringen?

RobinB

Neuh, weinig putlucht geroken...
Maar nu staat mijn gistingskoelkast ook in de schuur, dus daar merk je het niet zo.
Maar bij het kijken viel/valt me vooral zo'n heerlijke ondergistgeur op en niet echt putlucht.

Caspar

OK, spannend ;).

JWVG

Ik heb die gist al een paar keer gebruikt, maar het viel me niet overdreven op, die putlucht.

 :degroeten: JW.

Tsjerk

Citaat van: Caspar op 24-09-2008  10:05 uTsjonge, wat een put-lucht produceert die Wyeast Bavarian Lager :o. Heeft iemand ook deze ervaringen?

Ik heb net een nagenoeg uitvergiste Dark Lager staan met deze gist maar ik vind deze gist ook behoorlijk stinken.

Maar hij smaakt uitstekend  :biersmile:

Caspar

De lucht is alweer sterk afgenomen... we zien wel hoe dit afloopt. Ik moet wegens omstandigheden het bier zeker 12 dagen in de primaire vergisting houden. Bij het overhevelen proef ik het dus pas.

RobinB

Ik heb niet iedere dag gekeken, dus kan best dat ik het gemist heb. Waarschijnlijk is er niks aan de hand! :D

Caspar

Dat denk ik ook hoor, ik heb wel eens vaker ranzige geuren opgesnoven uit mijn gistkamer ;D.

Caspar

De meibock gist rustig door en produceert ondertussen geen ranzige geuren meer. De tripel daarentegen lijkt nu al 5 dagen volop aan het gisten te zijn, het waterslot gaat met de dag sneller pruttelen. Nu heb ik de temperatuur in het begin wel lager gehouden (+/- 20 tot 21 oC), maar toch... Wat een vreemde gist is de Wyeast Belgian Strong Ale ;D.

Caspar

Zojuist het proefbrouwseltje overgeheveld met een SG van 1014 / 9 oBrix. De Duvel gist kennende gaan hier nog wel 2 a 3 puntjes vanaf ;D. Het bier smaakte toch wel aardig bitter, dus ik denk dat mijn Taurus tuinhop zeker wel 9% alpha zuren heeft.

De meibok laat ik nog even met rust.

Oscar

Citaat van: Caspar op 29-09-2008  21:06 uDe Duvel gist kennende gaan hier nog wel 2 a 3 puntjes vanaf ;D.

Die 2 a 3 is wel licht ingeschat hoor, dat kunnen er maar zo 6 -10 zijn. Een opgekweekte duvelgist heeft het bij mij ooit een keer tot 1002 geschopt. :o

Caspar

Oei Oei, ik hoop niet dat ie zo ver doorgist... het bier moet niet te droog worden. Persoonlijk vind ik SG 1012 tot 1014 echt ver zat voor een tripel :biersmile:.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.