De Koninck

Gestart door Adrie, 05-03-2004 10:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Kloners,

Aangezien we met de Vier Broeders voor de zomer nog een Koninck-variant wilden maken, maak ik er maar gelijk een kloonproject van. Verschillende mensen van dit forum hebben al eens een poging gedaan. De essentie van de Koninck is eigenlijk dat er alleen Saaz hop wordt gebruikt en een groot deel vienna-mout als basismout. De poging van velen kwam dicht in de buurt en de verschillen in de recepten waren klein.

De gebruikte gist is een probleem, omdat de Koninckgist niet in de flesjes aanwezig is. De Belgian Abbey van Wyeast is geprobeerd, maar deze produceert teveel esters. Een cleanere gist is dus vereist of vergisting op lagere temperaturen. Over de gist moeten we dus nog maar even wat discussie voeren.

AANPASSING OKTOBER 2004:
De eerste versie van het bier is gebrouwen en beoordeeld. Naar aanleiding hiervan is het recept aangepast:


De Koninck

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         1.97
Anticipated OG:          1.048    Plato:             12.02
Anticipated EBC:          17.4
Anticipated IBU:          23.8
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          EBC
-----------------------------------------------------
 37.5     0.74 kg.  Pilsener                        4
 37.5     0.74 kg.  Vienna Malt                     7
  5.0     0.10 kg.  CaraMunich Malt                90
 20.0     0.39 kg.  Aromamout (Amber 50) - Dingem  37

Hops
   Amount     Name        Form    Alpha  IBU  Boil Time
-------------------------------------------------------
 15.00 g.     Czech Saaz  Pellet   3.20  14.0  90 min.
 15.00 g.     Czech Saaz  Pellet   3.20   9.8  30 min.


Yeast
-----
Zeeuwse gistbank  De Koninck


Mash Schedule
-------------

L Water Per kg Grain: 3.55 - Before Additional Infusions

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  25
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  40
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5
Sparge Temp :                 78


De eerste poging is gebrouwen door:
Bas
BuBS
Theo Verschoor
Jeroen - Soest
Adrie (De Vier Broeders)

Nog niemand heeft een tweede poging gebrouwen.

In de bijlage het recept in Promash formaat.


Groeten,

A3

Edwin

HA3  :proost:

Gezien mijn drukke programma laat ik deze beker aan mij voorbijgaan.  :P
Toch ga ik me wel tegen het recept aan bemoeien. Ik heb dus ook dit bier gebrouwen, echter met een kleinere vienamout-storting. Daar valt natuurlijk nog over te discussieren. Ik heb als gist de Westmalle op lage tempertuur gebruikt (170 à 180). Dit leverde een hele mooie BPA op die erg sterk leek op De Koninck. Het is iets om eens met een BPA met Chimay-gist te vergelijken, maar ik zou kiezen voor de Westmalle.

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Had ik ook al aan zitten denken. Hoewel het eigenlijk vloeken in de kerk is, zouden we ook een cleane Duitse gist kunnen gebruiken (German Ale of zelfs de Kolsch). Maar omdat De Koninck oorspronkelijk bedoeld is als alternatief voor de Engelse Pale Ales (de Belgische markt werd er ooit mee overspoeld), zou een Englese Ale gist misschien ook kunnen. We weten immers niet waar De Koninck oorspronkelijk zijn gist vandaan haalde. Ik sluit niet uit dat dit een Englese Pale Ale gist is geweest. Weet iemand hier iets meer over?

Groeten,

A3

JWVG

H3,

ik word steeds enthousiaster over mijn 'Hermans brood' Belgische Pale Ale, die een behoorlijk eind richting Koninck komt. De keurmeesters ook, die me er 78 punten voor gaven. Ik heb door Wyeast trappist high gravity gebruikt, en die niet al te warm vergist. Dat ging prima, ik ben erg enthousiast over het gistarome dat niet te sterk is.

De storting was wat anders bij mij, met wat minder vienna, geen carafa en aroma-mout om toch de kleur te bereiken, maar daar maak ik geen halszaak van. De hopkeuze lijkt ook aardig in jullie richting te zijn geweest.

Ik ben van plan om als eerste biertje (zodra mijn brouwerij is opgezet) een Belgisch Pale Ale te brouwen, en ik zal deze discussie dan ook met belangstelling volgen. Ik denk echter niet dat ik de precieze kloon zal meebrouwen. Om te beginnen heb ik nog steeds een Wyeast forbidden fruit staan die ik op wil maken, dus dat doe ik maar met dit bier.

 :degroeten: JW.

Adrie

Ha Jan Willem,

Jammer dat je niet mee wilt doen. Is er iets waarmee ik je over kan halen? Trouwens, voel je er niet voor om je op te werpen als coordinator voor het klonen van de Verboden Vrucht? Als je die gist toch hebt liggen...

Groeten,

A3

JWVG

Nee, geen coordinator, sorry. Daar kan ik nu geen genoeg tijd voor vrij maken en dan raakt iedereen maar boos en ikzelf gefrustreerd  :-\ . Ik bedacht me opeens wel dat ik ook nog Wyeast kolsch heb liggen. Dus: vooruit, ik wil wel een kloon brouwen met een kolsch gist, als test. Is dat een idee?

Overigens heb ik in het verleden altijd wat slechte ervaringen gehad met carafa, zelfs in zulke kleine hoeveelheden. Als je al deze hoeveelheid handhaaft, dan zou ik die graag pas aan het einde van de maisch, net voor het spoelen, toevoegen.

 :degroeten: JW.

Adrie

Ha Jan Willem,

Prima, die test met Kolsch-gist. En dat toevoegen van carafa aan het eind van de maisch is een prima idee. Die houden we erin! Ga je dan wel de kloon brouwen volgens het recept dat we hier af gaan spreken? Dat zou wel mooi zijn, want dan is de gist de enige variabele (naast natuurlijk installatie-afhankelijke en brouwer-afhankelijke variabelen).

Groeten,

A3

P.S. Het coordinatorschap stelt nou ook weer niet zo vreselijk veel voor: discussiëren op dit forum (doe jij toch al vrij veel), brouwen (doe je toch al) en het regelen en bijwonen van een proefsessie. Maar goed, als je geen tijd hebt, heb je geen tijd. Met zo'n nieuw huis heb je natuurlijk ook wel andere dingen aan je hoofd.

JWVG

Ja hoor, is goed. Ik heb bovendien alle ingredienten al in huis, en ik neem niet aan dat het type ingredienten nog gaat veranderen - het is volgens mij vrij duidelijk wat er in Koninck gaat.

JW.

Bas

Ik ben een erg grote fanaat van het Belgische Pale Ale biertype, dus deze brouwpoging laat ik niet aan me voorbij gaan. Ik verwacht deze half / eind april te kunnen brouwen, dat sluit wel aan bij jouw brouwdatum A3.

Ik denk trouwens dat je met Chimay gist goed in de buurt komt, mits je niet op te hoge temperatuur vergist. Ik heb nog 2 flesjes van die poging in de kelder staan, dus ik zou dit weekeinde eens kunnen proeven hoe deze is geevolueerd (na meer dan 7 maanden).

Verder heb ik een hele lading van mijn laatste Belgische Pale Ale poging in de hergisting staan (al zo'n 2 weken), dus ik kan eens proberen hoe die poging smaakt. Verslag volgt dit weekeinde ... (ik zal het ook samenvatten in deze thread).

Grt, Bas H.

JWVG

April klinkt voor mij ook prima.

 :degroeten: JW.

Adrie

Wij gaan waarschijnlijk ook in april aan de slag met dit bier.

Zijn er nog meer liefhebbers naast Jan Willem en Bas?

Groeten,

A3

MO

Ik zie het wel zitten om hieraan mee te doen maar ik hou nog een slag om de arm omdat ik nu een tripel ga brouwen, over twee weken een maffe blonde met de gist na lagering van de tripel, daarna twee witbieren op dezelfde manier, dan sowieso de Brigand, Rochefort wil ik ook meedoen; mijn god ik ga een paar vaten erbij kopen!

gr
MO

Bas

Ik heb gisteren even mijn laatste 2 brouwpogingen opengetrokken. Het brouwel dat ik met Chimay gist heb gemaakt had precies de goede body (eind SG was 1010), maar het Chimay smaakprofiel overheerste te veel om als kloon voor De Koninck door te kunnen gaan. Chimay gist valt dus af voor mij.

Poging 2 (op basis van de Wyeast #1338 European Ale) staat nu in de hergisting. Deze is te zoet (eind SG was 1016) voor een De Koninck, en ietsje te donker, maar voor de rest komt die erg dicht in de buurt. Ik ben erg tevreden over dit gist, het is niet smaak overheersend, en dat moet zo zijn bij een Belgische Pale Ale.

Goed, over het recept:
- Ik ben ervoor om de Carafa Special te schrappen, deze draagt bijna niets bij, en ik betwijfel of er iets van te proeven is.
- Ik ben er ook voor om geen storting van minder dan een 1% aan Chocolate mout toe te voegen zoals ikzelf in eerdere pogingen heb gedaan. Ik heb bij mijn pogingen gemerkt dat het bier steeds te donker was, en ik heb de Chocolate storting ondertussen tot bijna 0 teruggebracht.
- Ik denk dat een evengrote Pils als Vienna mout storing voor een te donker bier zorgt.
- De bitterheid mag omhoog naar rond de 28 EBU (De Koninck is relatief bitter voor de BPA stijl).
- Ik denk dat we de aroma hop moeten schrappen. Ik bespeur in ieder geval geen aroma hop in De Koninck.
- Langer maischen op 60 ºC zodat we een droog resultaat krijgen.
- Inmaischen op 53 ºC (ja, ik weet het ...) om een helder resultaat te krijgen.
- Laten we het recept niet meer complex maken dan nodig is.

Dan kom ik op het volgende recept:

Voor 10 liter wort (efficiency 85%):

1000 gram Pilsmout, 3 EBC;
800 gram Viennamout, 8 EBC;
100 gram Caramunichmout, 120 EBC.

Geeft een geschatte SG 1050.

Maischschema: 53 ºC 10 min, 60 ºC 40 min, 70 ºC 25 min, 78 ºC 5 min.

90 minuten koken met 27 gram Saaz hops (pellet, 3,5%).

Geeft een geschatte EBU van rond de 28.

Gist: Wyeast #1338 European Ale.


Wat vinden jullie hiervan?

Grt, Bas H.

Adrie

Ha Bas,

De aromahopstorting zeker niet weglaten. Gisteravond had ik een Koninck van het vat en dan proef je wel degelijk aromahop. Wat jij zegt over de kleur: onze poging met het recept dat ik postte had wel de goede kleur. Dus pilsmout/viennamout 50/50 kan dus wel degelijk. Die carafa special kan inderdaad waarschijnlijk wel weg.
Langer maischen op 60 graden lijkt me goed: De Koninck is lekker droog en bij zo'n droog bier komt ook de bitterheid meer naar voren. Ik vraag me dus af of er wel meer hop in moet.
De european ale lijkt me een prima suggestie.

Groeten,

A3

Bas

Goed, volgende poging:


Voor 10 liter wort (efficiency 85%):

900 gram Pilsmout, 3 EBC;
900 gram Viennamout, 8 EBC;
100 gram Caramunichmout, 120 EBC.

Geeft een geschatte SG 1050.

Maischschema: 53 ºC 10 min, 60 ºC 40 min, 70 ºC 25 min, 78 ºC 5 min.
(maischen met 4 liter / kg)

90 minuten koken met 15 gram Saaz hops (pellet, 3,5%).
15 minuten koken met 15 gram Saaz hops (pellet, 3,5%).

Geeft een geschatte EBU van rond de 23.

Gist: Wyeast #1338 European Ale


Schiet maar raak.

Grt, Bas H.

JWVG

Hebben we informatie waaruit blijkt dat er crystalmout in Koninck zit? Ik vroeg me af waar die caramunich vandaan komt. Ik kan me zo herinneren dat Wheeler en Protz alleen met pils en vienna werken, 50/50 (dus daar ben ik het mee eens). Ik geloof dat zij inderdaad ook alleen bitterhop toevoegen, maar ik ben het wel met A3 eens dat wat aromahop op zijn plaats lijkt.

Ik heb overigens wel het idee dat EN lang maischen op lage temperaturen, EN een dun beslag, EN vrij weinig crystalmout wel tot een iets te droog/waterig bier kunnen leiden. Als jullie graag de 50C willen handhaven, zou ik pleiten voor een 30' 30' schema op 60 en 70 C.

 :degroeten: JW.

Adrie

Hoi Jan Willem,

Ik proef in de Konick toch echt iets karamelligs, maar wel in licht mate. Dus vandaar dat ik maar zo'n 4 procent in het recept had toegevoegd. Maar als je zeker weet dat er geen caramunich in zit, dan wil ik het best zonder proberen.

Wat betreft het maischschema, ben ik het helemaal met je eens.

Groeten,

A3

JWVG

Nou, als het maischschema een beetje wordt aangepast, is de caramunich niet zo'n probleem wat mij betreft. Een beetje kristalmout werkt volgens mij toch wel als een soort verzekering tegen te droge/lege biertjes, dus laten we maar op safe spelen.

 :degroeten: JW.

Bas

Dus we zijn het eens over de storting (dus 900gram Pilsmout, 900 gram Viennamout 100 gram Caramunich)? En de hopgift is zo ook ok?

Wat betreft het maischschema ben ik het met jullie een, maar ik proef wel dat jullie de 53 ºC stap niet zo nodig vinden. Misschien toch weg halen?

Grt, Bas H.


Adrie

Ha Bas,

Wat mij betreft hoeft die inderdaad niet. Ik zou ervoor zijn om hem weg te laten. Dat wordt het dus 30 minuten op 60 graden en 30 minuten op 70 graden.

Het totale recept wordt dan (aangepast voor 80% Promash-efficiëntie):


De Konick

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         2.02
Anticipated OG:          1.050    Plato:             12.30
Anticipated EBC:          25
Anticipated IBU:          24
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name               Potential EBC
-----------------------------------------------------------
47.5     0.96 kg.  Pilsener                1.037      6
47.5     0.96 kg.  Vienna Malt           1.037      8
5.0     0.10 kg.  CaraMunich Malt      1.033    120

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops
   Amount     Name          Form    Alpha  IBU  Boil Time
---------------------------------------------------------
 15.00 g.     Czech Saaz    Pellet   3.20  14.3  90 min.
 15.00 g.     Czech Saaz    Pellet   3.20  10.0  30 min.


Yeast
-----
Wyeast 1338 European Ale


Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step

Grain kg:     2.02
Water Qts:    6.37 - Before Additional Infusions
Water L:      6.03 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 3.00 - Before Additional Infusions

Intermediate Rest Temp :       60  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  30
Mash-out Rest Temp :           78  Time:   5
Sparge Temp :                     78  Time:   0


Groeten,

A3

JWVG

Prima, met dus de aantekening dat ik het met de Kolsch gist gaat proberen.

JW.

Bas

Zullen we dan allemaal niet gewoon Kolsch gist gebruiken i.p.v. de European Ale?

Grt, Bas H.

Adrie

Ha Bas,

Ik voel meer voor de European Ale, maar Jan Willem wilde alleen meedoen als hij zijn Kolsch gist mocht opgebruiken  ;D . Voor deze keer knijpen we een oogje dicht ;) .

Groeten,

A3

Adrie

Enkele berichten die hier stonden zijn verplaatst naar de thread B & NL Kloonbrouwsels, spelregels.

Bas

Hoi allen,

Ik twijfel toch een beetje aan de European Ale. Ik heb dit gist voor mijn vorige BPA poging gebruikt. Voor het maischen heb ik toen het volgende schema gebruikt: 53 ºC 10 min, 60 ºC 30 min, 70 ºC 30 min, 78 ºC 5 min. Begin SG was 1053, eind SG was 1016. En dat laatste is veel te zoet voor een De Koninck!

Zouden we hier ons maischschema niet op moeten aanpassen, of een verder doorgistend gist moeten kiezen?

Grt, Bas H.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.