Vergisting op constante temperatuur

Gestart door gelfling, 04-03-2004 15:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus

Inderdaad, je kunt de fox D1004 beschouwen als twee thermostaten met één gemeenschappelijke voeler en één gemeenschappelijk display.
Aansluiten gebeurt niet met stekers en/of contactdozen maar met een soort van kroonsteentjes. Hij schakelt 230 volt wisselstroom max 2 A, dus ongeveer 450 watt.
Het is een inbouw-apparaat!

Voordeel van de fox vind ik dat alle in- en uitschakelmomenten en koel- en verwarmtijden apart zijn te programmeren (het data-blad kun je downloaden op de site van Conrad).
Er is niets op tegen om twee UT100's te gebruiken. Ik denk dat e.e.a. qua prijs niet veel uitmaakt en wanneer je opziet tegen inbouwen en bedraden zou ik daarvoor kiezen.

Een vriezer is niet ontworpen om te koelen bij temperaturen tussen de 0 en 10 graden. Mijn inschatting is dat, wanneer je een vriezer als koeling gebruikt, hij te veel schakelmomenten krijgt en dat de temperatuur te veel uitschieters (naar beneden) krijgt. Ik zou voor een koelkast gaan.

Bert

De-Geert

Citaat van: Henielma op 14-03-2008  22:10 uMooi experiment De-Geert. Fijn dat het werkt. Nog een UT100 thermostaat sensor aan de andere zijde van de fles en je temperatuur regeling is klaar.

Je hebt dus toch de 65 Watt uitvoering gekocht zie ik.
Ik wilde wel eens kijken hoe het zat met de temperatuurstijging van dat ding zelf, en daarom had ik de 65 watt uitvoering gekocht. Ze zijn ook niet zo duur.
Mijn temperatuur regeling is nu inderdaad klaar.  :hoera:

EBC

Ik zou de temperatuur tussen het glas en de folie toch ook meten. Alleen het 'bier' meten is niet genoeg, dat is een gemiddelde waarde. De gist die langs de wand kortstondig te ver opwarmt, vindt dat vast niet prettig.

De-Geert

Ik ben nu de temperatuur aan de binnenkant van de wand van het gistvat aan het meten terwijl het verwarmingsfolie z'n werk doet. De voeler van de thermostaat zit dus tegen de wand geplakt!

Het temperatuursverschil is minder dan een graad ten opzichte van de temperatuur aan de andere kant van het vat (20,7 tegen 20). Dus "angst" voor lokale oververhitting is niet nodig.



Deegee

Ik ben dit topic met veel interesse aan het volgen. En vooral die UT 100 interesseert mij, alleen is die blijkbaar niet in België leverbaar, heeft te maken met de stekker die niet volgens Belgische normen gemaakt is! Heeft er iemand een alternatief?

Jacques

Je kunt de UT 100 toch gewoon in Nederland bestellen. De stekker verwijderen en een Belgische stekker monteren en je bent klaar.

Johannes

Zo makkelijk is het niet, dat ding is een stekker en een stopcontact tegelijk. Dat valt niet te vervangen zoals je bijvoorbeeld bij je stofzuiger zou kunnen doen.

Jacques

Dat begrijp ik even niet. Zo'n ding moet toch een voeding hebben die gevoed wordt door een draad die verbonden is met een stopcontact. Dan kun je toch gewoon de stekker vervangen?

Johannes


Jacques

Och, ik ze het al.



Hmm, tegelijk dus het plaatje op gezocht.

Oscar

Citaat van: Jacques op 21-04-2008  21:46 uDan kun je toch gewoon de stekker vervangen?




ooh maar natuurlijk.... :D :D  :neenee: 

Oscar

Hahaha de 3 musketiers...1 voor allen allen voor 1...(3 x zelfde plaatje gepost.. :D)

JWVG

Je kunt er natuurlijk wel een Nederlands verlengsnoertje opzetten, en dan DIE stekker vervangen.... Beetje een gedoe, maar het is wel een erg mooi apparaatje!

 :degroeten: JW.

Henielma

Citaat van: JWVG op 21-04-2008  21:50 uJe kunt er natuurlijk wel een Nederlands verlengsnoertje opzetten, en dan DIE stekker vervangen.... Beetje een gedoe, maar het is wel een erg mooi apparaatje!
En DIE (Nederlandse) steker met randaarde aan de voorzijde in de UT100 doen. Het uiteinde van deze kabel verbind je dan weer door met het Begische apparaat.

Inderdaad een beetje gedoe maar een goed alternatief voor de UT100 ken ik niet. Volgens mij is het een uniek product met goede eigenschappen voor ons.

Jacques

Het was even zoeken maar dit zou een oplossing kunnen zijn. € 6,95 exclusief verzendkosten.




Jacques

Het is natuurlijk wel achterlijk dat dat je UT 100 wel kunt bestellen via de www.conrad.nl maar niet via www.conrad.be.

Het apparaat dat je wilt aansturen met de UT 100 zul je overigens ook moeten voorzien van een stekker met Nederlandse randaarde.
Tjonge, we hebben in Europa één munt, kunnen tegenwoordig vrij eenvoudig geld over maken van de ene lidstaat naar de andere lidstaat. maar voor zo iets simpel als contactdozen moeten we allerlei trucs uithalen. Een Europese harmonisatie zou op zijn plaats zijn. Kunnen we echt goederen in een ander EU-land aanschaffen.

Henielma

Citaat van: Jacques op 21-04-2008  22:16 uEen Europese harmonisatie zou op zijn plaats zijn. Kunnen we echt goederen in een ander EU-land aanschaffen.

Er is 20 jaar een commisie bezig geweest om te komen tot zoiets als een Europeese steker met randaarde. Door de randvoorwaarde dat het anders moest zijn dan 1 van de gangbare stekers is het nooit van de grond gekomen. Een ongeaarde eurosteker is er wel gekomen. Die past in veel Europeese landen. Maar bijvoorbeeld Engeland heeft een flink afwijkend systeem met een zekering in de steker.

Het moest anders zijn dan de gangbare stekers omdat anders 1 of meerdere landen voordeel zou hebben bij de keuze...  :nut:

Deegee

Toen ik vanmiddag naar Conrad telefoneerde zij men mij dat ik het ding enkel kon bestellen als ik het naar een adres in Nederland liet verzenden? Nu woont mijn zus in Oss, dus wat dat betreft niet echt een probleem, maar het voelt wel erg bureaucratisch aan. Uit de discussie maak ik op dat ik het misschien wel kan bestellen via conrad.nl en het dan naar België laat verzenden? Vreemd, maar ik zal het eens proberen.

Deegee

Ik heb net geprobeerd in te loggen op conrad.nl, en raad eens... men vraagt aan de Belgen om in te loggen via conrad.be. De ut100 BESTELLEN VOOR Belgen KAN DUS NIET. Ik zal mijn Nederlandse roots moeten inschakelen.


Jacques

Citaat van: Deegee op 21-04-2008  22:44 uIk heb net geprobeerd in te loggen op conrad.nl, en raad eens... men vraagt aan de Belgen om in te loggen via conrad.be. De ut100 BESTELLEN VOOR Belgen KAN DUS NIET.

Volgens mij is dit in strijd met de Europese regels. Personen en goederen moeten vrijelijk zich kunnen bewegen tussen de lidstaten.

Menno

En als je zus in Oss deze voor jou besteld? Problem solved, case closed!  ;D

Henielma

Ik gebruik al langere tijd een grotere koelkast om mijn vergisting op een gecontroleerde temperatuur te laten gebeuren. voor het in- en uitschakelen van de koelkast en de verwarmingslamp gebruikte ik twee UT100 thermostaten van Conrad. Dit werkte prima maar ik had een wens om het temperatuursverloop en aan tijd van koelkast en verwarmingslamp te kunnen loggen (vastleggen in de tijd).

Omdat ik een PC gestuurde zelfgemaakte huisbesturing heb wilde ik deze uitbreiden met temperatuurregeling voor de koelkast. Deze wordt gebruikt voor het gistvat de lagering en de hergisting op de fles. Deze besturing meet iedere seconde te temperatuur en schakelt hierop de koelkast en/of verwarmingslamp. Als de gemeten temperatuur 0,5 ºC boven de gewenste temperatuur komt dan schakelt de koelkast in en als de gemeten temperatuur 0,5 ºC onder de gewenste temperatuur komt dan schakelt de verwarmingslamp in.

Omdat een koelkast niet graag kort nadat deze is uitgeschakeld weer inschakelt heb ik in het programma een beveiliging opgenomen dat de koelkast minimaal 5 minuten uitgeschakelt moet zijn voordat deze weer kan worden ingeschakeld door de besturing.

Verder logt deze huisbesturing iedere 15 minuten de gemeten temperatuur en of de koelkast of lamp is ingeschakeld. Hiermee wil ik later wat grafieken maken over het temperatuurverloop in de tijd tijdens de vergisting. En hoeveel van de tijd de koeling danwel verwarming ingeschakeld is geweest.

Onderstaand deel van een screenshot geeft een idee van de gebruikersinterface.



Jacques

Zo Herman, dat ziet er indrukwekkend uit.

Zelf wil ik ook met twee UT 100's gaan werken. Dat zal bij mij op zolder zijn waar gen computer voor handen is. Een dergelijk mooie regeling zit er dus voor mij nog niet in.

William

Dat ziet er weer strak uit Herman. "Geautomatiseerd gecontroleerd vergisten is zo slecht nog niet"

Gebruik je nog steeds de UT100 thermostaten of heeft jouw huisbesturing daar speciale T-sensoren voor?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.