Vergisting op constante temperatuur

Gestart door gelfling, 04-03-2004 15:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gelfling

Ik ben bezig de materialen bij elkaar te sprokkelen om een gistkast te maken.
Even het principe: Een geisoleerde kist, waar mijn hoofd gistvat in past.
Hier met een 220V ventilator een luchtstroom creeren langs een aparte luchtweg met daarin een lamp van 60-100 watt.
In het midden van de kist een thermostaat die regelbaar is.
De thermostaat kan ik ergens regelen uit een oude serverkast.
Deze is regelbaar van 10-30 graden, en kan 220V schakelen.
Als de kist voldoende geisoleerd is, kan de gloeilamp met gemak het geheel warm houden, en kost minder stroom als een elektro-element.
Als er nog tips zijn, hoor ik dat graag.
Indien jullie tekeningen willen, of meer duidelijkheid hoor ik dat ook graag.



Adrie

Hoi Gelfling,

Klinkt goed! Als je een tekening hebt, plaats die dan maar, ter lering voor alle forumleden.

Groeten,

A3

Edwin

Ha Gelfling

Ziet er goed uit! Ga je nu elders met een lamp lucht opwarmen en deze met een ventilator de kast inblazen? Is de capaciteit van de ventilator niet te groot, zodat het koude lucht gaat aanzuigen die de lamp niet tijdig kan opwarmen?

Waarom niet het gistvat verduisteren en de lamp gewoon in de kast hangen en geen ventilator ertussen?

Edwin

gelfling

De lamp hangt in een apart gedeelte van de kast.
In principe is de kast luchtdicht.
De luchtverplaatsing is noodzakelijk om een gelijkmatige temepatuurverdeling te krijgen.
Wellicht dat alles wat duidelijker wordt.
De thermostaat stuurt dus de ventilator en lamp aan.


Maten en dergelijke heb ik nog niet, die zijn afhankelijk van materiaal wat ik ga gebruiken.
Het is natuurlijk ook mogelijk om ipv 1 lamp van 60 watt 2 lampen van 40 watt te gebruiken. Ik weet nog niet hoeveel watt ik nodig heb om 1 vierkante meter lucht te verwarmen.
Omdat de thermostaat binnen in de kast zit, moet deze wel nog even geeikt worden.
Zeker de eerste paar keren een thermometer tegen (of in) het gistvat plaatsen.

Huub Krekels

Je maakt er wel snel werk van he Gelfling. Ik heb op internet gelezen dat men ook wel eens een aquariumverwarming in het gistvat hangt. Het zou perfect werken.

Ik heb nog een idee voor je. Mijn vader had vroeger een broedmachine. In deze machine zaten een vijftal gloeilampen van 15 watt. Deze gloeilampen zaten tegen de bovenzijde van de kast gemonteerd. Om niet teveel licht in de kast te laten schijnen zat op een afstand van ongeveer 10 cm een zwart doek. Dit doek was op een raamwerk geniet. Het raamwerk kon als een la uit de kast geschoven worden. De thermostaat die hij gebruikte was een balgthermostaat. (Dubbelwandige schijf van messing, gevuld met gas dat, bij verhoging van de themperatuur, uitzette en een drukschakelaar bediende, zodat als de temperatuur te hoog werd de schakelaar uitgedrukt werd door een verdikking op de schijf.) :idea: Je kunt ook een oude verwarmingsthermostaat gebruiken.) De kast die je maakt is ook goed bruikbaar voor het opkweken van gist. Ik denk echter dat je wel moet zorgen voor genoeg aanvoer van frisse lucht. Als je de ventilator van een computerkast gebruikt krijg je een lichte luchtstroom die voor de gelijke verdeling van de warme lucht moet zorgen.

Gr.

Huub                                                   :lessmile:

gelfling

Dat is nog eens een tip! Ik moet er alleen voor waken dat het allemaal nog een beetje betaalbaar blijft.
Ik heb even genog geld uitgegeven aan mijn hobby....
Dus als ik een thermostaat voor niets kan regelen, die hetzelfde werk doet, ga ik natuurlijk geen handen vol euro's in de maas gooien..

Huub Krekels

Brouwvrienden,

kunnen jullie mij zeggen of een vergistingskast/gistkast gesloten moet blijven of dat daar kleine luchtgaten in moeten zitten die je eventueel met kurken af kunt sluiten.


 :weetniet:

Gr.

Huub

Jacques

Hoi Huub,

Het idee van een gistkast is dat je probeert de tempertuur zo gelijkmatig te zijn en dat de tempertuur in de kast hoger is de omgevingstemperatuur.
Enige ventilatie is dan ook geen enkel probleem, temeer als je bedenkt dat bij de vergisting een behoorlijke hoeveelheid koolzuur vrijkomt dat ook moet kunnen ontwijken.

:degroeten: Jacques

gelfling

Blaas je dan niet teveel koude lucht naar binnen?

Huub Krekels

Gelfling,

Je moet de ventilator zo plaatsen dat hij alleen de lucht in de kast circuleert zodat een gelijkmatige verdeling van de temperatuur in de kast tot stand wordt gebracht. Het is dus niet de bedoeling dat je van buiten verse lucht aanzuigt met de ventilator. Ik ben de bouwtekening al aan het maken. Ik probeer wel een kamerthermostaat voor je op de kop te tikken. Je hebt nog houtplaten zat, dacht ik, of niet.?     :weetniet:

Gr.               :biersmile: 

Huub.

Johannes

Heren,

Op de chouffe proefdag hebben we het nog over de bouw van de gistkast gehad, ik ben ook van plan een te bouwen. Hoe kom je aan een goede themostaat, en hoe sluit ik dit aan op de lampjes / ventilator?

Ik denk dat ik gebruik ga maken van hardboard platen van ongeveer 1cm dik aangezien de omgevingstemperatuur niet heel erg zal verschillen met de temperatuur in de kast zal dit -eventueel in combinatie met isolatiemateriaal wat achter verwarmingsradiatoren wordt geplaatst- voldoende isoleren.

:degroeten:

Johannes

ps een voorbeeld van een dergelijke gistkast vind je HIER

Adrianus Tripel

Heren gistkastbouwers,

Al eens gedacht aan een oude koelkast? Deze is vaak groot genoeg voor een gistvat en is goed geïssoleerd. De wat oudere Variantverwarmingsketels waren uitgerust met een 220V thermostaat. Misschien heeft een installateur in de buurt er nog eentje voor je liggen. Voorts heb ik goede ervaring met de koelkast zonder ventilator. Als verwarming gebruik ik een element uit een schakelkast van 25W. Is voor de koelkast voldoende. De koelkast kan je ook gebruiken,als de koeling nog werkt,om eens een ondergistend biertje te maken.
Ophoping van koolzuurgas heb ik nooit omdat ik veel te nieuwsgierig ben en dus regelmatig in de kast kijk.:bijdrage_forum:

Met frisse brouwgroet Ad

Adrie

Ha Ad,

Goed idee, om een koelkast te gebruiken! Je kunt hem inderdaad mulifunctioneel maken: koelen en verwarmen.

Ik ben al twee jaar bezig met een grondige verbouwing van ons huis. Volgend jaar is de gang aan de beurt. Daar komen een (bier)koelkast en een vriezer te staan. Boven deze apparaten wil ik een kast maken, waar de warmte van de elementen achterop die apparaten in kan stromen. Als het goed is, is die kast dan altijd lekker warm. Daar kan ik dan het gistingsvat in zetten en de flessen tijdens de nagisting.

Groeten,

A3

Eduard

Op enkele Duitse fora heb ik gelezen dat het gros van de hobbybrouwers aldaar gebruik maakt van gloeilampen in de gistkast.

Vaak gaat het om 1 of 2 lampen van 15 tot 25 Watt die voldoende warmte afgeven. Je kunt dan met lichtdichte gistingsvaten werken of gewoon de lampen afschermen zodat het licht nauwelijks de gistingsvaten of -flessen bereikt.

Als thermostaat kun je misschien wel een eenvoudige woonkamerthermostaat gebruiken met een onder- en bovengrens die niet verder dan 1 à 2 graden celsius uitelkaar liggen. Mocht je preciezer willen werken dan hebben electronicawinkels als Conrad vast wel wat nauwkeurigers.

 Met een thermometer met externe voeler, vaak voor weinig te krijgen bij Blokker o.i.d. kun je aan de buitenzijde van de gistkast de temperatuur erin in de gaten houden.



Gio

Hoi,

Ik ben nog steeds erg benieuwd naar het antwoord op de vraag van Johannes.

Hoe sluit je een thermostaat (bijv zón ding uit de huiskamer) aan op een gloeilamp en ventilator.
Voor de rest lijkt me het bouwen van de kast vrij eenvoudig.

gr Gio




Johannes

Brouwers,

Ik heb een mailtje gestuurd naar de brouwers van de eerdergenoemde website en gevraagd of ze iets meer over de gebruikte materialen kunnen vertellen. Zelf heb ik nog even gesurfd op zoek naar een ventilator uit PC 's blijkt dat die dingen allemaal op 12 volt werken. Ik neem aan dat een kamerthermostaat 230v nodig heeft, en de lampjes uiteraard ook. Dat maakt het net weer een tikkeltje lastiger maar is vast wel te realiseren.

Zojuist viel er een gamma krantje op de deurmat, daarin stonden MDF meubelpanelen, dit materiaal lijkt me beter dan hardboard, is relatief goedkoop en makkelijk te verfen. Ik denk dat mijn kast een bodemplaat van zo'n 50x50 cm krijgt. Dan is 'ie groot genoeg om 25 liter lager/gistflessen in kwijt te kunnen. Ook moeten er 2 flessen boven elkaar kunnen staan Ik monteer er zwenkwieltjes onder dan is het apparaat makkelijker te verplaatsen. Het deurtje zal ik waarschijnlijk voorzien van keukenkastdeurtjesscharnieren.

:degroeten:

Johannes

ps. uiteraard komt er ook zo'n thermometer op zoals Eduard voorstelde.

Edwin

Misschien misplaatst, maar wel degeljik passend bij de titel van deze thread :proost:

Ik gebruik voor het vergisten op constante (hogere) temperaturen een cementkuip, gistfles en een aquariumverwarming met voldoende capaciteit. De kuip vullen met water, fles erin, zorgen dat het wort onder de waterspiegel blijft en verwarming aanzetten.

Werkt uitstekend en is uiterst goedkoop en zelfs realiseerbaar voor alle Niet-Nico's onder ons. Alleen niet geschikt voor laaggisters.

Edwin

J

Hi All,

Om op Johannes zijn vraag te antwoorden (zal het maar in het forum doen ipv per mail)

De kast bestaat uit een frame van houten balkjes (28x28 mm). Tussen dit frame steken polystyreenpanelen (isomo dus, 100x50x3cm).
Op het frame zitten langs beide zijden MDF panelen (3mm dik).
De deur is op dezelfde wijze gemaakt en zit met 2 scharnieren vast op de kast.

De thermostaat komt uit een oude elektrische verwarming (230V).
Deze schakelt 2 lampen van 60W en een 12V transfo waaraan een ventilator uit een oude server hangt.
De ventilator zuigt dus lucht uit de kast aan en blaast ze over de lampen.
Dit geheel staat onderaan in de kast.

Tijdens de gisting blijft de kast redelijk goed op temperatuur zonder al te veel bijverwarmen. Ik zet de verwarming al wel een paar uur op voorhand aan, zodat ze op temperatuur is als het gistvat er in gaat
(De kast wordt ook nog gebruikt voor de nagisting)

Hopelijk zijn jullie hier iets mee

J.

Johannes

Ha J,

Bedankt voor je antwoord, ik zal eens kijken of ik ergens een oude thermostaat op de kop kan tikken.

Groet Johannes

Johannes

B(r)ouwers,

De kostenraming voor een gistkast: binnenafmeting 47,6x48,8x110,0

1 mdf plaat 244x122 12mm                   13,99
1 kamerthermostaat Elro                      26,95
1 ventilator                                           7,50
1 trafo 12volt                                        onbekend
4 zwenkwieltjes                                    onbekend
2 lampjes + fitting                                 5,00
overig kleinmateriaal                             10,00

de thermostaat is dus het duurste, wellicht is die nog ergens 2e hands te regelen. De wieltjes zouden ook nog wel eens prijzig kunnen zijn. misschien dat ik kies voor 2 vaste wieltjes en 2 pootjes een soort steek-kar idee zeg maar.

Word vervolgd.....

 :degroeten:

Johannes

       

Herman

Kijk ook eens bij de kringloopwinkel of op de vlooienmarkt. Het is een beetje duur alles nieuw aan te schaffen.

Herman

Johannes

Uiteraard, indien 2e hands verkrijgbaar ga ik e.e.a. niet nieuw aanschaffen maar als het een te lange zoektocht gaat worden....
De prijs voor de thermostaat viel me nog reuze mee, misschien zijn ze er nog wel goedkoper.

Groet Johannes

cornel

Johannes,

Volgens mijn bescheiden mening ben Je beter en goedkoper af met een kleine elektrische blaasradiator met thermostaat,om volgende redenen:verwarming en ventilatie moeten niet meer in elkaar gestoken worden,thermostaat is is vrij nauwkeurig,temperatuur word sneller bereikt,
men kan eventueel ook blazen zonder verwarming=afkoeling bv in de zomer,kost minder dan alle onderdelen afzonderlijk en men kan het nog gebruiken voor andere doeleinden bv als bijverwarming of afkoeling.
Ik gebruik er een in mijn "warm kamertje" en het voldoet prima aan alle gestelde eisen.
De laagste verwarmingcapaciteit van de blaasradiator is voldoende om mijn "warm kamertje"+-1,5m³
= geisoleerd,op de gewenste temperatuur te houden.(tot 30° C)
De prijzen beginnen rond de 20 euro.

Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

Johannes

Hoi Cornel,

Ik heb gezocht naar blaasradiatoren voor 20 euro heb ik ze nog niet gevonden. Ik vind het knutselen dan ook wel weer leuk.
Toch bedankt voor de tip. Wat jij zegt over het koelen is niet helemaal waar, want dat geld alleen voor objekten (zoals mensen) die zelfs in de zomer warmer zijn dan de omgevingstemperatuur. Een gistend biervat zal daar niet echt bij gebaat zijn.

:degroeten:

Johannes

cornel

Hoi Johannes,

Dergelijke toestellen vind Je in bijna alle elektrozaken.
Wat Je zegt over koelen is ook niet waar,waarom gebruikt men in vele toestellen,waaronder Je PC,in Je wagen enz een ventilator?Om te koelen natuurlijk.
Schuimende groeten :degroeten:
Cornel


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.