Orval

Gestart door Edwin, 04-03-2004 14:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

t-quest

Binnenkort beginnen we ook aan een Orval kloon.
Ik heb bijna alle info van dit forum gehaald, bedankt mensen!
Het enigste wat ik niet kon vinden was het Promash recept.
Kan iemand me de link geven naar de .rec aub?

RobinB

Als je alle info al hebt, klop je die toch zelf ff in?
Daarna wel hier posten hè? :)

t-quest

Klopt Robin, maar het is de 1e keer dat ik met dat programma werk, heb dus ook nog maar een demo versie waar je maar 3x mee kan opslaan.
Het zou dus handig zijn mocht ik de .rec eens kunnen downloaden en vergelijken met de gegvens die ik verzameld heb, alhoewel ik denk dat die dus voor 99% zullen overeenkomen.
Vroeger stond die op deze site dacht ik, maar nu kan ik die nergens meer vinden :/

RobinB

Ik heb het (betaalde) programma ook niet. :)

Woozl

Mede brouwers,

Ook ik ben van plan om komend weekend aan een Orval kloon ('Vrome Hoender') te beginnen.
Ik heb reeds Westmalle gist enkele dagen op de magneet roerder (omgebouwde bandrecorder  ^-^) gehad.
Dit is het resultaat:


Op dit moment heb ik Orval gist in een erlemeyer op de bandrecorder staan.

Nu heb ik een paar vragen.
1. Volgens MrMalty moet ik 138 ml slurry hebben...Ik heb dus niet genoeg.. dus nog maar even bijkweken.
echter... later komt de Orval er nog bij. Heb nu ik genoeg gist? :weetniet:
2. Wat zijn de verschillende kleuren gist? Boven op de witte gist ligt een klein laagje grijs..Wat is dit?
3. Ik ben van plan het recept van deze topic te gebruiken (de laatste van: Edwin op 05-09-2004). Bij welke SG moet ik de Orval toevoegen?
4. Hoe lang moet ik koud hoppen?
5. Is het verstandig om een korte rust bij 55 ºC in te lassen?

Ik zal er vast nog wel meer vragen hebben, maar dit was het voorlopig..

Alvast bedankt,

Paulus

Jacques

Citaat van: Woozl op 12-09-2013  19:22 uNu heb ik een paar vragen.
1. Volgens MrMalty moet ik 138 ml slurry hebben...Ik heb dus niet genoeg.. dus nog maar even bijkweken.
echter... later komt de Orval er nog bij. Heb nu ik genoeg gist? :weetniet:
2. Wat zijn de verschillende kleuren gist? Boven op de witte gist ligt een klein laagje grijs..Wat is dit?
3. Ik ben van plan het recept van deze topic te gebruiken (de laatste van: Edwin op 05-09-2004). Bij welke SG moet ik de Orval toevoegen?
4. Hoe lang moet ik koud hoppen?
5. Is het verstandig om een korte rust bij 55 ºC in te lassen?

Ad 1
Die gist komt er inderdaad bij. Orval gist gaat ver door, of beter gezegd de Brett die in een flesje Orval zit. Daarom kun je met wat minder gist toe.

Ad 2
Die grijs gekleurde laag is gist met (eiwiit)verontreiniging. Je kunt die gist gewoon gebruiken.

Ad 3
Zodra de hoofdgisting begint af te lopen.

Ad 4
Meestal wordt er 3 dagen toe een week uitgetrokken voor het koudhoppen. Ligt een beetje aan de temperatuur tijdens de nagisting.

Ad 5
Een dergelijk pauze is niet noodzakelijk.

Woozl

Dank voor de reactie  :groots:

Citaat van: Jacques op 12-09-2013  22:12 uAd 1
Die gist komt er inderdaad bij. Orval gist gaat ver door, of beter gezegd de Brett die in een flesje Orval zit. Daarom kun je met wat minder gist toe.

Minder...is dit dan voldoende?   :weetniet:

Paulus

RobinB

Ik zou gewoon voldoende gist voor de primaire vergisting nemen. Afhankelijk van de mate van inklinking zou dit voldoende kunnen zijn.

De primaire vergisting moet gewoon goed en volledig zijn. De brett snoept wel verder, maar dat zijn voornamelijk suikers die saccharomyces laat liggen.

Jacques

Citaat van: Woozl op 12-09-2013  22:22 uMinder...is dit dan voldoende?   :weetniet:

Daar zou ik mee doen. De Westmalle gist heeft er niet zo'n probleem mee als je er wat minder van gebruikt. Die gist doet ook zijn werk is je er minder van ent dan aanbevolen. Is wel een uitzondering. Wat meer gist is meestal beter dan te weinig gist.

Woozl

Bedankt voor de reactie..

Enig idee hoeveel slurry Orval ik zou moeten hebben?

Paulus

Jacques

Citaat van: RobinB op 12-09-2013  23:16 uDe brett snoept wel verder, maar dat zijn voornamelijk suikers die saccharomyces laat liggen.

Als je Orval opkweekt kweek je niet alleen de Brett op maar ook de gist die gebruikt wordt voor de hoofdgisting.


Citaat van: Woozl op 12-09-2013  23:20 uEnig idee hoeveel slurry Orval ik zou moeten hebben?

Daar heb je niet zo veel van nodig. Bij Orval wordt ook niet zo veel Brett geënt.
Hoeveel precies? Lastig te zeggen. Intuïtief zeg ik ongeveer een vierde deel van de gist die je nu hebt opgekweekt.

Geef dit bier wel de tijd. De Brett is geen snelle vergister. Hij gaat wel gestadig door.

RobinB

Citaat van: Jacques op 12-09-2013  23:27 uAls je Orval opkweekt kweek je niet alleen de Brett op maar ook de gist die gebruikt wordt voor de hoofdgisting.
Uiteraard, maar dat is geen issue wanneer je bier goed uitgegist is. Zeker Westmalle gist zal indien goed, ver uitgisten.


Ps. @Mod, niet mijn vorige bericht aanpassen aub, wat er staat staat er bewust. :)
Bij onduidelijkheid mag je gerust vragen.

Pepe

Overigens wel een goed idee om een babyfles te gebruiken. Deze kun je mooi steriliseren!  :)

seed7

Citaat van: Jacques op 12-09-2013  23:27 uDaar heb je niet zo veel van nodig. Bij Orval wordt ook niet zo veel Brett geënt.
Hoeveel precies? Lastig te zeggen. Intuïtief zeg ik ongeveer een vierde deel van de gist die je nu hebt opgekweekt.

Een flessebodempje, niet opgekweekt, op 10 liter bier geeft na 2-3 maanden al een duidelijk brett karakter.

Ingo

Woozl

Citaat van: Pepe op 13-09-2013  08:08 uOverigens wel een goed idee om een babyfles te gebruiken. Deze kun je mooi steriliseren!  :)

Moet je je alleen niet vergissen  :nut:

Woozl

Mede brouwers,

Maandag heb ik de Orval gebrouwen en de gist geënt (Westmalle).
Weggezet in de gistkast (20 ºC)
Na een paar uur begon het waterslot mooi te bubbelen (twee constante blubs per seconde).
Dinsdagochtend wederom twee blubs per seconde.
Dinsdag avond... stil....

Kan dat zo snel gaan?

Omdat mijn hydrometer gesneuveld is kan ik geen SG waarden opgeven. Maar voor het koken zat ie rond de 1060.

Iemand ervaring met een vergisting (Westmalle) in 24 uur?

Paulus

Jacques

Citaat van: Woozl op 18-09-2013  16:30 uDinsdag avond... stil....

Kan dat zo snel gaan?

Omdat mijn hydrometer gesneuveld is kan ik geen SG waarden opgeven. Maar voor het koken zat ie rond de 1060.

Mijn advies: probeer even een hydrometer te scoren. Zonder dat je het SG gemeten hebt is het gissen wat er aan de hand is.
Is er misschien een hobbybrouwer bij jou in de buurt waar je een hydrometer kan lenen. In Amersfoort zijn namelijk meerdere hobbybrouwers actief...
Verder verzenden sommige leveranciers heel snel hun spullen.

orangeloo

Wat ik mij afvraag, is de gist die gebruikt word voor de hoofdgisting van essentieel belang of is het flesje Orval bij de nagisting overheersend?
Met andere woorden kan ik ook een andere gist gebruiken voor de hoofdgisting zonder al te veel smaakveranderingen.

Overigens in het recept wat Woozl aanhaalt van Edwin op 05-09-2004 gebruikt alleen een opkweek uit een flesje Orval.

Vraag 2 is dus wat is wijsheid. 2 gisten gebruiken of gelijk een starter van een Orval ?

Woozl

Orangeloo,

Mijn vraag over de vergisting was iets algemener dan specifiek voor mijn Orval.
Inderdaad komt de Orval gist er later nog bij.
Ik vroeg me alleen af of de vergisting al na 24 uur stil kan komen te liggen (bij voldoende enting) bij het gebruikt van Westmalle.
(Misschien is Westmalle wel een snelle vergister?)

Paulus

orangeloo

Citaat van: Woozl op 18-09-2013  23:36 uOrangeloo,

Mijn vraag over de vergisting was iets algemener dan specifiek voor mijn Orval.
Inderdaad komt de Orval gist er later nog bij.
Ik vroeg me alleen af of de vergisting al na 24 uur stil kan komen te liggen (bij voldoende enting) bij het gebruikt van Westmalle.
(Misschien is Westmalle wel een snelle vergister?)

Paulus

Jou vraag was mij volkomen duidelijk, maar omdat (ook) jij reageert op een bestaande topic had ik ook een algemene vraag over het brouwen van een Orval achtige.
Vandaar deze verwarring.

Terugkomend op jouw vraag, kan een vergisting al stil komen te liggen na 24 uur.
Alles kan, het is tenslotte een natuurlijk proces wat afhankelijk is van vele factoren. Hoeveelheid gist, temperatuur, materiaal.
Een veel voorkomend misverstand is uit te gaan van de blubs per minuut als er niks is gemeten.
Het kan zo maar zijn dat er CO2 ontsnapt langs bijvoorbeeld de rand van je gistvat.
Dan schiet je in de stretch terwijl er niks aan de hand is. sluit eerst zaken uit, deel die op het forum, en dan kan je een goed advies terug verwachten.

Groet Angelo

RobinB

Westmalle gist is niet de hoofdgist van Orval.
Door de Brett maakt het niet zoveel uit, zolang de hoofdgist maar niet al te "opvallend" is?

De hoofdgist kan je naar verluid uit een flesje Caracole halen. :)

Woozl

Gisteravond eerste 'Vrome Hoender' (Orval kloon) officieel open getrokken (naast een originele).

Kleur, ruik, smaak kwamen heel goed in de buurt, mijn vrouw -de Orval liefhebber- zat toch te twijfelen welke nou welke was  :biersmile: ..
Uiteindelijk deed de koolzuur mij de das om.
Er zat te weinig koolzuur in... en de koolzuur de er wel inzat was bijzonder snel verdwenen.
Ik heb het gebotteld met ca 6,5 g suiker / liter.
Het heeft kunnen hergisten op zolder (ca 18  ºC) gedurende 3 maanden...

Kan ik nu nog voorzichtig suiker (oplossing) toevoegen en opnieuw doppie erop te doen?

orangeloo

Citaat van: Woozl op 01-02-2014  11:15 uGisteravond eerste 'Vrome Hoender' (Orval kloon) officieel open getrokken (naast een originele).

Kleur, ruik, smaak kwamen heel goed in de buurt, mijn vrouw -de Orval liefhebber- zat toch te twijfelen welke nou welke was  :biersmile: ..
Uiteindelijk deed de koolzuur mij de das om.
Er zat te weinig koolzuur in... en de koolzuur de er wel inzat was bijzonder snel verdwenen.
Ik heb het gebotteld met ca 6,5 g suiker / liter.
Het heeft kunnen hergisten op zolder (ca 18  ºC) gedurende 3 maanden...

Kan ik nu nog voorzichtig suiker (oplossing) toevoegen en opnieuw doppie erop te doen?

Dat kan, ik heb wel eens alles terug in een bottelemmer gedaan, bottelgist toegevoegd en terug gevuld.
Omdat jij een tijd terug poste dat de vergisting al na 24 uur gestopt was kan het eigenlijk 2 kanten op.
of de gist was zo veel dat alles binnen 24 uur vergist was,  of dat er veel te weinig (vitale) gist was en de vergisting was gestokt.
Dan heeft suiker toevoegen geen zin.

Wat was het eind SG voor bottelen? Of liever nog voor de Brett erbij ging, deze snoept namelijk ook van alles op.

Woozl

Orangeloo,

Ik heb de cijfers zo niet bij de hand, maar het gist heeft z'n werk keurig gedaan.
Ook de bottelsuiker is volledig opgegeten.
Ik denk dat als ik extra suiker toevoeg die wel voor koolzuur kunnen zorgen.

Dank voor het advies. (zo zie je maar weer.... niet te bang zijn),.

Paulus.


Henielma

Houd wel het experiment met cola en suiker in het achterhoofd wanneer je nu nog suiker wil toevoegen. Dus geen korrels gebruiken maar opgeloste suiker en een pipet of spuitje. Anders spuit al het bier mogelijk uit de fles.

Zet het hierna wat warmer weg bijvoorbeeld 21 ºC. Bij 18 ºC komt de hergisting erg moeilijk op gang en gaat traag. 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.