Orval

Gestart door Edwin, 04-03-2004 14:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edgar

Leuk hoor! De Styrian Goldings is voor de koudhop, dat zullen ze wel zo houden. Deze hoppen wist ik niet, verrassend!

En inderdaad, Striss is Strisselspalt uiteraard.

Huub Krekels

Citaat van: Oscar op 18-02-2008  20:45 uPieter,

Al eens over nagedacht om gist uit eigen tuin bij de lagering/bottelen toe te voegen?

Oscar, wakker worden  ;D

Adrie

Citaat van: Huub Krekels op 08-12-2010  12:51 uOscar, wakker worden  ;D

Dat was een opmerking van bijna drie jaar oud. Ik denk dat Oscar nu wel wakker is.

Huub Krekels

Het viel mij nu pas op. Ik had dit nog niet gelezen. In elk geval ben jij wel wakker Adrie!  :biersmile:

Andre4096

Citaat van: Edwin op 05-09-2004  15:29 uHa mannen :proost:

Naar aanleiding van de proeverij kom ik tot het volgende recept. Ik heb daarbij gekeken naar onze resultaten én de aantekeningen die Jacques en ik gemaakt hebben tijdens de excursie naar Orval. Daar werd aangegeven dat ze werkten met twee caramouten. Wij komen tot 1 caramout, omdat de verhouding pilmout-caramout 87%-13% moest zijn. De suiker is n.a.v. de pogingen vastsgesteld op 10% en de hopgift is verhoogd:

Orval

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         2.12
Anticipated OG:          1.055    Plato:             13.60
Anticipated EBC:          20.0
Anticipated IBU:          28.0
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 78.4     1.66 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 11.7     0.25 kg.  Caramunich I - Weyermann      Duitsland      1.036    120
  9.9     0.21 kg.  Witte kandijsuiker                           1.047      0


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
  5.50 g.     Hallertau Hersbrucker               Whole    3.00   3.3  First WH
 11.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.70  10.4  First WH
  6.60 g.     Hallertau Hersbrucker               Whole    3.00   3.5  45 min.
 13.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.70  10.7  45 min.
 34.00 g.     Styrian Goldings                  Whole    4.70   0.0  Dry Hop

Yeast
-----
Orval, opgekweekt uit fles


Mash Schedule
-------------

Mash Type: Single Step

Grain kg:     1.91
Water Qts:    7.07 - Before Additional Infusions
Water L:      6.69 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 3.50 - Before Additional Infusions

Saccharification Rest Temp :  68  Time: 120
Mash-out Rest Temp :           0  Time:   0
Sparge Temp :                  0  Time:   0


Total Mash Volume L: 7.97 - Dough-In Infusion Only

All temperature measurements are degrees Celsius.

(c) Copyright by Edwin Hoogedoorn, 2004. All rights reserved


Jawel, uit voorzorg maar even.
Dit is m volgens mij!

Edwin


Beste Edwin,

Lijkt me erg leuk om een Orval te brouwen hier in Berlijn :)

Het enige wat ik nog niet door heb van dit recept zijn de hoeveelheden maisch- & spoel water.
Dit komt natuurlijk omdat dit pas mijn derde brouw gaat worden ;)

Groetjes en alvast bedankt,
Andre

Jimitri

Ik ben samen met een kameraad begonnen met brouwen en als ons tweede brouwsel zouden een soort van Orval willen brouwen. We zijn niet van plan om de gist uit de flesjes op te kweken, aangezien je hier in het leuvense nergens nog Orval vastkrijgt en we er ook geen ervaring mee hebben. Zou iemand ons op weg kunnen zetten? Dus we zoeken een bier met de eigenschappen van Orval, maar het moet niet helemaal hetzelfde zijn. :-)

toon van den broek

Beste,
Als dit je tweede bier is zal ik zeker niet een Orval-achtig bier brouwen want Orval is niet makkelijk.
Heeft namelijk meerdere gistingen. De laatste een Brettanomyces-gisting die je -als je het goed wilt doen- pas als het laatst deze gist toe moet voegen.
Probleem daarvan is dat het moeilijk inschatten is hoever deze gist doorvergist, m.a.w. het is dan heel goed mogelijk dat al je flesjes erg gaan spuiten/gushen en/of kapotspringen.
Ook kan het heel lang duren eer de speciale 'droge' Orvalsmaak zich ontwikkelt.
Misschien een makkelijker bier brouwen? Pale Ale bv?

Groetjes, Toon.

Adrie

Ik sluit me aan bij Toon. Je kunt geen Orval maken zonder de juiste (mix van) gisten te gebruiken. Opkweek uit flesjes geeft een goed resultaat. Soms brengt Wyeast een seizoensgist uit die naar verluid de Orval mix is. Het gaat dan om de Wyeast 3789-PC Trappist Blend. Deze was voor het laatst vorig jaar van januari t/m maart verkrijgbaar.
Als alternatief kun je eerst vergisten met een gewone gist en dan de Wyeast 5526 Brettanomyces lambicus toevoegen. Je laat het bier vervolgens nog een tijd staan alvorens te bottelen om de reden die Toon noemt. Dan bottelen met verse gist.

Jimitri

Had al een beetje extra opzoekwerk verricht en ook tot de conclusie gekomen dat Orval te moeilijk zou worden en dan maar overgeschakeld op pale ale. Nu nog een recept voor een amberkleurige pale ale vinden. :-)
Bedankt voor de hulp, jongens.

RobinB

Citaat van: Adrie op 02-05-2012  11:02 uAls alternatief kun je eerst vergisten met een gewone gist en dan de Wyeast 5526 Brettanomyces lambicus toevoegen.

Of gewoon de Orval flessengist toevoegen in de nagisting. :)
Zo moeilijk is een Orval toch niet?


Laat maar, niet goed gelezen! ;D

Ronnie

Ik moet jullie teleurstellen met het feit dat ook Orval nu met bottelgist werkt.
Dit sedert in voege brengen van de nieuwe inox-lijn, samen met hun nieuwe brouwingenieur.

Voor het bottelen wordt gepasteuriseerd (of gefilterd zou ook kunnen, weet het nog niet)
De Brett cultuur wordt enkel nog na 2 dagen hoofdgisting toegevoegd.
De nieuwe brouwingenieur wil volledig afstappen van de Brettanomyces.  :huilen:

We zullen onze Brett dus bij andere biertjes moeten gaan halen.

Adrie

Citaat van: Ronnie op 03-05-2012  09:55 uDe nieuwe brouwingenieur wil volledig afstappen van de Brettanomyces.  :huilen:

Dat meen je toch niet, hè?

En zo ja, dan wordt het tijd om deze minkukel van een brouwingenieur met e-mails en brieven te bestoken.

Ronald_

Ik had de laatste keer al het idee dat de receptuur gewijzigd was. Minder aroma hop (geen koudhop meer?) zo leek het. Nog steeds wel erg lekker :)

toon van den broek

Ja, ik vrees dat Ronnie gelijk heeft. Dit onderwerp was bij onze Vlaamse buren al besproken.
Het valt op dat het bier anders is dan voorheen. Eerst dacht ik dat dat kwam door de grote vraag, dus dat de langzaam werkende Brettanomyces daardoor niet uit de verf kwam. Maar er is dus een veel vervelender reden...
Het verbaast me wel dat de doorgaans toch wel erg traditionele paters deze grote ommezwaai gedaan hebben.
Hiermee gaat hun unieke bier een heel ander karakter krijgen lijkt me... Orval is dan geen Orval meer...

En Ronnie: uit welke andere biertjes kan je de Brettanomyces nog meer opkweken? Ik ken er -behalve de lambieken- geen een in België.

Kopen bij Wyeast is ook niet leuk meer: de packs van de Brett hebben ze verdubbeld in prijs!
Heb wel goede ervaringen met de 'speciale' van hun: de Old-Ale-blend (9097) met Brett. Is soms te krijgen.

Groet, Toon.

Ronnie

Citaat van: Adrie op 03-05-2012  09:58 uDat meen je toch niet, hè?..0

Jammer genoeg wel  :huilen: Probeer maar eens, Adrie, doe es een flesopkweek. Het hoge eind SG zegt alles.

Citaat van: toon van den broek op 03-05-2012  10:16 uEn Ronnie: uit welke andere biertjes kan je de Brettanomyces nog meer opkweken? Ik ken er -behalve de lambieken- geen een in België.

Op die draad schreef Lars: Als je bvb Bouillon of Ste Hélène opkweekt, heb je de originele Orvalgist

Ben niet zeker of dat hun cocktail is met de Brett er in?
Maar die bieren zijn hier in Vlaanderen niet verkrijgbaar, laat staan bij jullie in NL.
Het is ook niet zeker of die Brett van Wyeast wel dezelfde stam is. Er zijn tal van Brettanomyces varianten, net als bij wijn er zoveel zijn.

Ik denk dat ik in het vervolg de Wyeast 3522 (Achouffe gist) ga gebruiken op een Orval recept. zal ook lekker bier geven en goed uitgegist zijn.

De gegevens over het stoppen met Brett en zo heb ik van een brouwingenieur bij Br. Huyghe die het bij Orval opgesnoven heeft.
Deze brouwerij doet nogal veel technische samenwerking en uitwisseling met de Trappisten van Orval en Rochefort.

Oscar

Citaat van: toon van den broek op 03-05-2012  10:16 uuit welke andere biertjes kan je de Brettanomyces nog meer opkweken?

Maar toon, wij hebben toch onze eigen Brett?  ;)

toon van den broek

Hoi Oscar,

Dat klopt, maar zoals de ene gist de andere niet is geldt dat voor Brettanomyces-en voor melkzuur-stammen ook.
Daarom is het een groot verlies als er geen 'echte' Orval meer is.
Het bierlandschap wordt daar weer een beetje smaller van....

Toon.

Oscar

Citaat van: toon van den broek op 03-05-2012  15:24 uDaarom is het een groot verlies als er geen 'echte' Orval meer is.

Klopt...de huidige brouwers zijn bang voor brettanomicus... >:D

toon van den broek

Hallo Biervrienden,

Nu even een verheugend berichtje.
Vanmiddag was ik zo vrij de brouwmeester van Orval J.M. Rocks te mailen met de vraag over de Brettanomyces.
De mail is doorgestuurd en hij mailde me vanuit de States terug en verzekerde me dat de hergisting op fles zoals vanouds gewoon met de Brett gebeurt.
De reden dat de smaak van de Brett er niet inzit wijt hij aan de grote vraag zodat het bier nog geen Brett-karakter ontwikkeld heeft.
Dat gebeurt pas na min. 6 maanden.
Wellicht hield men het bier voorheen langer bij de brouwerij ter rijping?
We moeten dus voortaan zelf onze Orval opleggen... maar dat doen we graag!

Groeten, Toon.

Ronnie

Citaat van: toon van den broek op 03-05-2012  19:19 uDe mail is doorgestuurd en hij mailde me vanuit de States terug en verzekerde me dat de hergisting op fles zoals vanouds gewoon met de Brett gebeurt. De reden dat de smaak van de Brett er niet inzit wijt hij aan de grote vraag zodat het bier nog geen Brett-karakter ontwikkeld heeft.
Dat gebeurt pas na min. 6 maanden.
Wat ik dan niet begrijp dat na zelfs 7 maanden op fles het SG gelijk gebleven is.
Van alle Orvalkloon brouwsels het laatste jaar in onze gilde (dus met flesopkweek) is er NIEMAND die nog een laag SG haalde. Ze blijven allemaal hangen boven 1010, zeker weten.

Dus er zou geen filtering gebeuren en niet met bottelgist gewerkt worden?
Hoe komt het dan dat er zo een verschillen zijn t.o.v. voorheen?
Ik heb JM Rock ooit betrapt op onjuiste info bij vragen toen ie bij Brouwland antwoorden gaf. Hij deed vermoedelijk aan protectionisme.
Dat de nieuwe brouwmeester van de Brett afwil is wel degelijk een feit.

 :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Bas G

Citaat van: toon van den broek op 03-05-2012  19:19 uHallo Biervrienden,

Nu even een verheugend berichtje.
Vanmiddag was ik zo vrij de brouwmeester van Orval J.M. Rocks te mailen met de vraag over de Brettanomyces.
De mail is doorgestuurd en hij mailde me vanuit de States terug en verzekerde me dat de hergisting op fles zoals vanouds gewoon met de Brett gebeurt.
De reden dat de smaak van de Brett er niet inzit wijt hij aan de grote vraag zodat het bier nog geen Brett-karakter ontwikkeld heeft.
Dat gebeurt pas na min. 6 maanden.
Wellicht hield men het bier voorheen langer bij de brouwerij ter rijping?
We moeten dus voortaan zelf onze Orval opleggen... maar dat doen we graag!

Groeten, Toon.

Aha, gelukkig. Ik was toevallig afgelopen weekend bij Orval, en heb een paar flesjes meegenomen die werkelijk geen spoortje Brett hadden. Aan de hand van de hopsmaak vermoedde ik al dat ze erg jong waren. Lekker, maar niet de Orval die ik in gedachte had.  :(

toon van den broek

Hallo Biervrienden,
Tsja, ik geloof mensen altijd als ze iets expliciet zeggen.
Ondanks dat ik weet dat J.M. Rock een van de beste en meest preciese brouwingenieurs in België is zou het kunnen zijn dat de brettanomyces niet goed uit de verf komt de laatste tijd. Het gistmengsel wat gegeven wordt voor de hergisting op fles is natuurlijk een combinatie van bottelgist (al dan niet gelijk aan de 'gewone' gist) en brettanomyces-stam(men).
Het beste is om flesjes Orval 9 tot 12 maanden weg te zetten en dan testen. Zal ik gaan doen.
Zelf heb ik eind september een lichte Tripel gemaakt van 13,8 P en bij botteling (16-10) één depot van een flesje Orval per 20ltr bier toegevoegd. Het heeft wel de hele winter koud gestaan, maar zal het vanavond eens gaan proeven.
Groeten, Toon.

ciesvandekwis

Orval bijna overal uitverkocht. Dit noemen ze dan self fullfilling prophecy: alle klootjesvolk dat zegt, hé, snel nog even kijken in de winkel.

http://nieuws.vtm.be/binnenland/201207055738-Orval-wordt-slachtoffer-van-eigen-succes

RGeraads

Vorige week zaterdag wilde ik aan mijn gast een flesje Orval schenken, gaat gewoon de hals van de fles kapot bij het openen van het flesje. Natuurlijk vallen er glasscherven in het bier, maar hebben we die er weer uit kunnen filteren middels een fijn zeefje. Bier was nog erg jong. Normaliter komt de Brett er pas op na minimaal zes maanden rijping op de fles. Dat had deze net niet, dus weinig over te zeggen...

Ronnie

Citaat van: toon van den broek op 04-05-2012  14:26 uOndanks dat ik weet dat J.M. Rock een van de beste en meest preciese brouwingenieurs in België is zou het kunnen zijn dat de brettanomyces niet goed uit de verf komt de laatste tijd. Het gistmengsel wat gegeven wordt voor de hergisting op fles is natuurlijk een combinatie van bottelgist (al dan niet gelijk aan de 'gewone' gist) en brettanomyces-stam(men).

Zou kunnen, maar vroeger was het zeker geen bottelgist op de fles.
Nu dus wel.
Bij het bier dat ik in 't vroege voorjaar heb gebrouwen begin ik Brett trekjes te proeven. Maar 't is niet zo uitgesproken als dat vroeger was.
Er is geen verder zakken van SG gebeurd, dus ook geen gushing.
Waarschijnlijk zal de Brett stam op zich geen hogere vergistingsgraad hebben dan die bottelgist.

Zaak is nu om in de toekomst een krachtige hoofdgist te gebruiken en nadien de Orvalkuur. Denk dat ik de Rochefort 10 ga gebruiken als eerste gisting. Of zou het beter een Achouffe zijn?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.