Wort

Gestart door liefhebber, 01-09-2008 20:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

liefhebber

Hallo,

Ik heb een paar vraagjes over wort.

Heeft het vloeibare gedeelte na het maïschen van het wort ook een naam?

En weet iemand hoe wort smaakt? Wat is de opvallende smaak die je dan proeft?

Ik heb al heel wat gelezen op het forum. Ik zie dat vele er erg veel verstand van hebben!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de vragen.

Groetjes,
liefhebber

Johannes

Leuke vraagstelling: je maischt het wort niet. Je maischt het beslag, of de mout. 't is maar net hoe je het bekijkt. De vloeistof die je overhoudt na het maischen is wort.

liefhebber

Citaat van: Johannes op 01-09-2008  20:12 uLeuke vraagstelling: je maischt het wort niet. Je maischt het beslag, of de mout. 't is maar net hoe je het bekijkt. De vloeistof die je overhoud na het maischen is wort.

Oke je maischt het beslag dus, maar nadat het beslag gemaischt is dan houd je dus wort over.
Maar het vloeibare gedeelte van het wort hoe wordt dit genoemd?

En de smaak van het wort weet iemand dit?

Edwin

Citaat van: Johannes op 01-09-2008  20:12 uDe vloeistof die je overhoud na het maischen is wort.

...wort dus.

Het proeft zoet en weeïg, maar ik vraag me af of je wijzer wordt van deze beschrijving. Wellicht kun je eens proeven als je brouwt?

Edwin

Gerb

Wat een hoop vragen die heel wat vragen oproepen. Waarom wil je dit allemaal weten? Laat me raden: student?

Het beslag wordt gemaischt. Hier worden suikers gevormd die later vergist kunnen worden. Na het maischen heet het vloeibare deel wort en het vaste deel bostel. Andere reststromen bestaan niet.

De smaak van wort hangt af van welke moutsoorten er gebruikt worden en in welke verhouding. Altijd superzoet en wat granig. Misschien moet je het zelf eens proberen te proeven. Het is lastig de smaak te omschrijven.

 

Jacques

Zie hier de meest beknopte cursus maischen.

Het mengsel van het geplette mout (= graan dat men heeft laten kiemen en daarna weer gedroogd heeft) met water heet beslag of maisch. Dit mengel brengt men stapsgewijs in temperatuur omhoog. Enzymen uit de mout zetten de zetmeel om in suikers. Deze suiker lossen op in de vloeistof. Na het maischen filtert met het beslag. Je houdt dan de restanten van het mout over (borstel) en een vloeistof: het wort!


liefhebber

Citaat van: Gerb op 01-09-2008  20:25 uWat een hoop vragen die heel wat vragen oproepen. Waarom wil je dit allemaal weten? Laat me raden: student?

Het beslag wordt gemaischt. Hier worden suikers gevormd die later vergist kunnen worden. Na het maischen heet het vloeibare deel wort en het vaste deel bostel. Andere reststromen bestaan niet.

De smaak van wort hangt af van welke moutsoorten er gebruikt worden en in welke verhouding. Altijd superzoet en wat granig. Misschien moet je het zelf eens proberen te proeven. Het is lastig de smaak te omschrijven.

 

Heel erg bedankt voor alle reacties!
Klopt inderdaad student! We hebben een partij vragen gekregen over bieren. (111)
Maar niet alles is te vinden op het internet.

Veel vragen over wort zijn niet te vinden. Bijvoorbeeld: Waarom Eiwitresten uit het wort halen? Wat is het gevaar wanneer de eiwitten in het wort blijven zitten?

Iemand met een goede website over het proces? Altijd welkom ;)

Gerb

En je vindt het onderwerp niet interessant genoeg om er zelf in te duiken? Via google kan je een heleboel vinden. Succes!

liefhebber

Citaat van: Gerb op 01-09-2008  21:21 uEn je vindt het onderwerp niet interessant genoeg om er zelf in te duiken? Via google kan je een heleboel vinden. Succes!

Vind het zelfs heel erg leuk!
Maar zoals ik al zei is ook een boel niet te vinden.
Zoals de smaken van hop en wort. Want er staan lange verhalen over het proces dus dat is erg handig!
Maar niet over deze hele specefieke dingen. Maar als je een goede site weet, die is welkom! :biersmile:

Caspar

Citaat van: liefhebber op 01-09-2008  21:18 uWaarom Eiwitresten uit het wort halen? Wat is het gevaar wanneer de eiwitten in het wort blijven zitten?

Waarom zou je dit doen inderdaad ;D?

oranjeboombiertje

Ga eens langs bij een (kleine) brouwerij, daar kan je een hoop vragen, proeven en zien!

 :degroeten:
Wesley

RobinB

Arghh, wéér een student die antwoorden op een dienblaadje wil in plaats van zelf degelijk te zoeken.
Je kan op de site van dit forum (dus hobbybrouwen.nl zonder /forum) al van alles vinden over wort en smaken van/in bier, waarom kijk je daar niet even? ???

Als je zelf beter zoekt, leer je er ook meer van. Je eerste post is ook een voorbeeld hiervan, het antwoord was op heeel veel plaatsen te vinden...

Ben je niet zeker over je gevonden antwoord, dan kan je hier altijd ff checken of je op het juiste pad bent, maar een beetje meer initiatief tonen geeft veel meer positieve reacties!

Oscar

En wellicht staat er ook veel in de boeken die je voor school hebt moeten kopen... neem ik aan..
Maar scan de vragen een in een pdf-bestand en post 'm hier eens. Wel leuk om ff te checken of wij hier alles wel weten... :lessmile:

Johannes

Citaat van: liefhebber op 01-09-2008  20:09 uHeeft het vloeibare gedeelte na het maïschen van het wort ook een naam?

Citaat van: Johannes op 01-09-2008  20:12 uDe vloeistof die je overhoudt na het maischen is wort.

Citaat van: liefhebber op 01-09-2008  20:17 uMaar het vloeibare gedeelte van het wort hoe wordt dit genoemd?


Citaat van: liefhebber op 01-09-2008  21:25 uMaar zoals ik al zei is ook een boel niet te vinden.

Als je zo slecht leest, dan wordt het een hele zoektocht inderdaad.

Edgar

Wat zou nu toch de smaak van wort zijn, als zetmeel omgezet is in SUIKERS... Hmmmmmm... Sorry maar ik kan het niet vinden op het internet! En hop, gossie hoe smaakt hop toch... Komaan liefhebber, haal je vingers uit je neus en schiet in gang.

[edit] 2 mods, 1 gedachte... ;)

Jacques

Voor ons zijn dit soort dingen triviaal.
Voor de jeugd echter niet.

Zij moeten nog ontdekken hoe ze dingen kunnen ontdekken.

Oscar

Citaat van: liefhebber op 01-09-2008  20:17 uMaar het vloeibare gedeelte van het wort hoe wordt dit genoemd?

Maar hoe noem jij het "niet vloeibare" gedeelte van het wort dan ?  ;D ;D

Albertus

Citaat van: liefhebber op 01-09-2008  21:18 uBijvoorbeeld: Waarom Eiwitresten uit het wort halen? Wat is het gevaar wanneer de eiwitten in het wort blijven zitten?

Waarom Eiwitresten uit de het wort halen?  :lessmile:

Bert

bierlover

Niet alles is te vinden op Google! Ben ik het mee eens ik heb het zelfde probleem!
Dus bierkenners leef je uit! Lees ook mijn topic aub!


Adrie

Je bedoelt: ik ben dezelfde persoon.  :neenee:  :police:

RobinB

Citaat van: bierlover op 02-09-2008  11:26 uNiet alles is te vinden op Google! Ben ik het mee eens ik heb het zelfde probleem!

Hoogstwaarschijnlijk zoek je dan niet goed, aangezien alle antwoorden op www.hobbybrouwen.nl te vinden zijn en deze site is door google geindexeerd!
Daarnaast zal alles ook in jullie studieboeken staan of anders wel in andere basis bierbrouw boeken (van Schaik bijvoorbeeld).

De-Geert

En geef eens een voorbeeld van iets wat niet via google/deze website te vinden is. Ik bewijs met veel plezier het tegendeel.

EBC

Welke studie doe je dan? Heb je echt niet zo'n dik boek in je pakket zitten waar alles in staat?

liefhebber

Citaat van: De-Geert op 02-09-2008  11:48 uEn geef eens een voorbeeld van iets wat niet via google/deze website te vinden is. Ik bewijs met veel plezier het tegendeel.

De smaak van hop. Echt niet te vinden :proost: :biersmile:

RobinB

Echt wel!
Ik heb hier een link naar een pagina van een groot Amerikaans blad voor bierliefhebbers/brouwers (BYO) met daarin per soort verschillende smaakomschrijvingen van de hoppen.
Dit is maar 1 vd plethora aan dergelijke sites, ALLEMAAL door google geindexeerd!!! (hoe kom ik er anders aan? ???)

Met andere woorden; jullie zoeken niet!  :neenee:

En verdienen dus ook geen antwoord!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.